HUSK MULTIVITAMINER OG OMEGA 3: I et rikt og variert kosthold vil du som oftest få i deg det du trenger, men hvis du prøver å gå ned i vekt kan det være at du mangler noe. Foto: Colourbox.com
HUSK MULTIVITAMINER OG OMEGA 3: I et rikt og variert kosthold vil du som oftest få i deg det du trenger, men hvis du prøver å gå ned i vekt kan det være at du mangler noe. Foto: Colourbox.com Vis mer

Vitaminer

Derfor bør du ta kosttilskudd på diett

Mindre kalorier og mer trening kan gi deg vitaminmangel.

Publisert
Vitaminer og mineraler har helt klart mange nyttige funksjoner.

Mange eksperter mener blant annet at de kan bidra til å forebygge ulike helseproblemer som hjerte- og karsykdom og alzheimers.

Men til tider kan det blir ganske forvirrende.

Får du i deg nok vitaminer gjennom kostholdet eller burde du ta noen form for kosttilskudd?

I et rikt og variert kosthold vil du som oftest få i deg det du trenger, men hvis du prøver å gå ned i vekt kan det være at du mangler noe. Da kan kosttilskudd være en enkel og grei løsning.

- Får kroppen nok næring?

Hvis du ønsker å gå ned i vekt finnes det utallige dietter, men den vanligste metoden er å bevege på seg mer og spise sunnere.

I tillegg er det veldig manger som velger å telle kaloriene, og selv om kostholdet ditt blir sunnere kan det være vanskelig å vite om kroppen får nok av næring og vitaminer som den har behov for.

Under nettmøtet med KK.no sin kosthold- og treningsekspert, Ina Garthe torsdag 10. mai, fikk hun inn et spørsmål om nettopp dette.

- Jeg lurer på om det er noen vitaminer som er viktig å ta dersom man ønsker å gå ned i vekt? Da tenker jeg spesielt på når man kutter ned på kaloriene, skriver Ane.

LES OGSÅ: Slik vet du at brødet er grovt nok

Multivitaminer og omega 3

I likhet med karbohydrater, fett og proteiner trenger vi vitaminer og mineraler for at kroppen skal kunne fungere effektivt.

Men både for mye og for lite vitaminer kan føre til at vi blir syke. Får du den rette mengden derimot, vil de gjøre deg motstandsdyktig mot infeksjoner, samtidig som det bygger opp og vedlikeholder muskler, skjelett, hud og slimhinner.

Derfor kan ekstra vitaminer komme godt med når du skal ned i vekt.

- Jeg anbefaler alltid at man tar tilskudd av multivitaminer daglig og i tillegg tran for å sikre opptaket. Dette gjelder spesielt hvis inntaket er under 2000 kilokalorier per dag, som er vedlig vanlig når du skal ned i vekt, forteller Ina Garthe.

Hun anbefaler de som skal ned i vket om å sjekke jernlagre i kroppen før en eventuell diett, men også etterpå.

- Jerninntaket korrelerer godt med energiintaket og vil som oftest reduseres under en periode med vektreduksjon. I tillegg bør du være ekstra flink til å variere og velge næringstette matvarer, sier hun.

LES OGSÅ: Regnestykket du bør kunne

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer