Bare fem minutter med trening ute i det grønne, gjør underverker for den mentale helsen, ifølge britisk forskning. Foto: All Over PressAll Over Press
Bare fem minutter med trening ute i det grønne, gjør underverker for den mentale helsen, ifølge britisk forskning. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Trening

Derfor bør du trene utendørs

Bra for psyken å trene på grønne områder.

Bare fem minutter med trening ute i det grønne og fri gjør underverker for den mentale helsen, skriver BBC.

Britiske forskere har funnet ut at både humør og selvtillitt steg i takt med grønne trimopplevelser, og det var unge mennesker og psykisk syke som hadde størst utbytte av det. Studien er publisert i Enviromental Science and Technology.

Fem minutter

Forskerne så på flere ulike utendørsaktiviter, inkludert hagearbeid, sykling, fisking, ridning og gåturer i naturen, i parker eller i hagen.

Den største effekten fant man etter kun fem minutter. (Noe som sikkert gjør det å ha sex i det fri til en mental gavepakke?) Ved lengre perioder med trim i et grønt miljø, var de positive effektene tilstede, men ikke i samme omfang.

Løpe ute eller på tredemølle?

- Prøv det!

- Dette er forskning som viser det de alle fleste av oss heldigvis har opplevd mange ganger. I Norge er vi da også i en særstilling heldige som har naturen stort sett rett utenfor vår egen stuedør, sier ansvarlig redaktør Irene Mårdalen i personligtrening.no

Mårdalen sier at du merker det så fort du kommer ut; trykket letter, du føler deg bedre til sinns og et stort problem kan ofte være mirakuløst forsvunnet innen du kommer hjem.

- Likevel er det lett å glemme at det å komme seg ut i naturen har en så fantastisk virkning på oss. Derfor er det lett å velge sofaen etter en lang og slitsom hverdag. Hvis du klarer å komme over dørstokken - og ut - vil du umiddelbart få en positiv effekt og merke at det var verdt det! Jeg ville i hvert fall ha prøvd, hvis jeg var i tvil, sier Irene Mårdalen.

Grønt og blått

Det å trene ved vann, som i eller ved en sjø eller elv, gav enda større effekt. Blått skal ifølge forskning gi deg bedre selvtillitt, gjøre deg mindre stresset og mye mye gladere. I tillegg blir vi visstnok også smartere.

- Folk som generelt er inaktive eller stresset, eller med psykiske problemer, vil mest sannsynlig dra mer nytte av "grønn trening" enn andre, ifølge Jules Petty, leder av studien ved University of Essex.

- Arbeidsgivere kunne for eksempel oppfordre stressede arbeidere til å ta en kjapp gåtur i lunsjpausen til nærmeste park, for den mentale helsens skyld.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: