KU, MANDEL, SOYA? Valgmulighetene er blitt flere, men hva er det sunneste alternativet for deg? Foto: Thinkstock.com
KU, MANDEL, SOYA? Valgmulighetene er blitt flere, men hva er det sunneste alternativet for deg? Foto: Thinkstock.com Vis mer

Melk

Derfor bør du velge mandelmelk

Både soya- og mandelmelk er sunt, men mandelmelken inneholder flere viktige næringsstoffer.

Nordmenns inntak av melk har sunket betraktelig de siste årene. I fjor drakk vi - i gjennomsnitt, nesten fire liter mindre kumelk enn vi gjorde i 2009, skriver Melk.no .

I mellomtiden har alternativene til kumelk vokst i kjøleskapene - både i butikkene, på kafeene og i hjemmene våre, og særlig soyamelk, rismelk, hvetemelk og mandelmelk har blitt populært.

I USA velger nesten 15 prosent av melkedrikkerne soya- eller mandelmelk i stedet for kumelk, ifølge Prevention.com

For mange allergikere er disse alternativene bedre. Likevel er det nok mange av oss som lurer litt på hvor sunt dette egentlig er, og om du bør velge soya, eller mandelmelk dersom du skal droppe kumelka.

SOYAMELK: Inneholder flest kalorier. Den er også rik på proteiner. Foto: PantherMedia / Iwona Grodzka
SOYAMELK: Inneholder flest kalorier. Den er også rik på proteiner. Foto: PantherMedia / Iwona Grodzka Vis mer

Soya har flest kalorier

Ernæringsekspertene på Prevention.com har gjort en undersøkelse hvor de sammenlignet næringsinnholdet i mandel- og soyamelk (med vaniljesmak).

Når det gjelder kalorier fant man ut at soyamelken inneholdt 150 kalorier, mot mandelmelkens 90. Men proteinmessig vant soyamelken med 7 gram protein mot mandelmelkens 1 gram.



I smak er soyavarianten ikke så ulik kumelk, mens mandelmelk har en nøytral smak av mandel.

Soyamelk har flere karbohydrater, 24 gram mot mandelmelkens 16 gram. Når det kom til sukker var de ganske jevne, men i og med at melken som ble testet var smakstilsatt, kunne begge skilte med 15-16 gram sukker.

LES OGSÅ: Har du kuttet ut melka? Les dette!

Ikke mettet fett i mandelmelk

Du finner ikke mettet fett i mandelmelk, men det har soyamelken. Mandelmelk har minst kalorier av alle melketyper. En annen fordel er at du enkelt kan lage det hjemme. Sjekk for eksempel denne oppskriften fra bloggen Mjuuugly!

Mandelmelken gir deg 25 prosent av dagsbehovet med vitamin D, 10 prosent av A-vitaminbehovet og 50 prosent av E-vitaminbehovet. Soyamelk på sin side har mer B-vitamin og folat, kalium og magnesium enn mandelmelk. Mandelmelk taper på konkurransen om minst salt.

Mandelmelk inneholder 20 prosent av ditt daglige behov for kalsium.

Soyamelk kan drikkes av laktoseintolerante. Den inneholder samme nivåer av kalsium, proteiner, kalium, vitamin A og D som kumelk, og har færre kalorier enn vanlig kumelk.

Soyabønner er opprinnelig veldig bitre og derfor er melken sterkt behandlet for å gjøre smaken bedre. Dette gjør at den er mindre naturlig enn de fleste tror den er. Noen inneholder også søtstoffer, så sjekk etiketten.

MANDELMELK ER SUNNEST: Men soyamelk fortjener også et sunnhetsstempel, da det er bra for dine indre organer. Foto: PantherMedia / Zoran Zivkovic
MANDELMELK ER SUNNEST: Men soyamelk fortjener også et sunnhetsstempel, da det er bra for dine indre organer. Foto: PantherMedia / Zoran Zivkovic Vis mer

Mandelmelk «vinner»

Konklusjon? Ifølge ernæringsekspertene til Prevention.com vinner mandelmelk med 8 mot soyamelkens 5 poeng.

Begge fortjener et sunnhetsstempel, men mandelmelken vinner på at den har mindre kalorier og fett, og et spekter av naturlige vitaminer og mineraler som soyamelk ikke har dersom det ikke blir tilsatt i melken av produsenten.

Skulle du likevel velge soyavarianten, er dette heldig for ett av dine indre organer.





Soyamelk er svært gunstig for leveren

Selv om du ikke er laktoseintolerant finnes det flere grunner til å velge soyamelk. Forskere ved University of Illinois har nemlig funnet ut at soyamelk kan være svært gunstig for leveren, Daily Mail.com.

Det er innholdet av soyaproteiner som ser ut til å redusere det skadelige fettet som kan samle seg opp i leveren, og forskerne håper at melken kan bidra til å forebygge sykdommer som steatose.

– En sentral årsak til at denne sykdommen oppstår er overvekt, og konsekvensene av den kan være leversvikt. Når fett lagrer seg i et organ som ikke egentlig har som oppgave å bryte det ned - slik som leveren - kan funksjonen bli svekket, forteller lederen av studien, Dr Hong Chen, til nettsiden.

Reduserte fettet med 20 prosent

I studien sammenlignet forskerne leveren til magre og overvektige rotter etter at de hadde fått en diett på vanlig melk og soyaproteiner.

Hos de magre rottene kunne de ikke se noen forskjell, men hos de overvektige rottene som ble matet soyapoteiner kunne de se at det totale fettinnholdet i leveren hadde sunket med 20 prosent.

Det samme ble mengden av en type fett kalt triasylglyseroler, som er spesielt skadelig for hjertet.

Soyaproteiner ser ut til å reparere et signal i leveren som involverer forbrenningen av fett. Dette gjør at det overflødige fettet ikke like lett kan samle seg opp i leveren.

– For mange overvektige personer er det på en måte et trafikkproblem i leveren. Når mer fett kommer seg ut av leveren blir det ikke like stort press på organet, forteller Chen.

LES OGSÅ: Hvilken melk er best for deg?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: