SPIS MER SVART RIS: Risen må riktignok bløtlegges før den kan spises, men den kan til gjengjeld by på en rekke næringsstoffer.  Foto: Fotolia
SPIS MER SVART RIS: Risen må riktignok bløtlegges før den kan spises, men den kan til gjengjeld by på en rekke næringsstoffer. Foto: Fotolia Vis mer

Ris

Derfor bør du velge svart ris

Kan styrke immunforsvaret og beskytte cellene mot frie radikaler.

Har du gått deg vill i risjungelen?

Ris er som kjent et godt tilbehør til en rekke forskjellige retter, men det er ikke alle varianter som er like sunne.

For eksempel har studier vist at hvit ris kan gjøre deg mer sulten , noe som kan føre til at du spiser større mengder enn ellers.

Heldigvis finnes det mange forskjellige varianter. Fullkorn, villris, økologisk, byggris, naturris og sort ris - ja, det er mye å velge mellom.

Det er imidlertid én variant som stadig dukker opp blant de bedre alternativene - nemlig de sorte kornene.

LES OGSÅ: Bytt ut pasta og ris med dette

PROPPFULL AV NÆRINGSSTOFFER: Studier avslører faktisk at svart ris inneholder med antioksidanter enn blåbær.  Foto: Igor Normann - Fotolia
PROPPFULL AV NÆRINGSSTOFFER: Studier avslører faktisk at svart ris inneholder med antioksidanter enn blåbær. Foto: Igor Normann - Fotolia Vis mer

Inneholder mer antioksidanter enn blåbær

Svart ris er en tradisjonell risvariant som er blitt dyrket og høyt verdsatt langt tilbake i tid i det keiserlige Kina.

Risen er nærmest svart, og i motsetning til annen ris har den en tydeligere hasselnøttsmak. Dette er også grunnen til at den som oftest blir servert sammen med annen type ris.

Risen må bløtlegges før den kan spises, men kan til gjengjeld by på en rekke næringsstoffer - faktisk er den tidligere blitt sammenlignet med antioksidantbomben blåbær.

– Bare én spiseskje med svart ris inneholder mer av det helsefremmende antioksidantet antocyanin, enn du finner i samme mengde blåbær. I tillegg innholder svart ris mindre sukker, mer fiber og vitamin E, har Dr. Zhimin Xu, professor ved Louisiana State University, tidligere uttalt til telegraph.co.uk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Ifølge FoxNews.com kan også det høye innholdet av vitamin E bidra til å styrke immunforsvaret og beskytte cellene i kroppen mot skadelige, frie radikaler.

Sort ris inneholder også mer proteiner, jern og B-vitaminer enn andre ristyper.

LES OGSÅ: Hvor sunn er yoghurtisen?

Hva er egentlig forskjellen?

Å gå til innkjøp av ris kan høres enkelt nok ut, men med tanke på at det finnes omkring 80.000 ulike sorter ris her i verden, er det ikke rart at det er forvirrende.

Men hva er det som egentlig skiller dem?

– Hovedforskjellene på rissortene er hvordan de er behandlet etter de er plukket. Det kommer an på om de har skall på, om de er polert eller om de er kokt før skallet er fjernet, har ernæringsfysiolog, Camilla Andersen, tidligere uttalt til Dinside.no.

Hun kan fortelle at det er naturris som er den mest næringsrike sorten. Sammen med villris/sort ris, er den også mest mettende, selv om sort ris som oftest er blandet ut med en annen type.

Hvis du fortsatt føler deg noe forvirret i risjungelen, har ernæringsfysiologen en ganske enkel regel du kan foholde deg til når du skal kjøpe ris:

- Hold deg unna hvit ris.

Dette skyldes at den hvite risen ikke tilfører kroppen spesielt mye av noen som helst næringsstoffer.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer av dette

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: