Mosjon

Derfor er denne dingsen så genial

Er du som mange andre, og sitter for mye i løpet av dagen?

Publisert
Sist oppdatert
Sitter du for mye? Det er stor sannynlighet for at svaret er ja. Med en rekke fremkomstmidler, heiser, rulletrapper, ja nå til og med segways, er det svært mange av oss som har fått en robotlignende hverdag. Og selv om det er deilig å slippe den lange veien til jobben og alle trappene opp til kontorplassen, er en stillesittende hverdag svært skadelig. Ikke bare øker det risikoen for diabetes, blodpropp og hjerteproblemer, men det gjør deg også mer utsatt for depresjon. For å få folk til å bevege på seg mer dukker det stadig opp nye duppeditter, og det nyeste på markedet er en aktivitetsmåler - som sier fra når du har sittet for lenge. LES OGSÅ: 15 minutter om dagen forlenger livetGjør det vanskelig å sluntre unna– Den nye aktivitetsmåleren har du på hele døgnet, forteller Petter Andersen, som jobber i Polar Electro Norge.– Det som er spesielt med den er at den har en bevegelsessensor, men at den også registrerer puls. Dette gjør at du kan måle aktiviteten din i langt flere situasjoner - både når du sover, på jobb og når du trener, sier han til KK.no: Aktivitetsmåleren registerer hvor lenge du sitter og står, går og løper, i tillegg til søvn - og kvaliteten på den, ved hjelp av bevegelsessensoren. Når du kobler den opp registrerer du målene dine og hvordan en typisk hverdag er for deg - aktiv, moderat eller veldig aktiv, og måleren vil deretter finne ut hvor mye du bør røre på deg i løpet av dagen. – Måleren kobles opp mot en app på telefonen din, og ved hjelp av bluetooth synkroniserer den hvert 15. minutt. På appen, og på måleren, kan du se hvor mye mer aktivitet som skal til for at du skal nå målet ditt - enten det er å løpe en time eller gå i tre timer, sier Andersen. Da kan du kombinere aktivitene for å nå målet, og det er viktig å huske på at dette er gjennom hele dagen, og ikke trenger skje i et jafs. Og det er vanskelig å sluntre unna. – Hvis du ikke rører på deg nok, eller sitter stille for lenge av gangen, går det av en alarm, sier Andersen. SJEKK HVORDAN DEN FUNGERER HER:  LES OGSÅ: Vårens hotteste treningsnyheterLike skadelig som å røykeHelsemynsighetene i Norge anbefaler minimum 30 minutter fysisk aktivitet hver dag. Men når du tilbringer hele arbeidsdagen bak en kontorpult, og ramler ned i sofaen hver kveld når du kommer hjem, er det ikke alltid det blir så mye aktivitet. KKs kostholdsekspert Jeanette Roede og Yngvar Andersen som er treningsekspert i Mykjemeir, har testet aktivitetmåleren, og tror det kan være et bra hjelpemiddel.– En tidligere studie viser at «Sitting is the new smoking». Altså, røyking er like skadelig selv om du trener ellers - det er også en stillesittende hverdag. Dermed gjelder det ikke bare for de som er inaktive, og veldig mange av de som trener sitter mer enn andre, sier Andersen.Og samtidig som det stadig er flere som sitter for mye, viser studier at det en stillesittende hverdag faktisk kan være like skadelig som å røyke. – Kroppen liker ikke å sitte. Den vil være i aktivitet, og faktisk kan du redusere skaderisikoen ved å røre på deg mer - også ved siden av trening. Jeanette Roede opplever også at hverdagen vår er lagt opp slik at vi ikke rører på oss. – Istedenfor å skifte kanal på TV-en har vi nå fjernkontroll, istedenfor å få ut av bilen og lukke opp garasjeporten, har vi en portåpner. I tillegg står printeren og kopimaskinen nesten rett ved siden av kontorpulten. Derfor er det enda viktigere at vi rører på oss mer i hverdagen, sier hun. – Reis deg opp, ta aktivitetspauser ofte - selv korte pauser på et minutt eller to kan gjøre underverker for helsen, forklarer Roede.LES OGSÅ: Derfor er det lurt å være sterkAnalyser treningstimene dineI tillegg til appen, kan Andersen fortelle at du kan logge på nettsidene dine hos Polar, hvor du vil få enda bedre oversikt over statistikken din. – Der kan du få veiledning for å nå målene dine, i tillegg til at du kan se hva du har fått igjen for det du har gjort. Og etter hvert som formen din blir bedre, vil den justere målene dine, sier han. Hvis du trener mye, kan du også analysere timene dine når du bruker pulsbelte (dette følger ikke med, og må kjøpes ved siden av).Ettersom aktivitetsmåleren benytter seg av en bevegelsessensor, er det imidlertid vanskelig å måle aktivitet som skøyter, slalåm og lignende, ettersom det ikke gir noen stor forandring i puls, og heller ikke så mye bevegelse. Aktivitetsmåleren koster 849 kroner, og finnes foreløpig bare i en sort modell. Det vil imidlertid komme flere farger i løpet av mars. Applikasjonen er foreløpig bare tilgjengelig for iPhone 4S og nyere modeller, men vil være tilgjengelig for android i løpet av februar. Batteritiden på måleren er omtrent en uke. LES OGSÅ: Slik strammer og løfter du rumpaSlik kan du forbrenne 80.000 ekstra kcalEt annet supert hjelpemiddel for å røre på deg mer er en skritteller - faktisk kan du forbrenne opp mot 80.000 ekstra kilokalorier. – Alt av bevegelse er effektivt, og det dreier seg mest av alt om å finne noe som motiverer deg til å røre på deg. En skritteller er en slik sak, eventuelt også pulsklokke, har Inge Thomas Ravlo, ernæringsterapeut og personlig trener, tidligere uttalt til KK.no.For å skape mer motivasjon kan du også lage en konkurranse blant venner og kolleger.Sørg for at det er en del som deltar, slik at dere kan gå sammen om en stilig premie til vinneren. Sett en start- og en sluttdato, og ta beina fatt!– Teknikker for å bruke beina mer kan være alt fra å bruke trappene, parkere litt lenger unna, gå av en stoppeplass før eller være den som hopper ut av sofaen først når det ringer på, sier Ravlo. Bare ved å bruke beina fremfor å bli sittende, kan du forbrenne opp til 80.000 ekstra kilokalorier - tilsvarende omtrent åtte kilo kroppsfett, i året. BARE SJEKK HER: Gå til og fra jobb (25 minutter hver vei): Cirka 200 kcal hver vei = 40.000 kcal/4 kilo fett per år.Alltid ta trappene (f.eks 4. etasje, tre ganger om dagen): Cirka 100 kcal =20.000/2 kilo fett per år (trappegåing gir mer kalorier per minutt enn vanlig gåing). Gå til butikken (10 minutter hver vei): Cirka 100 kcal hver vei = 20.000 kcal/2 kilo fett per år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer