STRESS ENDRER KROPPEN: Se hva som skjer når du er stressa over lengre tid. Foto: Colourbox
STRESS ENDRER KROPPEN: Se hva som skjer når du er stressa over lengre tid. Foto: Colourbox
Stress

Derfor er stress så skadelig

Se hva som skjer i kroppen når du stresser - og hva som faktisk hjelper mot stress.

Du kjenner sikkert til det. En knugende følelse i magen, problemer med å konsentrere deg, glemsomhet og vanskeligheter med å sovne fordi du ligger og tenker på alt du har å gjøre.

Alt dette er symptomer på stress.

Vet du egentlig hva som skjer i kroppen når du er stressa? Og hvilke konsekvenser det kan få for deg om du sliter med høyt stressnivå over lengre tid?

STRESSMESTRER: En hund kan hjelpe deg å stresse ned - men bare hvis du faktisk har tid til den og turene den trenger. Hvis ikke blir du bare mer stressa av å ikke klare å ta deg av din firbeinte venn. Foto: Colourbox
STRESSMESTRER: En hund kan hjelpe deg å stresse ned - men bare hvis du faktisk har tid til den og turene den trenger. Hvis ikke blir du bare mer stressa av å ikke klare å ta deg av din firbeinte venn. Foto: Colourbox Vis mer

Stress - en fysisk reaksjon på psykisk følelse

Stress er ment som en fysisk reaksjon når vi føler oss truet. Det er hormonet kortisol som spiller hovedrollen når vi er stressa. Kortisol omdirigerer energien din til der du trenger den når en fare truer. Det vil si at musklene dine kommer i spenn og er klare for å enten flykte avgårde eller slåss.

Problemet er at stresset det moderne mennesket utsettes for ikke kommer når vi blir utsatt for fare - selv om det også skjer, bare tenk på hvor skvetten du blir hvis du nesten blir påkjørt i fotgjengerovergangen.

Stresset kommer når vi har mye å gjøre og vi er under tidspress. Vi føler at vi ikke strekker til, og er redd vi ikke skal få til alt slik vi burde.

Det er altså ingen kort periode kortisolet oversvømmer kroppen. Det kan være over timer, dager, uker og måneder.

Dette er uheldig, for kortisol svekker immunforsvaret og aktiviteten til de hvite blodcellene, og dermed er vi mer utsatt for sykdom.

Og ikke bare det. Langvarig stress kan øke risikoen for hjerteinfarkt, og er faktisk like skadelig som å røyke. Stress gjør også at vi eldes raskere.

Ta en kikk på videoen under, som forklarer hvordan stress påvirker kroppen negativt.







SMART TRIKS: Skriv ned alt du må gjøre og huske, og prioriter det viktigste først. Foto: Colourbox
SMART TRIKS: Skriv ned alt du må gjøre og huske, og prioriter det viktigste først. Foto: Colourbox Vis mer

Dette hjelper mot stress

Som videoen forteller har sosialt samvær med gode venner eller familiemedlemmer en avstressende effekt på oss. Det samme har det å ha kjæledyr. Spesielt hunder er fine hjelpere for å få et mindre stressende liv, hovedsaklig fordi den får deg ut på daglige turer i frisk luft. Faktisk har vi et og annet å lære av hunden når det gjelder stress - se bare her.

Trening kan også hjelpe deg å stresse ned. Dette gjelder særlig trening utendørs. Å få tankene over på noe annet og bruke kroppen er bra, og endorfinene som produseres av en treningsøkt får deg til å føle deg mer tilfreds.

Et annet godt tips er å legge seg ned på sofaen og slappe av. Forskning viser at det hjelper deg å senke stressnivået.



Skriv lister

Om du er stressa fordi du har mye å gjøre både på jobb og hjemme, og ikke kan droppe noen av gjøremålene, er det beste rådet å sette deg ned og skrive en liste over hva du skal gjøre, hvordan du skal få det til og hvordan du skal prioritere de forskjellige oppgavene.

Dette gjelder spesielt om du ligger og vrir deg i senga om kvelden og kverner på alt som skal gjøres dagen etter. Mye av stresset kommer av at vi er redde for å glemme noe. Har du skrevet det ned, trenger du ikke bekymre deg for det.

Og til slutt - er det absolutt krise om du ikke når over alt som planlagt? Hvis ingen dør av det, eller får varige mén, så er det ingen vits å bekymre seg!undefined
Til forsiden