VELG ALLTID GROVT: Vi hører det stadig vekk fra ekspertene, men vet du egentlig hvorfor? En ny studie viser at det absolutt ikke er uten grunn av du bør velge grovt. Foto: colourbox.com
VELG ALLTID GROVT: Vi hører det stadig vekk fra ekspertene, men vet du egentlig hvorfor? En ny studie viser at det absolutt ikke er uten grunn av du bør velge grovt. Foto: colourbox.comVis mer

Brød

Derfor er det grove brødet sunnere

Vet du egentlig hvorfor du alltid skal velge grovt?

Det er en kjent sak at det gjelder å velge riktig brød. Velger du rett type, kan det nemlig være bra for både fordøyelse og hjerte.

men hva er det som egentlig gjør at grovt brød regnes som bedre enn lyst brød?

Jo, melet - eller rettere sagt, kornet som er brukt i brødet, har en del å si. Det vet vi. Men er det noe mer?

LES OGSÅ: Kosematen som er bra for deg

GROVT ELLER LYST?: Grovt brød er klart sunnest - og bedre for både fordøyelse, hjerte og resten av kroppen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
GROVT ELLER LYST?: Grovt brød er klart sunnest - og bedre for både fordøyelse, hjerte og resten av kroppen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kilde til flere gunstige næringsstoffer

Forskere ved Universitetet i Aarhus i Danmark har sett nærmere på dette.

Natalja Nørskov, forsker ved Institutt for Husdyrvitenskap, har studert hvordan grovt og hvitt brød påvirker kroppen forskjellig ved hjelp av tester utført på griser - ettersom disse har et lignende fordøyelsessystem som mennesker, skriver Videnskab.dk.

En av hovedforskjellene på de to brødvariantene, er at hvitt brød er mer bearbeidet, som gjør at mye av den fiberrike delen av kornet er borte.

Det inkluderer både kim og kli - som er en kilde til flere gunstige næringsstoffer.





– Fint mel og sammalt mel inneholder samme mengde karbohydrater, men det fine melet inneholder en del tomme kalorier - det vil si energi uten at det gir noen store mengder fiber og bioaktive stoffer (red.anm. som er bra for helsen), sier Nørskov.

LES OGSÅ: Bytt ut lettbrusen med dette

Kan forebygge sykdom

Men hvorfor er egentlig fiber så bra for kroppen?

Fiber binder vann, i tillegg til at det øker metthetsfølelsen i magen og gjør opptaket av blodsukker i kroppen langsommere. At blodsukkeret stiger raskt, er spesielt et problem for de som har diabetes type 2 eller de som er overvektige.

Bedre fordøyelse, lavere kolesterol og at opptaket av blodsukkeret i kroppen gikk langsommere, var bare noen av de gunstige effektene forskerne oppdaget ved grovt brød.

Men det er ikke det eneste du kan gå glipp av ved å velge lysere brødvarianter - klien i grovt brød inneholder nemlig masse antioksidanter.

– Når vi forbrenner energien i maten, så slippes det løs noen frie radikaler som kan angripe og ødelegge cellene, og er blant annet koblet til kreft. Antioksidantene kan binde de frie radikalene, så det ikke skjer, sier Nørskov.

Grisene som ble fôret med grovt brød, skilte også ut mer gallesalter i urinen, og dermed også mer av det dårlige kolesterolet (LDL).

LES OGSÅ: Bytt ut smøret med avokado

BRØDSKALAN: Står oppført på brød i norske  butikker - for at du enklere skal se hvor grove de er.  Foto: Helsedirektoratet
BRØDSKALAN: Står oppført på brød i norske butikker - for at du enklere skal se hvor grove de er. Foto: Helsedirektoratet Vis mer

Ikke fargen som avgjør grovheten

Som KK.no tidligere har skrevet, gjelder det også å velge grovt når det kommer til rundstykker, men Jeanette Roede, som er ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, kan fortelle at farge ikke er en indikasjon på hvor grove de er. Dette gjelder også for brød.





– Husk at det ikke holder å se på fargen på rundstykkene, ettersom mange produsenter farger dem i en mørkere nyanse for at de skal se grove ut, har ernæringseksperten tidligere uttalt til KK.no.

Et alternativ til brødskalaen er å se på varedeklarasjonen.

– Ingrediensene det er mest av, vil alltid stå først. Det vil si at jo tidligere det grove melet står oppgitt, desto mer er det av det.

Om det ikke står på førsteplass, bør det i det minste stå på andre. Roede kan fortelle at du skal se etter for eksempel sammalt hvete, rug og havre. Havre er et spesielt godt alternativ hvis det skal serveres til barn, som skyldes at det er grovt og smakfullt, men kan ofte virke som en lysere variant.

LES OGSÅ: Her blir du ofte lurt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: