GÅ FOR DE BLÅ DRUENE: Hvis du opplever svingninger i blodsukkeret eller passer på vekten, kan det være lurt å velge blå druer, ettersom de inneholder mindre sukker enn de grønne.  Foto: Thinkstock.com
GÅ FOR DE BLÅ DRUENE: Hvis du opplever svingninger i blodsukkeret eller passer på vekten, kan det være lurt å velge blå druer, ettersom de inneholder mindre sukker enn de grønne. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Druer

Derfor bør du velge blå druer

Inneholder mindre sukker enn de grønne druene.

Publisert
Selv om de fleste er klar over at sukker ikke er det beste for kroppen din, kan det enkelte ganger være vanskelig å begrense seg. Og det er ikke bare det rene, hvite sukkeret du skal se opp for.

Svært mange matvarer kan nemlig skjule store mengder sukker - og da gjerne ulike former for sukker.

En av disse er frukt.

For nei, fruktsukker er ikke så mye bedre enn annet sukker, og får du i deg større mengder enn det kroppen kan forbrenne, vil det lagres som fett.

I tillegg vil sukkeret fra frukt også påvirke blodsukkeret ditt. Så hvis du ofte opplever at humøret og energien svinger, kan det være lurt å granske fruktinntaket ditt.

LES OGSÅ: Bruker du soyamelk i latten?

Disse druene bør du helst velge

Det er god grunn til å elske druer. Studier har blant annet vist at de kan bidra til å senke blodtrykket og redusere risikoen for hudkreft.

Druer inneholder imidlertid en del sukker, og én av variantene inneholder mer enn de andre. Så hvilken av dem inneholder minst?

Svaret er blå druer! Det kan virke overraskende, siden det er mange som oppfatter de grønne druene som surere i smaken enn de blå druene.

Men ifølge Matportalens matvaretabell, inneholder 100 blå druer 11,7 gram sukker, mens grønne druer inneholder 15,9 gram.

LES OGSÅ: Spis egget sammen med gulost

TO TIL TRE PORSJONER ER NOK: Selv om frukt både er frisk og smakfullt, er det ikke lurt å overdrive inntaket.  Foto: Colourbox.com
TO TIL TRE PORSJONER ER NOK: Selv om frukt både er frisk og smakfullt, er det ikke lurt å overdrive inntaket. Foto: Colourbox.com Vis mer

To-tre porsjon om dagen er nok

Du har helt sikkert hørt om «fem om dagen»? Det er likevel viktig å merke seg at disse fem porsjonene ikke bare skal bestå av frukt, men også grønnsaker.

Ifølge helsemyndighetene skal inntaket bestå av to til tre porsjoner frukt hver dag - hvor én porsjon tilsvarer mellom 100 og 150 gram.

Men mange av oss spiser mer enn dette, og det har heller ingen fordeler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






– Det kan for eksempel være grunn til å begrense fruktinntaket ved kostregulert diabetes på grunn av blodsukkerregulering. For en person med irritabel tarm, eller ulike typer fordøyelsesplager kan et høyt inntak av visse typer frukt også gi gass- og diaréplager, har klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig tidligere uttalt til KK.no.

Å spise mye frukt kan også føre til skader på tennene, så fremt du ikke sørger for å drikke vann eller skylle munnen etter at du har spist.

– Et hyppig inntak av frukt, fruktjuice og småspising av frukt gjennom dagen kan påføre tennene syreskader, dersom man ikke drikker vann etter inntak eller nøytraliserer munnen på en annen måte, forklarer Lindvig.

LES OGSÅ: Juice teller ikke som fem om dagen

Disse fruktene inneholder mest sukker:

Hvis du ønsker å passe litt på inntaket av sukker fra frukt, kan du sjekke hvilke som inneholder mest i oversikten under:

Grønne druer - 15,9 g
Banan - 13,9 g
Mango - 13,8 g
Blå druer - 11,7 g
Moreller - 11,3 g
Epler - 10,6 g
Kiwi - 10,3 g
Ananas - 10,1 g
Plomme - 9,1 g
Pære - 8,8 g
Klementin - 8,7 g
Vannmelon - 7,6 g
Fersken - 7,6 g
Blåbær - 7,5 g
Appelsin - 7,2 g
Grapefrukt - 6,8 g
Bjørnebær 6,4 g
Jordbær - 6,6 g
Honningmelon - 5,6 g
Bringebær - 3,2 g

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer