SNUFS: Å slippe ut følelsene gjennom gråt kan være godt for oss, men det er ikke all gråt som er like bra. Foto: Shutterstock / Photographee.eu
SNUFS: Å slippe ut følelsene gjennom gråt kan være godt for oss, men det er ikke all gråt som er like bra. Foto: Shutterstock / Photographee.eu
Gråt

Derfor er det sunt å gråte

Kan virke avspennende og godt for kroppen.

KK.NO: Når vonde følelser bygger en klump i halsen kan det være vanskelig å holde gråten tilbake, og kanskje burde du ikke holde den tilbake heller. 

Ofte vil trøstende venner og familie råde deg til å slippe alt ut, og gråte ferdig – da vil du føle deg mye bedre etterpå.

Men er det egentlig sunt og godt for oss å gråte?

LES OGSÅ: Jo, det er sunt å gråte

Virker avspennende å gråte 

– Ja, det kan være sunt å gråte. Man kan få en midlertidig avspenning av muskulatur som har blitt anspent over tid, for eksempel som følge av stress, sier Ivar Goksøyr som er psykolog hos Favne Psykologbistand. 

– Eller om man faktisk bærer på tristhet og forsøker å holde organismen fra å få lov å reagere naturlig med tårer, så bygger det seg også opp spenninger. Og da virker det også avspennende å gråte, legger han til. 

Ved å slippe til de grunnleggende følelsene i oss, som sorg, mener han at vi vil komme nærmere oss selv og det vi sørger over.

Om vi hindrer sorgen i å komme til uttrykk kan vi i stedet utvikle symptomer som uro, angst, muskel- og skjelettplager eller avflatning og tilbaketrekning.

TRØST: Sorgfylte tårer formidler et behov for støtte fra omverdenen, og utløser derfor medfølelse fra andre. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia
TRØST: Sorgfylte tårer formidler et behov for støtte fra omverdenen, og utløser derfor medfølelse fra andre. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia Vis mer

LES OGSÅ: Mange menn gråter nok når de er for seg selv

Gråt utløser medfølelse hos andre

Gråt er en affekt som er forankret i en konkret situasjon. Og ifølge Sven Svebak, som er psykolog og professor ved Det medisinske fakultet, NTNU, kan man skille mellom vond gråt og god gråt.

– Vond gråt kommer som en spontan reaksjon på at noe har hendt som kjennes vondt. Det kan være fysisk smerte eller det kan være en sosial forsmedelse eller et tap av en som sto oss nær. I det siste tilfellet vil vi naturlig gå inn i en sorgprosess, sier han. 

Den gode gråten kommer som svar på at verden plutselig oppleves som bedre enn ventet, eller som svar på en bekreftelse om at du selv er bedre, flinkere eller mer anerkjent enn du trodde.  

– Eksempler på dette siste ser vi av og til i det offentlige rom. Spesielt når en toppidrettsutøver går over målstreken og vinner etter langvarig og intens trening med stort håp og tilsvarende stor tvil, forklarer Svebak.

Når man er trist kan kanskje det å gråte føles litt som å velte seg i sorgen, men det å slippe til triste tårer kan faktisk gjøre sorgperioden kortere og lettere, mener Goksøyr. 

– Det handler om aksept. Å tåle sannheten. Jeg er jo trist. Livssmerte er uunngåelig, men blir ikke til regelrett lidelse før du forsøker å unngå den, forklarer han.

Sorg er kroppens iboende måte å forholde seg til tap på, og sorgfylte tårer formidler et behov for støtte fra omverdenen. Det utløser derfor medfølelse fra andre som kan gi en følelse av nærhet og fellesskap. 

– Når tårene triller på grunn av sorg og tristhet virker det derfor avspennende og klargjørende, og man er gjerne lettet etterpå, sier psykologen. 

MOT SIN HENSIKT: Noen typer gråt hjelper ikke like mye på humøret, og kan i tillegg utløse irritasjon hos andre. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia
MOT SIN HENSIKT: Noen typer gråt hjelper ikke like mye på humøret, og kan i tillegg utløse irritasjon hos andre. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia Vis mer

LES OGSÅ: Nei, han kan ikke lese tankene dine

Ikke all gråt hjelper

Det er likevel ikke slik at vi alltid føler oss lettere etter å ha grått, og det er heller ikke alltid at vi får medfølelse for en som gråter. Dette kan være basert på hva som faktisk er årsaken til at tårene triller.

– Tårer kan også være et uttrykk for en indre spenningstilstand/angsttilstand. Man kunne kalle disse tårene hemmende eller nedtrykkende, som for eksempel tårer av fortvilelse, håpløshet eller hjelpeløshet, forteller Goksøyr. 

Dette er ikke primære eller hjelpende følelsestilstander, og man kan derfor føle seg tyngre av slike tårer. 

– De utløser ikke den samme empatien i andre, men kan endog utløse irritasjon. For eksempel om noen sitter fast i en passiv offerrolle, forklarer han. 

Å tvinge fram gråt vil neppe få deg til å føle deg bedre. Ifølge Svebak har det gjennom et eksperiment blitt dokumentert at «den terapeutiske gråt» er en dårlig tanke. Den renser ikke bevisstheten på en effektiv måte og kan dessuten skade.

– Terapi skal gi bedring i en tilstand. Resultatet fra eksperimentet om den terapeutiske gråt dokumenterte at immunforsvaret ble dårligere etter en halv time med agert gråt enn det var før, og at denne effekten var spesifikk for gråt, sier han og legger til: 

– Immunforsvaret var til sammenligning ikke svekket etter en halvtime med et hyggelig naturprogram på TV.

Til forsiden