FÅR DU IKKE SOVE? En sentral nøkkel for å få sove om kvelden er å roe ned i forveien. Og når du ligger der - ja, da er det ikke så dumt å telle sauer.  Foto: milanmarkovic78 - Fotolia
FÅR DU IKKE SOVE? En sentral nøkkel for å få sove om kvelden er å roe ned i forveien. Og når du ligger der - ja, da er det ikke så dumt å telle sauer. Foto: milanmarkovic78 - FotoliaVis mer

Søvn

Derfor bør du «telle sauer»

Det er ikke en myte at dette funker.

Får du ikke sove?

I takt med at hverdagen vår stadig blir mer travel, og vi alltid er tilgjengelig - enten det er på mobil, iPad eller PC, kan det være vanskelig å koble av.

Dette resulterer ofte i at søvnen uteblir, og resultatet er at du kaster deg frem og tilbake i senga mens du bekymrer deg for at det bare er færre og færre timer til du skal stå opp.

Heldigvis finnes det triks som hjelper!

Og du skal ikke kimse av de gode, gamle rådene. Blant annet er det faktisk effektivt å telle sauer, skriver Huffington Post.

LES OGSÅ: Denne supermaten kan irritere magen

Ja, du bør telle sauer!

Det har kanskje ikke falt deg inn å telle sauer når du ligger søvnløs i sengen, men det kan faktisk være ganske så effektivt.

Det hele handler om å finne noe å tenke på som ikke krever så mye av hjernen din.

Når du legger deg i sengen og hjernen er overaktiv, er det vanskelig å fokusere på noe annet. Hvis du i tillegg prøver og ikke tenke for mye, ender du som regel opp med å gjøre akkurat det - gruble.

Fremfor å gruble kan du derfor telle sauer som hopper over gjerdet, telle tilbake fra 100 eller se for deg et kart av Norge og for eksempel plassere fylkene.

Det kan også være effektivt å gjenta et ord om og om igjen. Studier fra USA viser at det å gjenta ordet «the» kan virke beroligende etter hvert som du fokuserer på det, og ikke minst holde andre tanker unna.

IKKE SÅ DUMT: Tell sauer. Det å gjøre noe som ikke krever så mye av hjernen din får tankene til å vandre bort fra bekymringene ii hverdagen. Da blir det raskt letter å få sove.  Foto: milo827 - Fotolia
IKKE SÅ DUMT: Tell sauer. Det å gjøre noe som ikke krever så mye av hjernen din får tankene til å vandre bort fra bekymringene ii hverdagen. Da blir det raskt letter å få sove. Foto: milo827 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Guiden som får deg i bikiniform

Gjør hjernen og kroppen klar for søvn

En sentral nøkkel for å få sove er å koble av.

Søvn er ikke en bryter du kan slå av og på, og det er derfor viktig at du slapper av og roer ned hodet før du skal sove. Bruk derfor den siste timen før du skal legge deg til å roe ned og slappe av.

Dette gir en avslutning på dagen og gjør kroppen og hjernen klar for å sove. For best mulig effekt bør du gjøre dette utenfor soverommet. Hold lysene dempet og unngå skarpe lys fra tekniske duppeditter som PC, mobil og iPad, ettersom dette kan lure hjernen til å tro at det fortsatt er dagen.

Fremfor å trykke på mobilen er noen gode alternativer å lese, skrive eller meditere.

LES OGSÅ: Derfor kommer urinveisinfeksjonen tilbake

Ikke ta med bekymringene i sengen

En vanlig årsak til at mange blir liggende søvnløse i sengen, er at du tar med deg bekymringene dine inn på soverommet. 

Kjenner du at tankene svirrer og at du ikke klarer å roe ned, er det bedre å stå opp.

Og ikke vent mer enn rundt 20 minutter før du gjør dette. Du bør imidlertid bare anta hvor lang tid det har gått, ettersom en klokke (eventuelt iPhone) kan stresse deg ytterligere.

Prøv heller å sette deg i et stille rom med dempet belysning og gjør noe stille og beroligende, som å lese eller noe av det andre du gjorde for å roe ned i utgangspunktet. Selv det å gå ut av sengen i seg selv vil hjelpe mye.

LES OGSÅ: Denne supermaten kan irritere magen

Sortér bekymringene dine

For ja - det er forskjell. Du kan skille mellom produktiv og uproduktiv bekymring.

Bekymringer er ment for å få oss til å gjennomføre oppgaver og gjøremål. Produktiv bekymring er når du faktisk gjør de tiltakene som må til, mens uproduktiv bekymring er nettopp det - uproduktivt.

Å ligge i sengen kveld etter kveld og bekymre deg over noe du kanskje ikke kan gjøre noe med, har ingen hensikt.

Da er det bedre å sett opp noen gjøre-lister før du legger deg. Sett deg ned en time før du skal legge deg og sett opp et skjema med bekymringene dine. På den ene siden kan du sette opp bekymringene og på den andre, hvordan du skal takle dem videre. Deretter kan du sette dem opp i prioritert rekkefølge.

Et annet smart grep er å sette opp del-mål. Skal du søke jobb bør du ikke sikte etter topp-jobben med en gang. Start med å skrive en CV og søknad, og sett deg deretter et mål om å sende den ut til noen passende selskaper. 

Det kan også være et langt mindre mål - som å gå ut med søpla. Da setter du opp et mål om å ta den med ut morningen etter. Et lite mål, men like tilfredstillende å krysse ut.

Dersom det er noe du ikke kan løse nå, vil det ofte hjelpe bare å skrive det ned.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: