Alkohol

Derfor er ikke trening og alkohol en god kombo

Ødelegger effekten av treningen og kan gjøre deg dårligere.

ALKOHOL OG TRENING: Pleier du å trene etter en fuktig kveld på byen? Det er ifølge ekspertene ikke noen god idé da alkohol ødelegger treningseffekten. Foto: fantom_rd - Fotolia
ALKOHOL OG TRENING: Pleier du å trene etter en fuktig kveld på byen? Det er ifølge ekspertene ikke noen god idé da alkohol ødelegger treningseffekten. Foto: fantom_rd - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du en av dem som sjelden lar en fyllekule sette stopper for søndagstreningen?

Det er bra å bevege seg på søndager, men trener du hardt og lenge mens du fortsatt er bakfull, vil det harde arbeidet være sånn mer eller mindre forgjeves.

Alkohol og trening går nemlig ikke som hånd i hanske.

LES OGSÅ: Norske kvinner drikker mer enn før

Ødelegger treningseffekten

Anne Thorstensen, som er personlig trener hos MykjeMeir, forteller til KK.no at det er flere årsaker til at alkohol og trening ikke er en heldig kombinasjon.

- Listen er lang, men en av årsakene til at dette er en uheldig kombinasjon er at alkohol virker dehydrerende siden kroppen prøver å kvitte seg med giftstoffet så fort som mulig. Dette betyr at nyrene jobber hardere og de trenger økt mengde væske.

- Urinmengden øker og resultatet blir at du blir dehydrert. Bare en liten nedgang i væske kan bidra til at du presterer mye dårligere og restitusjon av muskulatur blir heller ikke optimal.

Videre forteller hun at alkohol også påvirker hormonene dine ved å senke testosteron-nivået og øker kortisol (stresshormon) nivået.

- Forhøyet kortisol nivå og lavt testosteron nivå har den effekten i kombinasjon at de virker negativt på muskelvekst og medfører over tid nedbrytning av muskelmasse, sier hun.

DEHYDRERT: En av årsakene til at alkohol og trening er en uheldig kombinasjon er at alkohol virker dehydrerende siden kroppen prøver å kvitte seg med giftstoffet så fort som mulig. Dette betyr at nyrene jobber hardere og de trenger økt mengde væske.  Foto: Fotolia
DEHYDRERT: En av årsakene til at alkohol og trening er en uheldig kombinasjon er at alkohol virker dehydrerende siden kroppen prøver å kvitte seg med giftstoffet så fort som mulig. Dette betyr at nyrene jobber hardere og de trenger økt mengde væske. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Lyst på en pils etter trening?

Andre årsaker til at alkohol og trening ikke skal kombineres:  

  • Når kroppen jobber med å kvitte seg med alkohol trenger den økt tilgang på visse vitaminer og mineraler. Disse vitaminene og mineralene trenger kroppen til å bygge opp muskulaturen etter trening. Når disse ikke er tilgjengelig ender du opp med dårligere treningseffekt.
     
  • Alkohol inneholder store mengder kalorier, men få næringsstoffer som kroppen trenger. Du tilfører derfor kroppen unødvendige kalorier som bringer med seg lite næring. Effekten blir da på sikt vektøkning og mindre muskelmasse.
     
  • Alkohol øker melkesyren i muskulaturen. Du mister derfor raskere evnen til å prestere og blir fortere utmattet. I og med at du også blir dehydrert, er det vanskeligere for kroppen å kvitte seg med avfallsstoffet i musklene og du blir lettere støl.
     
  • Alkohol minsker vurderingsevnene dine og motorikken din, også lenge etter inntak når du ikke føler deg påvirket mer.
     
  • Alkohol påvirker hjertets pumpekapasitet og derved din prestasjonsmulighet
     

LES OGSÅ: Blir du fyllesyk over flere dager?

EKSPERTEN: Cathrine Resvoll Holm Foto: Privat
EKSPERTEN: Cathrine Resvoll Holm Foto: Privat Vis mer

Ikke tren i bakrus

Det er altså bare å innse det – alkohol og trening er en svært dårlig kombinasjon og hører ikke sammen. Men hvis man vil trene i helgen, hva er best? Dagen derpå eller dagen før?

Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder på treningforglede.no, forteller til KK.no at det ikke vil være særlig gunstig å trene dagen derpå dersom du har drukket mye.

- Har man hatt en skikkelig våt kveld på byen, er kanskje ikke trening det man bør prioritere dagen etter. Sannsynligvis er fortsatt konsentrasjonen og yteevnen svekket, i tillegg til at væskebalansen vil være dårlig - dermed blir det nok ikke en treningsøkt av høy kvalitet.

- Har du derimot drukket litt en kveld, er det ingenting i veien for en rolig treningsøkt dagen derpå. Det er derimot viktig å sørge for at man drikker rikelig med vann og tar hensyn til hvordan formen er.

IKKE TREN DAGEN DERPÅ: Dersom du har drukket mye kvelden før vil det ikke være gunstig å trene, da yteevnen din fortsatt er svekket.  Foto: Adam Gregor - Fotolia
IKKE TREN DAGEN DERPÅ: Dersom du har drukket mye kvelden før vil det ikke være gunstig å trene, da yteevnen din fortsatt er svekket. Foto: Adam Gregor - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Drikker du for mye alkohol?

Kan fint trene før helgens sprell

Videre forteller Resvoll Holm at det er ingenting i veien for å trene sammen dag som du skal drikke alkohol.

- Da er det enda viktigere at du får i deg den næringen og væsken du trenger både før og etter treningen. Hvis man trener mye, og alkoholen ofte blir en erstatning for noe av mat- og vann-inntak, vil det over tid øke sjansen for å bryte ned muskelveksten og svekke immunforsvaret.  

Hvor lenge bør man vente med alkohol etter en treningsøkt?

- Man bør ikke innta alkohol rett etter en hard treningsøkt. Alkohol påvirker blodforsyningen til muskler, forbrenning av næringsstoffer, samt flere andre prosesser i kroppen. Dermed er det mest optimale å la kroppen hente seg inn og starte oppbygningen av muskulaturen.

- Nøyaktig hvor lenge du bør vente er vanskelig å si, men skal du på fest en kveld, ville jeg lagt treningsøkten tidligst mulig på dagen. Som sagt kommer det helt an på hvor ofte og mye man drikker. Gjør man dette en sjelden gang, vil det ikke påvirke de langsiktige treningsresultatene dine, forteller hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer