FORBRENNING: Det er, og vil alltid være, aktivitetsnivå og kosthold som spiller størst rolle, ifølge ekspertene. Foto: Colourbox
FORBRENNING: Det er, og vil alltid være, aktivitetsnivå og kosthold som spiller størst rolle, ifølge ekspertene. Foto: ColourboxVis mer

Forbrenning

Derfor er noen naturlig tynne

Kroppen balanserer forbrenningen for å møte dine behov.

Vi leser stadig om magre modeller som skryter av at de kan spise akkurat hva de vil, og at kroppen de bærer på er takket være deres «naturlig høye forbrenning».

Selv føler du kanskje at du legger på deg fem kilo etter en utskeielse, eller at du generelt må være forsiktig med hva du inntar, for ikke å legge på deg.

Ja, kanskje du erger deg litt over dem som har «flaks» og er født slik at de kan spise nesten hva du vil?

LES OGSÅ: Maten som brenner fett

Matinntak og trening som bestemmer

Ifølge ekspertene handler imidlertid ikke forbrenningen din om flaks eller uflaks.

- De som spiser akkurat det de vil, spiser som oftest ikke like store mengder som mange andre, og legger ikke på seg av den grunn, kommenterer fysioterapeuten i fagpanelet på nettsidene til Klara-Klok.no.

Han forklarer videre at noen har naturlig høyere forbrenning enn andre, men forskjellene er vanligvis ikke så store som mange skal ha det til.

- Det kan utgjøre noen få kilo i forskjell, men det skiller slett ikke mellom normalvekt og fedme. Det er, og vil alltid være, aktivitetsnivå og kosthold som bestemmer dette.

LES OGSÅ: Jo bedre trent, jo mer forbrenner du

Balanserer forbrenning etter behov

Han får støtte av ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition, Therese F. Mathisen.

- De som virkelig er tynne, har ofte mer å skylde på når det gjelder høy forbrenning. De som er overvektige, kan dog i mindre grad skylde på forbrenning, men på livsstil. De som er ekstremt overvektige, har nok en miks av begge deler; dårligere forbrenningsevne og ekstremt dårlig livsstil, sier hun til KK.no.

Så da nytter det dessverre ikke bare å skylde på lav forbrenning når du legger på deg.

Det hele handler om at kroppen balanserer forbrenningen for å møte dine behov. Legger du på deg er det fordi du spiser mer enn kroppen bruker. Går du ned i vekt inntar du færre kalorier enn kroppen klarer å bruke, eller du forbruker mer enn du inntar.

Hva vet du om forbrenning? Test deg selv her!

Tre veier til økt forbrenning

Om du likevel føler det hele er urettferdig, fortvil ikke:

- Vi har selvfølgelig noen gode tips for å gi grove effekter på forbrenningen, og det er å prøve å manipulere de faktorer som faktisk utgjør vårt energibehov hver dag, sier Mathisen.

Her er hennes råd som gjelder for å få fart på forbrenningen:

1. Ja til hverdagsaktivitet: - De fleste av oss mangler mest på den biten som dreier seg om hverdagsaktivitet, den spontane aktiviteten i hverdagen. Vi er blitt for passive i dagens moderne samfunn, forklarer Mathisen. Den første måten å øke forbrenningen på er ved å være generelt mer aktiv. All form for hverdagsaktivitet vil virke inn på forbrenningen din. Ta trappen i stedet for heisen, gå en liten tur i lunsjen, gå av bussen et par stopper tidligere, sykle til jobben – alle monner drar!

2. Mer kondisjon og styrketrening: En annen måte å øke forbrenningen på er å trene kondisjon. Finn en treningsform du trives å holde på med. Du vil omsette mange kalorier under treningsøkten. Husk også å trene styrke for å oppnå en langtidseffekt. Muskler gjør at hvileforbrenningen øker, for muskler forbrenner mer energi enn fett. En kropp med mer muskler vil altså forbrenne mer kalorier enn en kropp med lite muskler.

3. Matens termiske effekt: Ifølge Mathisen er det ikke godt nok dokumentert at det er fordelaktig for forbrenningen å spise mange små måltider - selv om mange liker å si det. Men man kan tenke seg at få, store måltider vil gi en ugunstig hormonprofil i kroppen, som disponerer for større fettinnlagring enn ønskelig.

- Jeg holder en knapp på å spise regelmessig, hver 3-4 time! Måltider med mye proteiner, som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter er tyngre for kroppen å fordøye, og dermed bruker man mer energi på fordøyelsesprosessen, som er gunstig for å øke forbrenningen.

LES OGSÅ: Disse matvarene hjelper deg til å forbrenne kalorier

Kroppens varmeavgivning øker

Men hvorfor er det slik at noen utvalgte er født slanke med høyere forbrenning?

- Det ser ut til at noen har en høyere forbrenning enn andre, selv om man kontrollerer for de faktorer som hovedsakelig er utslagsgivende, som kjønn, alder, kroppsstørrelse og kroppssammensetning, sier Mathisen til KK.no:

- Det er studier som viser at når «naturlig tynne» personer prøver å spise seg opp i vekt, øker varmeavgivningen fra kroppen. Dette er et tegn på at kroppen bruker opp energien som inntas, og at den ikke legger seg i lagere, slik de fleste av oss opplever ved høyere energiinntak.

Til slutt kan det være verd å merke seg at:
  • Menn har som regel mer muskler enn kvinner, og dermed en høyere hvileforbrenning.
  • Vi får mindre muskelmasse når vi blir eldre, og det fører til lavere hvileforbrenning.

  • LES OGSÅ: 52 tips som forbrenner fett

    Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

    Delta i konkurranse:

    Saker spesielt utvalgt for deg:

    Mest populære saker: