Stekte tomater inneholder flere antioksidanter enn rå. Foto: Colourbox
Stekte tomater inneholder flere antioksidanter enn rå. Foto: Colourbox Vis mer

Tomat

Derfor bør du varme opp tomaten

Den blir faktisk enda sunnere av det.

Er du blant de mange nordmenn som spiser mye tomat?

Hvis du tenker over det finnes den i en rekke matvarer vi bruker til daglig; i spaghetti- og pizzasaus, i salater og i ketsjup.

LES OGSÅ:Smarte triks gjør pasta til ja-mat

Fortsett med tomatspisingen, du. I USA utnevnes nemlig tomaten nå til landets viktigste grønnsak (selv om den egentlig er en frukt).

Ferdig tomatsaus på glass kan det imidlertid være lurt å ikke spise for ofte.

Forebygger sykdom

Forskere ved National Center for Food Safety & Technology konkluderer etter en større studie med at tomaten bidrar til å gjøre folk sunnere, og at inntaket av den reduserer risikoen for kreft, osteoporose og hjertesykdom.

Hovedårsaken til at tomaten er så helsevennlig er det høye innholdet av lykopen. Det er en kraftig antioksidant. Og som om ikke det var nok:

Denne antioksidanten blir bare kraftigere om du koker eller steker tomaten. Oppvarming er altså bare positivt når det gjelder denne grønnsaken/frukten.

Japanske forskere har for øvrig nylig oppdaget at tomat inneholder nok en superingrediens. En tomatskive på brødmaten også gjøre deg fortere mett.

Her er tomatsaus-tips fra Ina Garthe

- Det er meget enkelt å lage egne «sunnere» sauser på fem minutter, sier vår trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe.

- Eksempel på tomatsaus er to bokser knuste tomater, presset hvitløk, brunet løk og paprika, en revet gulrot og salt og pepper etter smak. Bland dette med karbonadedeig og vips - gryten er ferdig.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: