KOKOSMELK: Det er en favoritt i spesielt asiatiske retter, men ifølge ernæringsfysiologen har den langt flere bruksområder. Foto: Fotolia
KOKOSMELK: Det er en favoritt i spesielt asiatiske retter, men ifølge ernæringsfysiologen har den langt flere bruksområder. Foto: Fotolia
Meieriprodukter

Derfor bør du velge lett kokosmelk

Kan spare deg for store mengder fett og kalorier

Bruker du kokosmelk i matlagingen?

Etter hvert som asiatiske retter er blitt stadig mer vanlig å ha på menyen, er det nok også mange av oss som bytter ut matfløten med denne melken.

Men vet du egentlig hva kokosmelk inneholder?

LES OGSÅ: Ha ferske tomater i suppen

ASIATISK: Kokosmelk blir spesielt mye brukt i asiatisk mat, som indisk og Thailands mat. Foto: Todd Arena
ASIATISK: Kokosmelk blir spesielt mye brukt i asiatisk mat, som indisk og Thailands mat. Foto: Todd Arena Vis mer

Du kan spare mye kcal på en lettere variant

Kokosmelk kan brukes i en rekke forskjellige retter, og mange bruker det som en erstatning for andre meieriprodukter.

Men, i likhet med det meste av annen mat, kan det være lurt å vite hva slags næringsstoffer som befinner seg i kokosmelkproduktet du velger.

Kokosmelk inneholder nemlig ganske store mengder fett, og er nærmere fløte enn melk når det kommer til fettinnhold. Sammenlignet med matfløte og lettrømme - som har henholdsvis 22 og 20 prosent fett, er det 21 prosent fett i kokosmelk, skriver Matportalen.no.

Det kan også være verdt å vite at andelen mettet fett er større i kokosmelk enn det er i matfløte og lettrømme - noe som er kjent for å øke risikoen for hjerte- og karsykdom.






Hvis du skal bruke kokosmelk kan det derfor være lurt å velge den lette varianten.

– Per 100 gram inneholder lett kokosmelk 72 kcal og 7 gram fett, sammenlignet med 209 kcal og 21 gram fett i vanlig kokosmelk, sier ernæringsfysiolog i Somebody.no, Anita Marie Myrvang.

– Det er med andre ord en del å spare på å velge den lette varianten hvis du slanker deg, sier hun.

LES OGSÅ: Ta en halv avokado med lunsjen

Kokosmelk inneholder ikke kalsium

Ifølge Myrvang trenger du ikke velge bort vanlig kokosmelk, selv om den inneholder en del fett.

– Dersom kokosmelk passer bedre til den indiske retten du lager, er det ingen grunn til å velge matfløte i stedet, forteller hun.

Men det er forskjell på næringsinnholdet i de to produktene.

Fløte inneholder nemlig de samme nyttige næringsstoffene som finnes i melk - deriblant kalsium, som ikke finnes i kokosmelk. Hvis du får i deg den anbefalte mengden med meieriprodukter, er det imidlertid ingen grunn til bekymring.

– Det å bruke kokosmelk fremfor matfløte har liten nevneverdig ernæringsmessig forskjell i det store bildet - og det er tross alt dette man må se på.

LES OGSÅ: Stjernene er ville etter kokosvann

SUNT? Selv om kokosmelk riktignok inneholder en god del kalorier og fett, er det en kilde til andre næringsstoffer som jern, magnesium og fiber. Foto: Fotolia
SUNT? Selv om kokosmelk riktignok inneholder en god del kalorier og fett, er det en kilde til andre næringsstoffer som jern, magnesium og fiber. Foto: Fotolia Vis mer

En kilde til jern, magnesium og fiber

Selv om kokosmelk ikke inneholder kalsium slik som meieriprodukter, og har et noe høyere fettinnhold, er det ikke dermed sagt at det er usunt.

Myrvang kan fortelle at det er enkelte eksperter som hevder at det mettede fettet du finner i kokosmelk ikke er så skadelig som først antatt - faktisk mener de at det kan være bra for deg.

– De lærde strides om fettet i kokosmelken, ettersom det mettede fettet inneholder såkalte mellomkjedede fettsyrer, kalt laurinsyre. Det sies at disse har positive helseeffekter, sier hun.






I tillegg er kokosmelk en kilde til andre næringsstoffer.

– Kokosmelk er en kilde til rikelig med vitaminer og mineraler, som blant annet jern og magnesium, samt fiber. Sånn sett kan den brukes med god samvittighet, forklarer hun.

De fleste bruker kokosmelk i gryter og supper, men Myrvang forklarer at den kan brukes til mye mer - blant annet smoothies, iskrem, pisket kokoskrem (av original kokosmelk, ikke lett) og til cocktails.

Det er et godt alternativ for de som ikke tåler laktose eller av andre årsaker ikke ønsker å bruke fløte i matlagingen sin, og kan gjerne brukes et par ganger i uken. undefined
Til forsiden