Selvkontroll

Derfor er selvkontroll blitt trendy

30 dager uten sukker, 100 dager med trening eller et år uten alkohol.

SUNN MAT: Å lage mat fra bunnen av og spise sunt,  eller å klare å styre unna sukker, er blitt måter å vise at man har selvkontroll på.
SUNN MAT: Å lage mat fra bunnen av og spise sunt, eller å klare å styre unna sukker, er blitt måter å vise at man har selvkontroll på. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: På sosiale medier florerer det med hashtager som #hundredagersprosjektet, #30daychallenge, #matfrabunnen og så videre. Alt blir en hashtag. Og folk viser mer enn gjerne fram hvor flinke og prektige de er, så dette spørsmålet tvinger seg fram: Er selvkontroll blitt vårt nye statussymbol?

– Ja! Svarer sosialantropolog og trendforsker Gunn Helen Øye i EyeWatch.

– Selvpiningen er et utslag av godt, gammelt gruppepress. Det er en opptaksprøve som avgjør om du får være med i gjengen: Ved å avstå fra noe, vise selvkontroll og presse deg selv, viser du hvem du er. Vi voksne er ikke noe bedre enn barn og ungdom her.

Øye påpeker at selvkontroll og pietisme har sterke tradisjoner innen protestantisk etikk, det er verdier som står sterkt i vår kultur i utgangspunktet. N

år du legger til trendelementer som helse og livsstil, får du en inndeling i grupper som vil slå veldig sterkt: Er du utenfor eller innenfor? Er du vellykket og tar vare på helsa, eller lar du den skure?

LES OGSÅ: Facebook gjør at du spiser mer

TRENING: For mange er trening blitt en måte å vise at de har selvkontroll. Foto: Fotolia
TRENING: For mange er trening blitt en måte å vise at de har selvkontroll. Foto: Fotolia Vis mer

Handler om identitet

– Hver generasjon har sine trendelementer som blir veldig viktige. I min ungdom var det en spesiell boblejakke og skinnsekk, for dagens ungdom har det vært dyre dunjakker og designervesker. Dette er et gruppespill; det er ikke vesken som er viktig, men meningsinnholdet den er bærer av, sier Øye.

Med andre ord: Det er ikke hundre dager med trening eller 30 dager uten sukker som betyr noe, men identitetsbyggingen som følger med. Med hashtager som forteller omverdenen at «jeg er en sånn som trener» og «jeg er en sånn som kan avstå fra sukker» sier du mer enn bare det, du sier «jeg er en sånn som har selvkontroll og kan strekke meg langt for å nå målene jeg setter meg».

– Nettopp i selvpiningen ligger trendelementet i dette, mener Gunn Helen Øye.

– Vi er lei av kjappe løsninger, nå består konkurransen i å vise hvor langt du er villig til å gå for å komme innenfor. Vi bruker avhold og selvpining for å bli akseptert i gjengen og bli forgudet i sosiale medier.

LES OGSÅ: Har du et normalt forhold til mat?

Marshmallow-testen

Den amerikanske psykologen Walter Mischel slår fast at evnen til å motstå fristelser kan være avgjørende for om du vil lykkes i livet.

På 60-tallet testet han viljestyrken til barn fra en lokal førskole ved å legge en marshmallow foran hver av dem. Før han forlot rommet, sa han at barna selv valgte om de ville spise den eller ikke, men om de lot være, var belønningen at de fikk en ekstra marshmallow når han kom tilbake.

Til sin overraskelse oppdaget han et mønster etter hvert som årene gikk: Barna som hadde holdt ut lengst i marshmallow-testen, gjorde det bedre på skolen. De utviklet seg til å bli mer selvsikre, modne, intelligente, oppmerksomme, bedre i stand til å planlegge og til å takle motgang. Som voksne hadde de mindre rusproblemer, mer utdannelse og betydelig lavere risiko for overvekt. Det er fristende å konkludere med at selvkontroll er kilden til et godt liv, men det vil ikke Walter Mischel være med på.

– Selvkontroll er noe vi bør etterstrebe, så lenge vi ikke glemmer å spise marshmallowen, minner han om i et intervju med Aftenposten.

– Vi må også innse at uten å premiere oss selv, uten evnen til å gi oss selv et klapp på skulderen og si: godt jobbet, ta deg en marshmallow – ja, da går vi glipp av noe veldig viktig.

Denne artikkelen er hentet fra KK 5.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer