PÅ LØPETUR: Det kan være lurt å unngå fiberrik mat før du skal på løpetur. Da slipper du å måtte stoppe midt i løypa for å gå på do.   Foto: blas - Fotolia
PÅ LØPETUR: Det kan være lurt å unngå fiberrik mat før du skal på løpetur. Da slipper du å måtte stoppe midt i løypa for å gå på do. Foto: blas - FotoliaVis mer

Løpetur

Derfor bør du unngå fiber før løpeturen

Kan gjøre at du må stoppe midt i løypa.

KK.NO: Opplever du ofte at trangen til å gå på do (og ja, da mener vi en «nummer to») melder seg når du er midt i løpeturen?

Dette er veldig vanlig og kan faktisk skyldes noe så enkelt som at du har spist for mye fiberrik mat før du la ut på tur.

LES OGSÅ:  7 ting som skjer når du løper

Setter fart på tarmen

Årsaken til at fiberrik mat ikke er bra å spise før løpeturen er at fiber er gunstig for fordøyelsen vår da det binder mye væske, og kan på den måten stimulere tarmen til å jobbe.

Ettersom fiber fungerer som en svamp i tykktarmen og trekker væske inn i avføringen, bidrar det til å gjøre avføringen mykere og større, noe som igjen øker hastigheten for passasje gjennom tarmen.

Det tar cirka to timer før fiberen forlater magen og entrer tarmen. Det vil si at du enten må ta deg en rask løpetur, eller vente noen timer.

Her er noen matvarer som bør unngås før løpeturen:

  • Grove kornprodukter
  • Bønner og linser
  • Svisker og rosiner
  • Nøtter
  • Rotgrønnsaker
     
FIBER: Grove kornprodukter inneholder mye fiber og bør derfor unngås dersom du skal ut på løpetur.  Foto: hacohob - Fotolia
FIBER: Grove kornprodukter inneholder mye fiber og bør derfor unngås dersom du skal ut på løpetur. Foto: hacohob - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Sliter du med luftsmerter og urolig mage?

Tarmene er i bevegelse

Hvis du opplever at du må på toalettet under løpeturen til tross for at du ikke har spist fiberrik mat kan dette ifølge Hanne Lyngstad, som er tidligere toppidrettsutøver innen løping, samt en av ekspertene i løpeavdelingen til Adidas, komme av at tarmene dine er i stor bevegelse.

– Når du løper treffer beina og kroppen bakken med opptil tre ganger kroppsvekten din. Dette gjør at magen og tarmene dine får en ganske stor bevegelse.

– Tarmene blir komprimert når du lander og blir så presset mindre når du er i luften, og sånn fortsetter prosessen så lenge du løper. Dette fører til økt belastning på tarmene som igjen vil føre til et større behov for å gå på toalettet, har hun tidligere fortalt.

GÅ PÅ DO: Dersom du ofte må på do når du er ute og løper anbefaler eksperten deg å gå på do før du legger ut på tur.  Foto: Voyagerix - Fotolia
GÅ PÅ DO: Dersom du ofte må på do når du er ute og løper anbefaler eksperten deg å gå på do før du legger ut på tur. Foto: Voyagerix - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Mange gjør dette feil når de løper!

Slik unngår du problemet

Dersom du ønsker å unngå å måtte stoppe midt i løypa anbefaler Lyngstad deg å gjøre følgende før du legger ut på løpetur:

– Det lønner seg å gå på do før du trener hvis du er plaget med vond mage under treningen. I tillegg gjør du lurt i å unngå mat som gjør at du må på do.

Det er heller ikke særlig lurt å spise et større måltid før treningsøkten, da du risikerer du ikke bare ufrivillige toalettbesøk, men også magesmerter.

Spis noe du vet at kroppen din tåler, som for eksempel en yoghurt eller en banan, så kan du heller spise ordentlig etter økten.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: