SKITTEN, MEN GLAD: Det er mye lykke i brun jord, grønt gress og gul sol. Hagearbeid stresser deg ned, og gir deg bedre helse.  Foto: Colourbox
SKITTEN, MEN GLAD: Det er mye lykke i brun jord, grønt gress og gul sol. Hagearbeid stresser deg ned, og gir deg bedre helse. Foto: Colourbox Vis mer

Hage

Derfor er hagearbeid bra for helsen

Blomster, jord og hage kan gjøre underverker både fysisk og mentalt.

Som en motgift til den moderne verden, skriver Health.com om hagearbeid, eller "haging" som det heter på bloggspråket.

Å grave fingrene ned i solvarm jord, plante balkongkassene fulle av farger og høste egne tomater er mentalhygiene, stressmestring og trim på en gang.

Stress ned i hagen

En nederlandsk studie viser at hagearbeid kan bekjempe stress bedre enn andre avslappende fritidsaktiviteter.

Etter en stressende oppgave ble to grupper mennesker enten bedt om å lese en bok innendørs, eller pusle i hagen i 30 minutter. Etterpå innrapporterte gartnerne et mye bedre humør enn de som leste, og de hadde også lavere nivåer av stresshormonet kortisol.

Ifølge forskerne handler det mye om repetitive handlinger og naturlige omgivelser, sol og frisk luft. Lukter, lyder og fargeopplevelser kan også ha mye å si for et stresset sinn.

LES OGSÅ: Ekte husmødre har bedre kropper

Bedre mental helse

Her i Norge fikk en pasientgruppe med diagnosen depressjon og bipolar lidelse tilbringe seks uker med dyrking av blomster og grønnsaker. Etter tre måneder, viste halvparten av deltakerne i undersøkelsen merkbar forbedring av depresjonssymptomene. Og humøret holdt seg tre måneder etter at programmet var ferdig.

Fysisk aktivitet

Frisk luft, sol og et bankende hjerte. Du klipper plenen, bærer jordsekker, planter blomster og luker ugress, og det er bevegelser kroppen din har godt av. Det er trening uten at du tenker over det. Det er en målrettet og hyggelig aktivitet, som mange fortsetter med når de først har begynt.

LES OGSÅ: Vask huset oftere - hold hjernen frisk

Friskere hjerne

Annen forskning viser at den fysiske aktiviteten du gjør i hagen, kan gjøre risikoen for å utvikle demens mindre. To ulike studier viste at 60- og 70-åringer som arbeidet i hagen hadde 36-47 prosent lavere risiko for å utvikle demens enn de som ikke gjorde det.

Næring

Det du dyrker selv er den sunneste og mest kortreiste maten du kan spise. Ikke overraskende spiser hageinteresserte og hobbygartnere mer grønnsaker og frukt enn andre.

Det har vist seg at når skoleelever får dyrke grønnsaker, er det større sjanse for at de faktisk spiser frukt og grønt. De er mer eventyrlystne i matveien også. Å ha urter i balkongkassa eller guløtter i pallekarm-grønnsakshagen gjør det lettere å spise sunt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: