<strong>BONUSEFFEKT:</strong> Gir økt metthetsfølelse, men ikke bare på grunn av næringsinnholdet. Sprø mat som tygges mye lurer nemlig også hjernen til å tro at du har spist mer enn du har.  Foto: Getty Images/Comstock Images
BONUSEFFEKT: Gir økt metthetsfølelse, men ikke bare på grunn av næringsinnholdet. Sprø mat som tygges mye lurer nemlig også hjernen til å tro at du har spist mer enn du har. Foto: Getty Images/Comstock Images Vis mer

Kosthold

Derfor bør du tygge mer

Sprø mat som må tygges mye har en overraskende effekt på hjernen.

Publisert
Sist oppdatert
Ifølge en ny studie publisert i tidsskriftet «Appetite», gikk kvinner som tilførte kostholdet sitt tre epler eller pærer hver dag ned mer i vekt enn de som tilførte tre havrekjeks til sitt matinntak, selv om kostfiberinnholdet var akkurat det samme.

Sprøtt = topp!

At epler er sunne og fulle av kostfiber, har du kanskje vært klar over.

Kostfiber er ikke bare nødvendig for en sunn fordøyelse, men reduserer også kolesterolnivået i blodet. I tillgg har kostfiber den heldige effekten at det gir metthetsfølelse uten kalorier, skriver Livestrong.com (ekstern lenke).

Men det er faktisk ikke bare derfor du bør sørge for å ha epler i hus.

Frukten har nemlig enda en bonuseffekt: Det faktum at den er sprø og krever mye tygging, ser ut til å bidra til at du føler deg mettere.

LES OGSÅ: Her er kjappmaten du har godt av

Lurer hjernen

Forskerne bak studien sier at sprø mat kan gi økt metthetsfølelse ved å sende signaler til hjernen om at du har spist mer enn du egentlig har.

Og det er ikke bare epler som kan bidra til denne følelsen. Også matvarer som nøtter har en lignende effekt og gir økt metthetsfølelse.

Ifølge en studie publisert i «The American Journal of Clinical Nutrition» hadde kvinner som spiste nøtter minst to ganger i uka større hell med å holde vekten nede enn de som ikke spiste nøtter.

Dessuten er de den perfekte snacksen å spise etter en hard treningsøkt.

Få i deg grønnsakene dine

Dersom du har et øye på vekta, er det nærmest en selvfølge at du sørger for å få i deg nok grønnsaker. Spesielt grønnsaker uten for mye stivelse, som gulrøtter, selleri og spinat, er fulle av kostfiber og bidrar dermed til økt metthetsfølelse.

En annen fordel med disse grønnsakene, er at de er vanskelig å få til å spise for mye av, så inntaket regulerer seg selv.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer