Søtsug

Derfor er du sugen på usunn mat

Her er forklaringen på hvorfor du heller vil ha sjokolade og potetgull enn epler og gulrøtter.

MÅ HA: Noen ganger duger ingenting annet enn en skikkelig hamburger med pommes frites. Foto: All Over Press
MÅ HA: Noen ganger duger ingenting annet enn en skikkelig hamburger med pommes frites. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
På kaffebordet står et fruktfat med epler og druer, og en bolle med sjokoladebiter og seigmenn. Hva går du for?

Hvis du skal være helt ærlig så er sannsynligheten stor for at du går for sjokolade og seigmenn. Hvorfor er det den usunne maten som frister oss mest?

LES OGSÅ: Kjeder du deg tjukk?

Dette prøver psykolog Dr Leigh Gibson, som foreleser i biopsykologi ved Roehampton University, å forklare i en artikkel publisert i Daily Mail.

Sult vs. sug

Sult er noe du opplever når kroppen trenger mer energi. Når magesekken er tom, skilles det ut et sulthormon som forteller hjernen vår at vi bør spise.

Hvis du er skikkelig sulten, spiser du hva som helst - selv om du egentlig ikke liker det så godt. Når magen har fått mat, kommer metthetsfølelsen. Denne skapes ved at fettcellene skiller ut leptin, og bukspyttkjertelen skiller ut insulin, fordi blodsukkeret har steget.

Matsug er noe annet - da har du lyst på en spesiell type mat, som hamburger, sjokolade eller potetgull. Da er det dopaminer og opoider som skilles ut i hjernen. Disse er forbundet med glede og nytelse.

- Fra et evolusjonsmessig synspunkt er sug etter fet mat en overlevelsesstrategi fra prehistorisk tid. Det var gunstig å spise kaloririk mat for å kunne overleve. Vi er programmert til å gå for mat som inneholder mye fett og sukker, sier Gibson.

Problemet er bare at i dag har vi tilgang på maten vi trenger, og dermed behøver vi ikke fråtse i oss kaloririk mat når den står foran oss. Men hjernen vår forteller oss noe annet. Du skal likevel ikke kutte alt fett fra kosten, for fett er også bra for deg.

Stress øker suget

Er du stressa, kan dette også føre til økt sug etter usunn mat. Det er fordi stress er en reaksjon på at du er utsatt for fare. Før i tiden var den ment å gi deg krefter til å komme deg unna en skummel situasjon, for eksempel hvis du ble angrepet av et dyr på jakt. Når du er stressa, vil dette dermed også gjøre at kroppen kreve mer energi.

- Stress som skyldes en hektisk hverdag kan ha samme effekt, men det er mindre sannsynlig at vi faktisk forbrenner de ekstra kaloriene stresshormonet gjør at vi er sugne på, sier Gibson.

LES OGSÅ: Kaffe hjelper mot stress

Belønningssuget

En siste faktor som kan føre til matsug er belønningsmekanismen. Det er ofte slik at når vi koser oss, så gjør vi det med god mat, og gjerne søtsaker som kaker og sjokolade. Da vi var små var gjerne søtsaker belønning når vi hadde gjort noe bra, eller så fikk vi det når vi skulle kose oss og unne oss noe ekstra. Dermed kan vi fort bli sugne på noe godt når vi synes vi har vært ekstra flinke (for eksempel etter en treningsøkt), eller når vi synes synd på oss selv og fortjener litt ekstra oppmerksomhet (for eksempel hvis vi må jobbe overtid). Sliter du med søtsug om kvelden? Se hva KK-kvinnen Linn Siri Sælemyr gjør for å stå imot.

Sunnhetssuget

Noen ganger - men dessverre litt for sjeldent - har kroppen et sug etter sunne matvarer. Du kan for eksempel oppleve at du har veldig lyst på makrell i tomat, av alle ting. Eller kanskje du tenker at nå må du spise en salat. Drømmer du om ost og rømme? Kanskje du har veldig lyst på rødt kjøtt? I så fall skal du bare gi etter, for da er det sannsynlig at grunnen er at du mangler noe i kosten som disse matvarene gir deg. Makrell i tomat er full av omega 3, en salat er full av vitaminer, melkeprodukter inneholder mye kalsium og vitamin A og D, og rødt kjøtt er en glimrende kilde til proteiner og jern.

LES OGSÅ: 13 ting du ikke skal ha dårlig samvittighet for



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer