KURIOSA: Visste du at 100 gram stekt kylling inneholder mer næring og energi enn 100 gram rå kylling, på grunn av vanntap under oppvarming? Foto: Thinkstock
KURIOSA: Visste du at 100 gram stekt kylling inneholder mer næring og energi enn 100 gram rå kylling, på grunn av vanntap under oppvarming? Foto: Thinkstock Vis mer

Kylling

Derfor er denne kyllingen «best»

Oppvarmet kylling inneholder mer proteiner enn rå kylling.

Visste du at tilberedt kjøtt - som kylling, har mer proteiner og energi enn rå mat?

Vannet fordamper

Ifølge Matportalen.no har det med fordamping av vann å gjøre.

Når du tilbereder mat, forsvinner vann fra produktet på grunn av varmen. Dette resulterer i en økt konsentrasjon av andre næringsstoffer per 100 gram tilberedt mat i forhold til 100 gram rå mat.

Steker du et kyllingbryst, mister det cirka 15 prosent av vekten (vann) under steking. Mengden energigivende næringsstoffer som protein, fett, karbohydrat og kostfiber øker og bidrar dermed til mer energi og næring.

Bra for hjertet

Velger du magert og hvitt kjøtt – som for eksempel kylling eller kalkun, vil dette kunne gi en gunstigere fettsammensetning i det totale kostholdet ditt.

Om ikke det er nok til å få deg til å sette kylling på menyen, så har fersk forskning også vist at fjørfe kan være spesielt gunstig for kvinner.

Ifølge en studie gjennomført av forskere ved NYU Langone Medical Center i USA, kan nemlig et næringsstoff som befinner seg i den mørkeste delen av fjørfekjøtt beskytte mot hjerte- og karsykdommer - spesielt hos kvinner med høyt kolesterol, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com.

Forskerne bak studien har evaluert effektene av taurin på hjerte- og karsykdommer. Taurin er et næringsstoff som finnes i det mørkeste kjøttet i kylling og kalkun, samt i noen fiske- og skalldyrslag,

LES OGSÅ: Derfor lukter det vondt av kyllingfileten

- Har en beskyttende effekt

Og resultatene, som er publisert i tidsskriftet European Journal of Nutrition (mer info finner du her), viste at jo høyere taurin-inntak, jo mindre risiko var det for utvikling av hjerte- og karsykdommer blant kvinner med høyt kolesterol.

- Det finnes veldig lite informasjon om taurin, sier forskningsleder Yu Chen, som også er professor i epidemiologi ved NYU School of Medicine:

- Mens noe forskning på dyr har vist at taurin kan være lønnsomt i forhold til hjerte- og karsykdommer, er dette den første studien som har sett på taurin og effekten hos mennesker. Våre funn er veldig interessante. Taurin, i hvert fall i naturlig form, ser ut til å ha en beskytte effekt blant kvinner med høyt kolesterol.

Ifølge Chen har imidlertid ikke forskningen kunnet vise om taurin har samme effekt på kvinner med normale kolesterolnivåer.

LES OGSÅ: Kylling mot forkjølelse

Bra for deg som trener

Har du ikke høyt kolesterol, er det likevel ingen grunn til å droppe kylling og kalkun.

Det hvite kjøttet – særlig i kyllingfilet, er nemlig proppfullt av proteiner, som er svært gunstig – spesielt hvis du trener mye.

I tillegg er kyllingfilet rik på kalium, som blant annet bidrar til å regulere væskebalansen i kroppen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: