Overspise

Derfor bør du unne deg dessert hver dag

Kan forhindre at du overspiser og fråtser i helgene.

Young woman eating dessert with a spoon Foto: Getty Images
Young woman eating dessert with a spoon Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
De aller fleste vil nok si at det å spise dessert hver dag umulig kan være særlig bra for helsen – eller vekten.

Likevel var dessert en helt normal del av kosten for 30 til 40 år siden, uten at folk ble spesielt mye tjukkere av den grunn.

Det er også litt ironisk at fedme faktisk er blant de største helseproblemene i verdenssamfunnet i dag – til tross for at dessert er noe de fleste bare nyter i helger, ferier eller ved spesielle anledninger.

LES OGSÅ: Slik bryter du dårlige matvaner

Inneholder mer fett og sukker

En av årsakene til denne utviklingen er at det vi kaller «kosemat» i dag inneholder langt mer fett og sukker enn det gjorde i «gamledager».

Mens dessertspisingen vår har gått nedover, har faktisk sukkerforbruket eksplodert, og det konsumeres langt mer søtsaker og godteri - for ikke å snakke om brus, til hverdags enn noen gang før.

Nordmenn ligger blant annet på verdenstoppen når det gjelder brusdrikking, og ifølge ekspertene på Lommelegen.no har forbruket av mineralvann doblet seg bare de siste 20 årene.

Til sammenligning ble det drukket svært lite brus på tiden da dessert ble sett på som «normalt».

LES OGSÅ: Lettbrus kan gjøre deg feit

Må ikke være usunt for å være godt

Selv om dessert gjerne skal være godt og lette på søtsuget de fleste opplever etter middagstid, trenger ikke det bety at det må være proppfullt av sukker eller fett av den grunn.

Det finnes nemlig flust av andre dessertalternativer du kan velge, som likevel vil kunne hjelpe deg med å holde godterinøden i sjakk.

En av de beste grunnene til at du bør unne deg en liten godbit etter middag er at du på denne måten kan motvirke oppbygging av søtsug (som blir vanskeligere og vanskeligere å stagge) utover kvelden. I tillegg har forskning vist at noe søtt etter middag kan være med på å lette metthetsfølelsen i magen.

Ved å ikke være så streng med deg selv i ukedagene vil du også kunne forhindre at du sprekker i helgene og havner i den velkjente «fråtsefella».

LES OGSÅ: Slik trapper du ned på sukkeret

- Tar ikke skade av litt

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er blant dem som er «for» det å spise litt dessert hver dag. Og hun mener også at det er helt greit å unne seg noe godt, gjerne med sukker, i en gang i blant.

- Du vil overhodet ikke ta skade av å inkludere 25 gram sjokolade, eller et par kjeks om dagen selv om du skulle gjøre det i 100 år, har hun uttalt:

Dette forutsetter imidlertid at du har et greit kosthold fra før, og at du holder deg i aktivitet/trener regelmessig.

- Er du veldig overvektig, inaktiv eller har type 2-diabetes ville jeg tenkt mer nøye over hva jeg ville skeiet ut med, men for de som er aktive er som regel dette helt uproblematisk, sier hun.

LES OGSÅ: En av disse sjokoladene blir «forbudt»

Den perfekte «dessertplanen»



Hvor ofte spiser du dessert?




Det du bør være litt obs på, hvis du vil unne deg litt dessert hver dag, er at du ikke pøser på med såkalt «tomme» kalorier når du spiser dessert. Det vil si matvarer som inneholder mye sukker, men lite næringsstoffer – som for eksempel godteri, brus og kaker.

I tillegg kan det være greit å begrense mengden/porsjonene litt – du har jo tross alt spist middag, og kroppen har ikke behov for flust av ekstrakalorier og matvarer for å stagge søtsuget.

Ifølge Ina Garthe har KK.nos-leseren «Katrine» den perfekte dessertstrategien for hverdagen. «Katrine» spiser nemlig dessert hver dag, enten i form av 100 til 150 gram yoghurtis eller fruktsmoothie, men trener også 4 til 6 ganger i uken.

I tillegg har hun inkludert desserten i kaloribudjsettet sitt (en normal voksen kvinne bør få i seg cirka 2500 kalorier om dagen).

Ifølge «Katrine» har dessertplanen gjort at vekten endelig holder seg stabil – i tillegg til at hun ikke skeier like mye ut når det gjelder mat og søtsaker i helgene. Og Garthe er udelt positiv til opplegget.

- Dette høres ut som en super strategi! Og med smoothies og yoghurtis som eksempler er jeg udelt positiv til dessert hver dag. Kjør på! Skrev hun i sitt forrige nettmøte.

LES OGSÅ: Slik stopper du når du er mett

Bare ved spesielle anledninger
 
(23%)
Et par ganger i uken
 
(22%)
Svært sjelden
 
(20%)
Av og til i helgene
 
(15%)
Hver dag
 
(12%)
Jeg spiser ikke dessert
 
(5%)
Bare i ferier
 
(2%)

Sunnere desserter

Det er kanskje ikke like fristende som boller, brus og sjokolade, men det finnes massevis av fruktvarianter og yoghurt/kesamkombinasjoner som kan lette søtsuget ditt etter middag.

Frosne bær varmet i mikroen med litt lett-yoghurt er alltid en suksess. Det samme gjelder for noen biter med mørk (minst 70 prosent kakao) sjokolade, samt en kopp cottage cheese med en teskje syltetøy eller eplebiter og kanel.

Friske smoothieblandinger er et supert alternativ dersom du blir lei cottage cheese, mens fruktsalat med vaniljekesam eller is laget på soyaprodukter/frossenyoghurt er populært blant barna.

Har du tips til flere sunne hverdagsdesserter? Legg de inn i kommentarfeltet nederst i artikkelen!

LES OGSÅ: Tips til snacks som er sunt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer