GRØNNE GRØNNSAKER: Grønne grønnsaker er proppfulle av viktige næringsstoffer - som antioksidanter, klorofyll og probiotika (ja, faktisk!).  Foto: Thinkstock
GRØNNE GRØNNSAKER: Grønne grønnsaker er proppfulle av viktige næringsstoffer - som antioksidanter, klorofyll og probiotika (ja, faktisk!). Foto: Thinkstock Vis mer

Grønn

Derfor bør du velge grønne grønnsaker

Og det beste er faktisk å spise dem rå!

At grønnsaker er sunt, vet vi jo alle. Men at de forskjellige grønnsakene med sine ulike farger har forskjellige egenskaper og virkning på kroppen er kanskje mer ukjent.

Grønne grønnsaker viser seg å inneholde mange gode næringstoffer som påvirker kroppen på forskjellige måter, og spiser du dem rå får du i deg masse probiotika som styrker immunforsvaret ditt (men husk å ikke skrubbe dem «ihjel» først - det er nemlig i jorda mye av probiotikaen sitter).

LES OGSÅ: Hudkreft kan være ekstra farlig

HA DET PÅ TALLERKNEN I DAG: Grønn, smakfull mat som holder deg frisk og glad til sinns. Foto: All Over PressAll Over Press
HA DET PÅ TALLERKNEN I DAG: Grønn, smakfull mat som holder deg frisk og glad til sinns. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Balanse i kroppen gjør deg frisk

Thor Johansen er gründer av Bio-Life, og har drevet med produksjon av helsekost og «superfood» i over 25 år.

- Grønne grønnsaker innholder masse mineraler som kalium og magnesium som er med på å alkalisere (tilføre basisk til surt) kroppen slik at kroppen blir i balanse, sier han til KK:

- Når vi spiser mye sukker og stivelse blir kroppen syrlig, og den kommer i ubalanse. Ved å spise grønne grønnsaker tilfører du kroppen base, og du holder deg frisk.

Han mener også at du ikke kan bli frisk hvis kroppen din ikke er i balanse, pH 7. Faktisk er det flere store klinikker i USA som setter pasientene sine på basekurer før de begynner med behandlingen.

Johansen påpeker også at grønnsakene påvirkes av jordsmonnet de dyrkes i. Mineralrik jordsmonn gir mer til grønnsakene, og økologisk dyrkede grønnsaker kan dermed ha flere helsefordeler enn vanlige grønnsaker.





Detoxkurer er populært nå før strandsesongen setter i gang. Men - fremfor å sette kroppen på et slitsomt detox-opplegg, bør du spise grønne grønnsaker.

Ifølge Johansen virker nemlig mineralene avgiftende på kroppen, og hjelper den med å skille ut avfallsstoffer gjennom urinen.

LES OGSÅ: Når blir magefettet helsefarlig?

Inneholder mye antioksidanter

Antioksidanter er blant annet med på å nøytralisere frie radikaler - det vil si dårlig påvirkning fra for eksempel UV-stråler, stråling fra pc, stress og forurensing som bryter ned cellene våre.

Grønne grønnsaker er proppfulle antioksitdanter, blant annet karotenoider som beskytter øynene, og gir en slags innebygd «solbrilleeffekt».

Gir energi

Ifølge Johansen er det mineralene som sørger for energien du får gjennom grønne grønnsaker.

Når kroppen er i balanse «hviler» den, og da har du mer energi og overskudd til å gjøre det du har lyst til.

En annen positiv bivirkning er at hud og hår blir vakrere også!

Viktig med klorofyll

Grønne grønnsaker er også stappfulle av klorofyll, som er med på å frakte oksygenet rundt i kroppen.

Om du ikke visste det, gir det deg både mye mer energi og reduserer faktisk også depresjon.

Med alle disse helsefordelene, står vel en deilig salat med masse grønt på menyen i dag!















Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: