MUSEARM: Senebetennelse i armen er ikke et uvanlig problem for mennesker som tilbringer lange dager foran datamaskinen. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
MUSEARM: Senebetennelse i armen er ikke et uvanlig problem for mennesker som tilbringer lange dager foran datamaskinen. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
Senebetennelse

Derfor bør du ta «musearm» på alvor

Kan i verste fall bli kronisk.

KK.NO: Har du en jobb der du gjør de samme bevegelsene om og om igjen, dag ut og dag inn? Da er det lett å ende opp med slitasje og smerter.

En typisk slik smertetilstand er musearm – og som navnet tilsier er det ikke en uvanlig plage for mennesker som tilbringer lange dager foran datamaskinen.

Betegnelsen musearm benyttes først og fremst på samme lidelse som tennisalbue, som er et vanlig resultat av gjentatte ensformige bevegelser.

For eksempel dersom du jobber ved et samlebånd, med en frisørsaks, med tastatur og mus, eller i en jobb der du generelt gjør de samme bevegelsene.

Har du en slik jobb er du altså særlig utsatt, og du gjør lurt i å forebygge.

LES OGSÅ: Smerter du ikke bør ignorere

Kan bli kronisk

Dette er først og fremst en senebetennelse på utsiden av albuen som gir smerter ved bruk av datamus, men det kan også gi smerter ved annen fysisk belastning.

BELASTNING: Lange dager foran datamaskinen med ensformig belastning kan over tid føre til musearm, med påfølgende smerter. Foto: REX/Mood Board/All Over Press
BELASTNING: Lange dager foran datamaskinen med ensformig belastning kan over tid føre til musearm, med påfølgende smerter. Foto: REX/Mood Board/All Over Press Vis mer

– I noen sammenhenger benyttes musearm for å beskrive en serie plager som kan ramme armen ved ensformig belastning på PC over tid, og kan derfor også omfatte plager i hånd, albue, skulder og nakke, sier fysioterapeut og daglig leder ved Apexklinikken Terapisenter, Kjetil Nord-Varhaug til KK.no. 

Han er også styreleder for Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund (PFF), og påpeker at musearm altså ikke er en diagnose, men en måte å beskrive årsaken eller sammenhengen til plagen.

Etter hvert har populærvitenskapelige uttrykk som musearm og tennisalbue blitt brukt også i helsevesenet for å beskrive en senebetennelse i albuen.

Utvikler man en kronisk senebetennelse som konsekvens av en overbelastning over tid, så kan dette få alvorlige konsekvenser for noen.

– I sjeldne tilfeller kan personer utvikle kronisk svekkelse av senevev eller kroniske smerter i musklene som anvendes ved bruk av PC. Dette kan være svært vanskelig å behandle og vil for noen få bety omskolering eller i verste fall uførhet. Men heldigvis er dette sjeldent og de aller fleste vil kunne bli helt friske igjen ved rett diagnostikk og behandling.

LES OGSÅ: Sliter du med vonde knær eller legger?

SMERTER: Ved senebetennelse vil du oppleve smerter, ofte i arm, hånd eller fingre. Men disse vil oppstå gradvis, og kan bli langt verre dersom betennelsen blir kronisk. Foto: BSIP SA / Alamy/All Over Press
SMERTER: Ved senebetennelse vil du oppleve smerter, ofte i arm, hånd eller fingre. Men disse vil oppstå gradvis, og kan bli langt verre dersom betennelsen blir kronisk. Foto: BSIP SA / Alamy/All Over Press Vis mer

Vanlige symptomer

Men hvordan vet man egentlig om man har fått musearm?

Her handler det først og fremst om at du opplever smerter. Og siden musearm er noe som utvikler seg av ensformig belastning over tid, vil også smertene oppstå gradvis over tid.

– Hvis vi skal holde oss til definisjonen at musearm er det samme som senebetennelse i festet på armens ekstensorsener på lateralsiden av albuen, så vil man kunne beskrive symptomer som smerter i albuen på utsiden. Disse stråler ned i underarmen og gjerne mot håndbaken, forteller han.

Ifølge Helsedirektoratets informasjonsside, Helsenorge.no, kan smertene ofte komme i flere former:

  • Svie, brennende eller prikkende smerter
  • Smerter som verker eller stråler nedover eller oppover armen.
  • Smerter når du vrir hånd og arm
  • Nedsatt bevegelighet
  • Smerter i fingrene
SPØR LEGEN: Opplever du smerter og ubehag i armen er det lurt å oppsøke kvalifisert hjelp som kan stille en presis diagnose. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
SPØR LEGEN: Opplever du smerter og ubehag i armen er det lurt å oppsøke kvalifisert hjelp som kan stille en presis diagnose. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

– Om betennelsen får utvikle seg til kronisk betennelse så vil denne lidelsen kunne medføre plager ved annen bruk som for eksempel håndtrykk, åpne dører, skru opp lokk på syltetøyglass og så videre.

Ide mest hissige tilfellene vil det også kunne være smertefullt å ta på albuen på det betente området, og noen vil kunne få smerter ved hvile og på natten.

LES OGSÅ: Slik kan du trene vekk stiv nakke

La armene hvile

– I dagens samfunn er PC en stor og viktig del av de fleste sin hverdag, og vi ser derfor stadig oftere at pasienter oppsøker oss med slike plager. Dette på tross av at bedrifter stadig har fokus på HMS-arbeid og tilbyr de ansatte hjelpemidler for å skape bedre ergonomi og variasjon på arbeidsplassen.

Det er særlig personer som har et ensformig arbeid uten mulighet for nødvendig variasjon og avlastning som er mest utsatt. Men mange kombinerer også mye datajobbing på dagtid med prosjekter i hjemmet, slik at armene får svært lite hvile.

– Oppussing av egen bolig er en stor risiko for de som ellers ikke driver med manuelt arbeid. Hvis arbeidet får pågå over tid så vil muligheten for restitusjon i muskler og sener bli redusert og en overbelastning er ofte uunngåelig, sier Nord-Varhaug.

STREKK OG TØY: For å forebygge musearm er det lurt å sørge for å gjøre enkle tøyningsøvelser for musklene i underarmen og skuldrene. Foto: IDREAMSTOCK / Alamy/All Over Press
STREKK OG TØY: For å forebygge musearm er det lurt å sørge for å gjøre enkle tøyningsøvelser for musklene i underarmen og skuldrene. Foto: IDREAMSTOCK / Alamy/All Over Press Vis mer

Å la armen få litt hvile er med andre ord svært viktig for å bli bra igjen, men dette er minst like viktig når det kommer til forebygging av musearm.

Ta hyppige pauser i arbeidet

Selv om musearm som regel er et resultat av daglige rutiner du ikke slipper unna, vil de fleste kunne forebygge med enkle grep.

Først og fremst bør du sørge for å ha mer variasjon i arbeidet ditt, og være flink til å ta hyppige pauser fra tastaturet.

– Bruk pausene aktivt til å bevege deg, og gjør gjerne enkle tøyningsøvelser for musklene i underarmen og skuldrene. Det er mange steder også mulig å installere en «Break reminder» på din PC eller smarttelefon, som minner deg på å ta pauser.

Overtidsjobbing og intense perioder med stress er typiske ting du bør unngå, da blir det gjerne færre timer til restitusjon av slitne datamuskler frem til neste dag.

Han anbefaler at du heller bruker fritiden til å trene noen ganger per uke. Styrketrening er god stimulering for muskler og sener og kan bidra med å forebygge utviklingen av belastningsskader.

– Forsøk å ta tak i eventuelle plager i tide. Oppsøk kvalifisert hjelp som kan stille en presis diagnose. Helsepersonell med kompetanse på ultralyddiagnostikk vil ofte kunne påvise om du har pådratt deg en senebetennelse eller ikke, og i den forbindelse gi deg nødvendig råd og behandling, sier han.  

Til forsiden