Julemat

Derfor er du supersulten nå

Sjekk hvordan du kan komme tilbake til dine gode matvaner etter julen.

SULTEN: Mange opplever at matlysten deres øker etter de har spist mye i jula.  Foto: Jason Stitt - Fotolia
SULTEN: Mange opplever at matlysten deres øker etter de har spist mye i jula. Foto: Jason Stitt - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er er ingen hemmelighet at god mat og drikke hører jula til, og når godsakene først står på bordet er det nesten ikke akseptabelt å takke nei.

Siden høytiden stort sett dreier seg om å spise og kose seg, er det ofte vanskelig å komme seg tilbake til det normale kostholdet over nyåret, og mange opplever at sultfølelsen deres har økt betraktelig.

Hvorfor er det egentlig slik at vi får mer matlyst etter å ha spist mye? Ekspertene har gitt oss svaret.

LES OGSÅ: Slutter ikke magen å rumle?

UVANT MAT: I jula spiser og drikker vi mye som vi ellers ikke gjør. Dette gjør at blodsukkeret vårt blir ustabilt og hos mange skaper dette søtsug.  Foto: Colourbox
UVANT MAT: I jula spiser og drikker vi mye som vi ellers ikke gjør. Dette gjør at blodsukkeret vårt blir ustabilt og hos mange skaper dette søtsug. Foto: Colourbox Vis mer

Mye uvant mat

Ifølge Ann-Christin Hansen, som er ernæringsfysiolog, treningsinstruktør og coach, kan det være flere årsaker til at matlysten vår øker etter vi har spist mye, som for eksempel i julen.

– Ofte skyldes det at vi, i tillegg til å spise mer enn vi gjør til vanlig, spiser mer usunn mat som ikke er like balansert og som kroppen ikke er vant til – noe som igjen påvirker blodsukkeret og gjør det blir ustabilt. Når dette skjer får vi «hunger» etter mer sukkerholdige og raffinerte matvarer, og vi får økt lyst på søtsaker, forteller hun til KK.no.





I tillegg mener hun dette suget etter mer mat henger sammen med det faktumet at vi endrer livsstilen vår totalt i jula.

– I jula blir det mye innekos og mindre aktivitet, og kos er ofte forbundet med å spise noe godt. Det hender også at vi drikker mer alkohol på denne tiden, som igjen kan påvirke søvnkvaliteten vår.

– Dette blandet med mye feit mat gir kroppen mer å jobbe med, og når kroppen blir litt mer energifattig kan det være lettere å ta de uhensiktsmessige valgene. Den økte matlysten kan også komme av at vi har mer tid enn ellers til å spise til andre tider, og når fristelsene er tilgjengelige hele tiden er det lettere å få lyst på dem.

Og propper du deg full av store porsjoner julemiddag, dessert og snacks i juleferien kan det faktisk gå så langt at magesekken din utvider seg.

– Magesekken vår er elastisk og utvider seg litt hver gang vi spiser, og presser vi den over lengre tid blir den lettere å fylle opp med mer, forklarer Hansen.

LES OGSÅ: Derfor får du vondt i magen etter å ha spist for mye

SOVE DÅRLIG: Maten og alkoholen du inntar i jula kan ofte påvirke søvnkvaliteten din. Og om du sover dårlig kan matlysten din stige.  Foto: David J. Green - Lifestyle / Ala
SOVE DÅRLIG: Maten og alkoholen du inntar i jula kan ofte påvirke søvnkvaliteten din. Og om du sover dårlig kan matlysten din stige. Foto: David J. Green - Lifestyle / Ala Vis mer

Belønningseffekt

Ifølge Mette Svendsen, som er medisinsk ernæringsekspert ved Oslo Universitetssykehus, kan den økte matlysten etter å ha spist mye også knyttes til belønningseffekten.

– Ofte ønsker vi å belønne oss selv med god mat. Belønningssystemet kan øke matlysten selv om vi egentlig er mette. Dette skyldes at matlysten vår reguleres av andre hormoner enn de som er knyttet til vanlig sult.

Og i likhet med Hansen, mener hun søvn spiller en stor rolle for matlysten vår.

– Vi vet også at søvnmønster kan ha betydning for appetitten og matlysten vår. Ved mindre og utsatt søvn, får vi mer lyst på søt og fet mat, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: Peppermynte kan dempe søtsug





Tilbake til hverdagen

Ofte er det vanskelig å legge av seg julens matvaner over nyåret, og for mange blir det en ond sirkel som det rett og slett er umulig å komme seg ut av.

Hansen forteller at den eneste måten å dempe denne matlysten på er å komme deg inn i vanlige rutiner igjen og spise normale måltider til normale tider.

– Det tar alltid litt tid før vi kommer inn i normale rutiner igjen, og mange føler seg ofte litt skakkjørt etter inntak av uvant mat og drikke. Her handler det rett og slett om å lede seg selv på rett kjør igjen, og når dette er gjort kommer vi fort i normal drift igjen.

For å «dempe» matlysten anbefaler hun deg å spise balanserte måltider med nok protein slik at du holder deg mett lenger.

– I tillegg til å spise balanserte måltider kan det også være lurt å ha hyppige mindre måltider, slik at du ikke får det store blodsukker-droppet – det er da vi ofte går på en smell og slenger innpå det som er tilgjengelig, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer