FANTASTISK SUNN: Brokkoli er en fantastisk sunn og næringsrik grønnsak, som blant annet kan være med på å motvirke kreft.  Foto: Getty Images
FANTASTISK SUNN: Brokkoli er en fantastisk sunn og næringsrik grønnsak, som blant annet kan være med på å motvirke kreft. Foto: Getty Images
Brokkoli

Derfor er brokkoli så sunt

Motvirker kreft, demens, for tidlig aldring og hjerte- og karsykdommer.

Du har sikkert hørt at det er lurt å gjøre hva moren din sier, i hvert fall frem til du når en viss alder. Og akkurat et av disse rådene – nemlig det å spise brokkoli, er noe du bør vurdere å fortsette med – selv i voksen alder.

Brokkoli er blant de aller beste grønnsakene du kan spise, og i tillegg til å være både smakfull og kalorifattig, er den ufattelig næringsrik.

LES OGSÅ: Gode tips for grønnsak-hatere

Reduserer risiko for alvorlig sykdom

Tidligere forskning har vist at det å spise brokkoli blant annet kan redusere risikoen for betennelser og kreftformer, som magekreft og prostatakreft.

Brokkoli har også vist seg å kunne redusere risikoen for at allerede påvist kreft skal bli mer aggressiv, i tillegg har det en positiv effekt på immunforsvaret og kan forebygge hjerte- og karsykdom.

Grønnsaken er også kjent for å forebygge utviklingen av Alzheimers, depresjon, Parkinsons sykdom, demens og for tidlig aldring.

En vidundergrønnsak? Helt klart! Brokkoli er definitivt ikke grønnsaken du bør gå forbi neste gang du er ved frukt- og grøntdisken.

LES OGSÅ: Fem matvarer som holder deg slank

DEL OPP: Visste du at det lønner seg å dele opp brokkolien FØR du koker den? Da beholder du mer av de viktige næringsstoffene. Foto: Image SourceAll Over Press
DEL OPP: Visste du at det lønner seg å dele opp brokkolien FØR du koker den? Da beholder du mer av de viktige næringsstoffene. Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer

Derfor er brokkoli sunt

Akkurat hvorfor brokkoli er så sunt, har det blitt gjort mye forskning på opp gjennom årene, og i en helt fersk studie gjennomført ved Linus Pauling Institute ved Oregon State University i USA har forskerer sett nærmere på hvilke næringsstoffer i grønnsaken som blant annet motvirker og bekjemper kreft, skriver The Huffington Post på sin helsenettside (ekstern lenke).

Roten til dette ligger i det som kalles epigenetikk – som vil si forandringer av genmaterialet, DNA, som ikke overføres fra en generasjon til neste, men som reversibelt forandrer genets funksjon.

«Enkelt» fortalt er altså dette en terminologi som beskriver hvordan kosthold og giftstoffer kan påvirke de genetiske kodene våre.

Klorofyll og sulforafan er blant de gunstige stoffene vi finner mye av i brokkoli. Klorofyll kan beskytte DNA-molekylene i cellene våre mot skader - ved blant annet å absorbere giftige forbindelser og uskadeliggjøre såkalte frie radikaler.






LES OGSÅ: Dette gjør brokkoli for kroppen din

Kraftig antioksidant motvirker kreft

Det er imidlertid glukosinolatet sulforafan (antioksidant) forskerne ved Linus Pauling Institute ble ekstra oppmerksomme på, skriver forskningsnettstedet ScienceDaily.com (ekstern lenke).

Ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI) har sulforafan en gunstig effekt ved blant annet magesårinfeksjoner. Sulforafan ser også ut til å ha en positiv virkning ved kreft i tykktarmen og i prostata.

En tidligere studie har nemlig vist at en ukentlig porsjon med brokkoli kan redusere risikoen for den aggressive formen for prostatakreft med 45 prosent, mens en annen studie har vist at man får best effekt ved å kombinere tomat og brokkoli. En slik diett har også vist seg å kunne krympe prostatasvulster til det halve.

I andre studier hevdes det også at sulforafan kan være med på å reparere skader som er forårsaket av høyt blodsukker. Det ser nemlig ut til at sulforafan hjelper til med å produsere enzymer i kroppen som beskytter blodkar ved å redusere de vevsødeleggende substansene som blir utløst av høyt blodsukker. Karsykdom er en den sentrale komplikasjonen ved diabetes.

Det fører til hjertesykdom, slag, ødelegger små blodkar i øyet - noe som kan føre til øyeskader, skader på nyrene, og dårlig sirkulasjon i beina - hvilket som igjen øker risikoen for amputasjon, står det på NHIs nettsider (ekstern lenker).

LES OGSÅ: Spis brokkoli før burgeren

Påvirker genene

Den nye studien, hvis resultater er publisert i tidsskriftet Clinical Epigenetics (mer info om studien finner du her – ekstern lenke) har imidlertid vist at sulforafan også motvirker kreft på en annen måte, nemlig gjennom en prosess ved navn DNA-metylering.

- Det virker som om DNA-metylering og HDAC-hemming (HDAC er et enzym som endrer måten histone binder seg til DNA), som kan bli påvirket av sulforafan, jobber sammen for å opprettholde god cellefunksjon, forklarer Emily Ho, assisterende professor bak studien:

- De jobber på en måte som partnere – og snakker til hverandre.

Ifølge Ho fungerer DNA-metylering på følgende måte:

- Dette er en normal prosess hvor man skrur av genene. Det hjelper til med å kontrollere hva slags DNA-materiale som blir lest som del av den genetiske kommunikasjonen i cellene. Med kreft blir denne prosessen ødelagt, forklarer hun.

LES OGSÅ: Her er maten du bør spise hver dag

SPIS MED KRYDDER: Det å spise brokkoli med krydret og sterk mat kan også gjøre stoffene i grønnsaken mer effektive. Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS MED KRYDDER: Det å spise brokkoli med krydret og sterk mat kan også gjøre stoffene i grønnsaken mer effektive. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Brokkolispirer er 50 ganger sterkere

Forskere fra Linus Pauling Institute har tidligere utført arbeid hvor de har sett nærmere på akkurat hvor effektiv og kraftig sulforafanet i brokkoli er, og den gang fant de faktisk ut at ja, innholdet i brokkoli er suverent, men innholdet i brokkolispirer er mer enn 50 ganger så høyt.

Dette kan med andre ord tyde på at det kan være minst like så gunstig å spise brokkolispirer som å spise ferdig utvokst brokkoli.

En annen studie gjennomført ved University of Michigan Comprehensive Cancer Center i 2012, har også vist at sulforafan kan drepe brystkreftceller i mus, og forhindre utviklingen av nye svulst-celler i å vokse frem.






Fersk forskning omtalt i the British Journal of Nutrition har også vist at det å kombinere inntaket av brokkoli med sterk og krydret mat som inneholder enzymet myrosinase (enzymet som gjør at brokkolien kan danne antioksidanten sulforafan) forsterker grønnsakens evne til å motvirke kreft.

- For å få denne effekten bør du «piffe opp» brokkolimåltidet med brokkolispirer, sennep, pepperrot eller wasabi, har forskningsleder for studien – Elizabeth Jeffrey, som er ernæringsprofessor ved University of Illinois uttalt:

- Jo mer krydret - jo bedre, da er det mer effektivt.

LES OGSÅ: Så mye er egentlig fem om dagen

Del opp i biter for maks effekt

Brokkoli er ikke bare fra for å bekjempe kreft og andre alvorlige sykdommer. Grønnsaken er også rik på vitamin A, C, K, E og folinsyre. I tillegg er det en god kilde til mineralene jern, kalsium og kalium, og inneholder en lang rekke antioksidanter (kartenoider, flavonoider, klorofyll og glukosinolater).

Ifølge NHI er det imidlertid en stor variasjon i mengde antioksidanter i ulike typer brokkoli. Stress - som sterkt lys, tørke og saltholdig jord, kan stimulere planten til å øke produksjonen av antioksidanter. Mengden med mineraler og vitaminer varierer også etter hva slags type brokkoli det er, og ulike dyrkningsforhold.

Brokkoli holder seg aller best dersom du oppbevarer den i kjøleskap ved 0-4 grader, og i en plastpose eller plastboks. Den bør også holdes unna annen frukt og grønnsaker, da dette kan fremskynde aldringsprosessen.

For å få i deg nok av de gode stoffene i brokkolien lønner det seg faktisk å dele den i biter før du koker den. 2-4 biter er best og vent fem minutter før du legger de oppe i vannet. Du må også passe på å ikke overkoke dem.


LES OGSÅ: ALT du bør vite om antioksidanter


Til forsiden