FETT NOK: Du skal spise fett, det er helt essensielt for kroppen. Foto: Colourbox
FETT NOK: Du skal spise fett, det er helt essensielt for kroppen. Foto: Colourbox
Sunn Mat

Derfor er fett bra for deg

Du skal ikke kutte alt fra kosten din.

Har du totalangst for fett? Dropper du alltid sausen, og skyr smør som pesten?

Fett blir av mange sett på som fiende nummer én i kampen for å holde vekta. Og det er selvsagt ikke bra å ha et kosthold som baserer seg på fete sauser, smultringer og dansk salami.

Men du skal passe på å ikke bli for hysterisk. Å kutte alt fett fra kosten din er ikke bra. Noen fettsyrer er grunnleggende viktige for kroppen, og beskytter deg mot en rekke sykdommer.

LES OGSÅ: Slik får du bikinimage

JA TAKK: Olivenolje er en super kilde til enumettet fett. Foto: Rafal Strzechowski / PhotoAlto
JA TAKK: Olivenolje er en super kilde til enumettet fett. Foto: Rafal Strzechowski / PhotoAlto Vis mer
NAM: Sushi med laks - godt og sunt! Foto: Colourbox
NAM: Sushi med laks - godt og sunt! Foto: Colourbox Vis mer

Frisk med fisk

Du vet det sikkert allerede at fet fisk som makrell og laks er sunt for deg. Det er fordi fet fisk inneholder mye omega 3, en flerumettet fettsyre. Og omega 3 er viktig, fordi det reduserer faren for hjerte- og karsykdommer, og fordi den fungerer som en del av byggesteinene i hjernen. Det anbefales at du spiser en porsjon fet fisk to ganger i uken for å dekke kroppens behov for omega 3.





Liker du ikke fet fisk, kan du spise magrere fisk, men da skal det mer til for å dekke behovet. Alternativt tar du tranpiller hver morgen. Spe på med valnøtter, for de inneholder også mye omega 3. Linfrøolje er også en god kilde til omega 3, så bruk gjerne denne oljen i stedet for olivenolje i salatdressingen, eller bak brød med linfrøolje som ingrediens.

Få ned kolesterolet

Olivenolje, rapsolje, avokado, hasselnøtter og macademianøtter er også gode kilder til fettstoff som er bra for deg. De inneholder alle enumettede fettsyrer, som reduserer kolesterolet i kroppen. Prøv å få i deg noe av dette daglig, og du gjør kroppen din en tjeneste.

Fettet du skal være forsiktig med

Flerumettet og enumettet fett er altså gunstig for deg. Det er ikke mettet fett. Og mettet fett finner du i mye av «kosemat» som i entrecôte, creme fraiche, salami, kjeks, sjokolade, potetgull og fløteis.

Det er ikke slik at du trenger kutte denne maten ut fullstendig, men du skal ikke spise så mye av den. I mange tilfeller er det ganske lett å bytte ut matvarene med mye mettet fett til sunnere alternativer.

For eksempel kan du bytte ut salamien med skinke, entrecôten med indrefilet (eller enda bedre, kyllingfilet), og skal du kjøpe deg en is, gjør du lurt i å velge saftis eller yoghurtis framfor en fløteis. Se forøvrig fem smarte triks som som hjelper deg å kutte fettet uten at du merker det.

Du finner en finfin oversikt over sunnere alternativer til fete matvarer hos Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Ikke ett fett

Doktor Roar Pedersen i Lommelegen.no har laget følgende guide om fettsyrene:

Mettede fettsyrer
Matvarer med høyt innhold av mettet fett er smør, fett i melk, harde oster, palme- og kokosolje. Kjøtt inneholder også mye mettede fettsyrer. Disse fettypene er faste ved romtemperatur. Høyt inntak av mettede fettsyrer øker mengden kolesterol i blodet og risikoen for hjerte-karsykdom. Mettet fett kan man klare seg uten, og er det "mest usunne" fettet.

Enumettede fettsyrer
Viktige kilder er olivenolje, rapsolje, avocado, nøtter og frø. Enumettede fettsyrer er heller ikke nødvendige for kroppen fordi kroppen kan lage disse selv. Middelhavsdietten inneholder mye enumettet fett, og det er holdepunkter for at dette fettet reduserer kolesterolnivået i blodet, og derved risiko for hjerte-karsykdommer.

Flerumettede fettsyrer
Slike fettsyrer får du mye av i vegetabilske oljer, fiskeoljer og fet fisk. Denne gruppen innehlder også to fett-typer som kroppen ikke klarer seg uten, de såkalte essensielle fettsyrene:

- omega-6-fettsyrer: gode kilder er olivenolje og solsikkeolje.
- omega-3-fettsyrer: gode kilder er soya og rapsolje, valnøtter og fet fisk som sardin, makrell og laks.

Flerumettede fettsyrer er "sunt fett" og man tror at et kosthold med slikt fett fremfor mettet fett beskytter blant annet mot hjerte-karsykdom, bryst-, tarm- og bukspyttkjertelkreft.

Transfettsyrer
Margarin, kjeks, kaker og potetgull inneholder en del av disse fettsyrene som er herdet industrielt for å unngå harskning. Transfettsyrer finnes i rikelige mengder i melk- og kjøttprodukter, og har en negativ effekt på kolesterolnivået.

KK.no og Lommelegen.no eies begge av Aller Internett.
Til forsiden