Trening

Derfor bør du trene før frokost

Du kan forbrenne opptil 20 prosent mer fett

TREN FØR FROKOST: Trener du på tom mage kan du forbrenne mer enn du ville gjort etter frokost. Foto: Thinkstock.com
TREN FØR FROKOST: Trener du på tom mage kan du forbrenne mer enn du ville gjort etter frokost. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Dersom du er en av dem som drar til treningssenteret i håp om å bli kvitt de ekstra kiloene, bør du prøve å trene før frokost.

Ja, det er hardt, men det vil virkelig være verdt det.

Ifølge Dailymail.co.uk viser en ny undersøkelse at morgenfugler som trener på tom mage kan forbrenne opptil 20 prosent mer enn de som trener etter frokost.

LES OGSÅ: Dropp store måltider etter trening

Bra for vektreduksjon

Under undersøkelsen ble 12 aktive menn spurt om å gjøre en rekke øvelser på en tredemølle på formiddagen. Noen av dem hadde spist, andre ikke. Etter øvelsen fikk alle deltakerne en milkshake for å få opp energinivået igjen.

Senere på dagen fikk de servert pasta til lunsj. Alle ble bedt om å spise til de følte seg passe mett.

Mengden energi og fett deltakerne fikk i seg til lunsj ble senere sammenlignet med mengden de forbrente i løpet av treningsøkten tidligere.

Resultatet viste at de som trente på en tommere mage forbrente cirka 20 prosent mer fett enn de som hadde spist før treningsøkten.

Dette viser at det å trene før frokost gir best utfall dersom du er ute etter å oppnå en vektreduksjon.

LES OGSÅ: Den beste treningen for vekttap

Anbefaler trening før frokost

Å trene før dagens første måltid er mer effektivt enn å trene etter, fordi det tvinger kroppen til å ta av det oppsparte energilagret.

Personlig trener og ernæringsrådgiver Inge Thomas Ravlo, er blant dem som er positive til det å trene på tom mage.

– Jeg vil absolutt anbefale det. Idrettsutøverne jeg trener har kommet langt etter vi startet med hardere morgentrening før frokost, forteller han til KK.no:

– Det er for de fleste også bra for vektreduksjon. Det øker fettforbrenningen og er utviklende og utfordrende for både kropp og psyke.

Ikke tren rett etter du har spist

Mange som sverger til det å trene etter de har spist stiller ofte spørsmål om det å trene på tom mage er så lurt.

Ravlo mener både det å trene før og etter et måltid gir god effekt.

– Det er både og. Jeg mener det å trene på tom mage er bedre enn å gjøre det rett etter et stort måltid, sier han:

– Men ser du på styrke og presentasjonseffekt er nok det aller beste å trene ca to timer etter et perfekt måltid.

LES OGSÅ: Slik kan du bli en morgentrimmer

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer