SUNT OG GODT: Cottage cheese er perfekt som mellommåltid. Ferskosten inneholder mye protein og kalsium, men svært lite fett og sukker. Det er også supert for deg som trener mye.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNT OG GODT: Cottage cheese er perfekt som mellommåltid. Ferskosten inneholder mye protein og kalsium, men svært lite fett og sukker. Det er også supert for deg som trener mye. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Ost

Derfor er cottage cheese så sunt

Men selv om den er rik på protein og inneholder lite fett, bør du ikke spise for mye.

Cottage cheese har blitt en enormt populær matvare, også her til lands, de siste årene.

Og særlig for de av oss som trener mye er denne lette osten svært gunstig som mellommåltid.

LES OGSÅ: Snacksen du kan spise mye av

EKSPERTEN: Ina Garthe er KKs trenings- og kostholdsekspert. Fredag 9. november holdt hun nettmøte på KK.no.  Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: Ina Garthe er KKs trenings- og kostholdsekspert. Fredag 9. november holdt hun nettmøte på KK.no. Foto: Astrid Waller Vis mer

Proppfullt av proteiner






Fordelen med den magre ferskosten - som er framstilt av pasteurisert skummet melk som er syrnet og tilsatt løpe, er at den er en svært god kilde til protein, rettere bestemt kasein, som er trege proteiner, som er viktig for musklene dine.

I tillegg inneholder osten masse kalsium, små mengder fett og svært lite (i noen tilfeller null- sjekk varedeklarasjonen) sukker.

Som KK.no tidligere har skrevet, er cottage cheese også bra å spise hvis du er stresset. Matvarer som inneholder aminosyren L-tyrosing, ofte kalt tyrosin, hjelper nemlig kroppen å produsere norepinephrin, et stoff som gjør at vi responderer bedre på stress, og dopamin, et stoff som løfter humøret. Én kopp cottage cheese inneholder nesten 1500 mg tyrosin.

Som følge av det lave fettinnholdet (Tine original cottage cheese inneholder 4,3 gram fett per 100 gram, mens den magre inneholder 2 gram fett per 100 gram) er cottage cheese også genialt for deg som er opptatt av å holde vekten, og osten kan nytes både som del av frokost, lunsj og middag.

LES OGSÅ: Kan du få i deg for mye protein?

NY MAGER VARIANT: Tine lanserte nylig denne magre cottage cheese-varianten, med kun 2 gram fett per 100 gram. Ifølge Garthe kan det være lurt å velge de magre variantene hvis du spiser cottage cheese ofte.  Foto: Tine
NY MAGER VARIANT: Tine lanserte nylig denne magre cottage cheese-varianten, med kun 2 gram fett per 100 gram. Ifølge Garthe kan det være lurt å velge de magre variantene hvis du spiser cottage cheese ofte. Foto: Tine Vis mer

– Ja, du kan spise «for mye»






Er du en av de mange som har slengt deg på «cottage cheese»-bølgen, bør du imidlertid lese dette. For ja, osten er sunn, mager og veldig bra for deg som trener, likevel er det ikke gunstig å spise for mye.

– Cottage cheese er en god proteinkilde og egner seg godt som mellommåltid, dessert eller pålegg, uansett om man trener eller ikke, sier KKs trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe til leseren «Silje n». i sitt siste nettmøte på KK.no.

«Silje n» lurer nemlig på om det finnes noen grense for hvor mye av denne osten som er sunt å spise. Og svaret til Garthe er klart:

– Ja, du kan få for mye av alt om du overdriver - uansett hvor sunt det er. Hvis du bruker cottage cheese som et mellommåltid (for eksempel med syltetøy, eller eplebiter og kanel) og som pålegg på for eksempel én skive per dag, så er dette helt ok, sier hun.

Noe særlig mer enn dette er altså ikke gunstig.

LES OGSÅ: Den beste maten for deg som trener

Original eller mager?

I disse dager har Tine også kommet med en magrere variant av osten, og ifølge Garthe kan det lønne seg å velge denne hvis du spiser osten daglig.

– Hvis du spiser cottage cheese daglig, kan det være greit å bruke den magre varianten, da dette er mettet fett. Men det er ikke så mye fett i noen av dem, forklarer hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge lettere gulost

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: