ARBEIDSLEDIG?: Råd nummer 1 om du er arbeidsledig er å komme deg opp om morgenen!
ARBEIDSLEDIG?: Råd nummer 1 om du er arbeidsledig er å komme deg opp om morgenen!
Depresjon

Derfor er det usunt å ikke ha jobb

Å gå arbeidsledig er ikke bra for helsa. Se hva du bør gjøre for å holde humøret.

Er du uten arbeid for tiden? Hvordan føles det?

Sjansen er stor for at du ikke synes det er spesielt morsomt. For selv om den som er i jobb enkelte ganger tenker at det kunne vært deilig å ikke måtte stå opp i otta og komme seg på arbeidet, men i stedet ha en blank dag foran seg, er realiteten en annen.

Forskning har vist at å gå arbeidsledig over tid faktisk er direkte usunt for helsa. Et par studier hevder til og med at lengre perioder uten jobb forkorter levetiden, men dette gjelder i større grad menn. Les mer om temaet hos US National Library of Medicine.

LES OGSÅ: Slik vet du om du er deprimert

GIR RÅD: Coach Christine Otterstad jobber til daglig med temaer rundt livsstilsendringer og fysisk og psykisk helse. Foto: Astrid Waller
GIR RÅD: Coach Christine Otterstad jobber til daglig med temaer rundt livsstilsendringer og fysisk og psykisk helse. Foto: Astrid Waller Vis mer

Slik påvirker ledigheten negativt






Så hva er det som gjør at folk som har gått arbeidsledig over lengre tid i løpet av livet dør tidligere enn andre?

Ifølge forskningen er det fordi arbeidsledighet ofte fører til dårlige helsevaner i form av mer drikking og røyking, mindre trening og generelt sett en lite aktiv livsstil. Les mer om dette i blogginnlegget til Dr. Robert Leahy, som driver American Institute for Cognative Therapy.

LES OGSÅ: Smådeppa? Dette gjør deg glad igjen!

IKKE LIGG I SENGA: Det er dumt å bli liggende i senga hele dagen, selv om du er arbeidsledig. Lag en plan for dagene dine, der for eksempel trening, jobbsøknadskriving og andre sunne aktiviteter er del av opplegget. Foto: apops - Fotolia
IKKE LIGG I SENGA: Det er dumt å bli liggende i senga hele dagen, selv om du er arbeidsledig. Lag en plan for dagene dine, der for eksempel trening, jobbsøknadskriving og andre sunne aktiviteter er del av opplegget. Foto: apops - Fotolia Vis mer

Dette kan du gjøre selv

De aller fleste av oss vil på et eller annet tidspunkt i livet oppleve å ikke ha jobb. Kanskje skjer det etter studiene, fordi vi ikke finner en jobb som passer utdannelsen. Kanskje blir det nedskjæringer på jobb, kanskje må du flytte til et annet sted.

Årsakene kan være mange, men uansett vil de fleste synes det er litt traumatisk å ikke ha noen jobb å gå til.

Coach Christine Otterstad jobber for tiden med et prosjekt for å få langvarig arbeidsledige eller sykmeldte tilbake i jobb. Hun forteller at det er flere grunner til at det tar på rent psykisk å være uten arbeid.





- Behovet for å føle seg som en del av et fellesskap er stor for de fleste. Å føle at samfunnet trenger deg er viktig. Hvis du ikke føler at det er slik går det fort utover selvfølelsen og selvtilliten.

- Du bør akseptere at du blir deprimert og oppgitt av å ikke ha jobb, men ikke aksepter at det skal vedvare over tid. Ikke innta offerrollen, det hjelper deg ingen vei, sier Otterstad.

- Du må ta tak i situasjonen selv Det detter ingen jobb ned i hodet på deg. Være aktiv på jakt etter jobb, ikke hold det hemmelig for venner. Veldig ofte får folk ny jobb via nettverk.

Hold på rutinene

Otterstad forteller at veldig mange lar gode rutiner skli ut når de blir arbeidsledig.

De står ikke opp før langt utpå dagen, blir inaktive, tilbringer dagene med å se på tv, og legger seg altfor sent.

- Ofte kvikner arbeidsledige til på kvelden, da er jo andre ferdige på jobb. Det er dumt. Mitt råd er å være i gang på dagen.

- Ta en kaffe på kafé, gå og tren, ta deg en tur i skogen. Ikke synk ned i sofaen og se dag-tv. Passivitet er det verste. Hold deg aktiv.

LES OGSÅ: Så lenge varer treningsgleden

FÅ HJELP MED CV-EN: Sliter du med å skrive cv-en din? Få en venn til å hjelpe deg, det gjør jobben lettere! Foto: Thinkstock
FÅ HJELP MED CV-EN: Sliter du med å skrive cv-en din? Få en venn til å hjelpe deg, det gjør jobben lettere! Foto: Thinkstock Vis mer

Fokusér på mulighetene

Å miste jobben er ikke verdens undergang. Lever du for å jobbe, eller jobber du for å leve?

Otterstad mener du bør velge å se på arbeidsledigheten som en port til nye muligheter og en ny start i karrieren.

Din ledige tid kan brukes til å få gjort prosjektene du har tenkt på. Kanskje du skal gripe sjansen og friske opp skolefransken? Eller gjennomføre målet om å gå opp den fjelltoppen, strikke ferdig genseren eller sette sammen alle yndlingsoppskriftene du har fått fra bestemødrene dine i din egen lille kokebok?





- Det er også lurt å gjøre noe som du kan sette på cv'en. Gjennomfør et kurs, eller delta i frivillig arbeid, sier Otterstad.

Si at du er mellom jobber

For mange er det verste når folk de ikke kjenner spør dem hva de driver med. Mange synes det er ubehagelig å si at de er uten jobb.

- Du trenger ikke si at du er arbeidsledig. Du kan si at du er mellom to jobber, eller enda bedre, at du er på jobbjakt, og kanskje personen vet om noe som kan være aktuelt. Det gjelder å være på ballen, sier Otterstad.

Du er mer verdt enn jobbtittelen din

Å legge krefter i jobbsøkingen er essensielt. Se over cv'en, og få eventuelt hjelp av en venn, som kan se over den. Ofte kan venner komme med gode innspill til hva du skal skrive i jobbsøknaden.

Mange, og særlig kvinner, er for beskjedne og lite flinke til å fremme egne positive egenskaper. Da kan det være lettere at en venn skriver utkastet som forteller at du er raus, utadvent, flink med mennesker osv.

Det er slitsomt å søke jobber, og det er lett å bli skuffet når avslagene kommer.

- Ikke ta det personlig om du ikke får jobben, eller mistet den du hadde. Du bør ikke legge følelser inn i et jobbsøk. Det er fortsatt business. Du er mye mer enn yrket eller jobben din, sier Otterstad.


Til forsiden