- Spinning er den ubestridte ener blant de morgenfriske, sier treningsekspert.  Foto: Colourbox
- Spinning er den ubestridte ener blant de morgenfriske, sier treningsekspert. Foto: Colourbox Vis mer

Trening

Derfor bør du trene om morgenen

Det regulerer blant annet apetitten.

Du våkner på morgenkvisten og sier til deg selv: Jeg skal trene etter jobb i dag, eller: Fra og med neste uke skal jeg trene to ganger i uken.
Høres det kjent ut?

Neste gang du tenker dette, burde du like gjerne sprette opp av sengen med en gang. For trening på morgenen kan være en effektiv vei til økt kondisjon eller vektreduksjon. Og selv om noen morgener bare gir rom for en ti minutters økt, er det bedre enn ingenting hvis alternativet er at du ikke får bevegd på deg resten av dagen.

Men hvorfor om morgenen….?

Nederst i artikkelen får du en rekke tips til hvordan du skal komme i gang med morgentreningen.

Morgenfugl en gang i uken
Slik blir du treningsglad

8 gode grunner

1. Ved å ha en treningsøkt tidlig om morgenen, gir du forbrenningen en ”kick start”. Og ikke bare det, den vil holde seg på et høyt nivå de neste 24 timene. Det betyr at du vil forbrenne mer kalorier i løpet av dagen.

2. Ved å trene på morgenkvisten, får du en god start på dagen, og dette vil du merke resten av dagen.

3. Mange føler at trening på morgenkvisten regulerer appetitten på den måten at de unngår å bli småsultne utover dagen.

4. 90 prosent av de som trener regelmessig, trener tidlig på dagen. Det vil si at med en gang det er blitt en rutine, er det lettere å komme seg opp og ut av senga ved morgengry.

Slik blir trening en rutine

5. Det beste er å trene til samme tid hver morgen, for da blir det en vane å stå opp når vekkerklokken ringer. Det vil ikke ta lang tid før kroppen venner seg til den nye rutinen, og vips er du i gang! Det vil ikke ta lang tid før du merker fysiologiske forskjeller i kroppen.

6. Det er mye lettere å finne tid til å trene om morgenen enn etter jobb. Tenk på alle unnskyldningene du kan finne på da?! Tidlig på dagen er det ikke så mye annet som kan komme i veien.

Jeg skulle gjerne ha trent men..

7. De som trener regelmessig om morgenen sier de har bedre søvnkvalitet, og mange sier de trenger mindre søvn.

Derfor funker skjønnhetssøvnen

8. Trening på morgenkvisten kan være mer enn bare fysisk aktivitet. For mange er det en anledning å slippe fram egne tanker, og til å ta vare på kropp og sjel. Mange bruker også tiden til å planlegge dagen eller tømme hodet for alle mulige tanker.

Hvilken aktivitet?

Alle treningsformer kan bedrives grytidlig om morgenen, men det vil nok være tungt å trene vekter før klokken 07, eller å ta en avansert aerobictime. Du kan løpe en tur, men siden du da mest sannsynlig er ute alene, får du ikke drahjelp av noen andre.

Ifølge treningsekspert Jill Jahrmann er det kun én aktivitet som vinner over alle andre:

- Spinning er den ubestridte ener blant de morgenfriske, og det kan jeg godt forstå. Det føles ikke så verst å komme inn i en sal med litt dempet belysning og sette seg på en sykkel. Da har du din egen sone (sykkelen) slik at du slipper å deise borti andre mennesker, du kan konsentrere deg om enkle, effektive bevegelser, og du kan lukke resten av verden ute mens du fokuserer på instruktøren og musikken. Du blir dratt med, har hun tidligere uttalt til KK.no.

Spinn deg til topp kropp

- Etter timen er du en helt annen person, da kan du til og med vurdere å smile til sidemannen. Så går turen rett i dusjen og ut til en enkel frokost - de fleste sentrene har dette som gratis service, som noen har laget for deg. Deilig!

Kilde: Health 24





Tips til morgentrening (Her er noen tips til deg som vil satse på morgentrening)
 
  • Pakk bagen kvelden i forveien, og legg frem treningstøyet du skal ha på deg.
  • Gjør klar et enkelt måltid du kan spise på vei til trening, og ha med en ekstra matpakke til frokost på jobben.
  • Velg den treningsformen du liker best, og gjerne en aktivitet hvor en instruktør drar deg i gang, for eksempel en sykkel- eller en sal time.
  • Det tar et par uker med regelmessig morgentrening før det føles godt. Ikke gi opp etter en gang, også B-mennesker er blitt faste morgentrimmere.
  • Du må bestemme deg kvelden i forveien om du skal trene eller ikke. Hvis du legger opp til å se an formen om morgenen blir dette ikke noe av.
  • Lag en avtale med en kollega eller en venn, da vet du at du skuffer flere enn deg selv ved å slå av vekkerklokken.
  • Fordelene med å trene tidlig er mange. Den ekstra fritiden du får kommer til å bety så mye for deg at du kanskje blir en morgenfugl du også, det er absolutt
    verdt et forsøk om ikke annet.
  • Kilde: Spenst.no

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: