HERLIGE FRISTELSER: Tomater er friske, næringsrike og gode. I tillegg beskytter de mot en rekke ulike sykdommer - deriblant kreft, hjerte- og karsykdom, samt slag.  Foto: Colourbox
HERLIGE FRISTELSER: Tomater er friske, næringsrike og gode. I tillegg beskytter de mot en rekke ulike sykdommer - deriblant kreft, hjerte- og karsykdom, samt slag. Foto: Colourbox Vis mer

Tomat

Derfor er tomat «supermat»

Beskytter mot kreft, osteoporose, slag og hjertesykdom.

Tomater er blant grønnsakene vi spiser mest av her til lands, og heldigvis finnes det ikke én eneste grunn til å kutte ned på inntaket av den smakfulle og næringsrike bærfrukten (ja, tomat er egentlig en frukt).

Inneholder kraftig antioksidant

I tillegg til at tomater er ekstremt kalorifattige - og super kost for dem som bør passe vekten, har forskning vist at et regelmessig inntak av grønnsaken/bærfrukten kan redusere risikoen for osteoporose, høyt kolesterol, visse kreftformer (deriblant prostatekreft hos menn) og hjertesykdom.

Hovedårsaken til dette er det skyhøye innholdet av lykopen – som er en av naturens mest effektive antioksidanter, og som gir rødfargen til tomatene. Tidligere studier har også vist at lykopen blir enda kraftigere om du varmer opp tomaten før du spiser den.

I kombinasjon med for eksempel olivenolje er den ytterligere sunn - fordi fettet i oljen letter opptaket av alle de sunne stoffene tomaten inneholder.

LES OGSÅ: La tomaten ligge alene

VARM DEM OPP: For å få best effekt av lykopeninnholdet i tomatene lønner det seg faktisk å varme de opp.  Foto: Thinkstock.com
VARM DEM OPP: For å få best effekt av lykopeninnholdet i tomatene lønner det seg faktisk å varme de opp. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Beskytter mot slag

Nå viser det seg at forskere har avslørt nok en fantastisk og helsebringende egenskap ved tomaten - og dette gjør at den lille grønnsaken nærmest kan klassifiseres som «supermat».

Ifølge en studie gjennomført ved University of Eastern Finland i Kuopio kan det å spise tomat, eller tomatbaserte råvarer (som tomatsaus) regelmessig, redusere risikoen for slag, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com.

Og det er nok en gang lykopen-innholdet i tomaten som er grunnen til dette.






Studien, som er publisert i oktoberutgaven av tidsskriftet Neurology, ble gjennomført på 1031 finske menn i aldersgruppen 46 til 65 år i en tidsperiode på 12 år, men forskerne tror tomatinntak vil ha en lignende effekt på kvinner.

LES OGSÅ: Derfor er bønner supermat

55 prosent lavere risiko

Resultatene av studien viste at 67 av mennene i testgruppene hadde fått hjerteinfarkt i løpet av studieperioden, likevel viste det seg også at mennene med høyest nivå av lykopen i blodet hadde 55 prosent lavere sjanse for å få slag, enn de med lavere nivåer av lykopen i blodet.

258 av de 1031 deltagerne hadde lave nivåer av lykopen, og 25 av disse fikk slag. Blant de 259 deltagerne med høye nivåer av lykopen, opplevde kun 11 å få slag.

Da forskerne så på slagene som kom som følge av blodpropp, var resultatene enda tydeligere. De med høyest nivå av lykopen i blodet hadde 59 prosent lavere risiko for slag, enn de med lave nivåer.

- Denne studien er nok et bevis på at et kosthold med høyt inntak av frukt og grønnsaker, er knyttet opp mot lavere risiko for slag, sier studieforfatter og forsker Jouni Karppi:

- Resultatene støtter også opp om anbefalingen om at folk bør få i seg mer enn fem porsjoner frukt og grønt per dag, og at dette kan redusere antall slagtilfeller verden over.

LES OGSÅ: Dette er det beste du kan ha på brødskiva

Inneholder flere «superstoffer»

I tillegg til antioksidanten lykopen, er tomater også rike på andre, helsebringende næringsstoffer.

I fjor fant for eksempel japanske forskere ut at tomater også inneholder «superstoffet» 9-oxo-octadecadienoic, som gjør underverker for blodårene dine.

Stoffet bidrar blant annet til å løse opp fett og kolesterol i årene, noe som er veldig viktig for å unngå for eksempel åreforkalkning og skrumplever.

Spiser du tomater hver dag, kan du ifølge forskerne ha gjort mye for å slippe å bli rammet av disse utrivelige tilstandene.

Britisk forskning har også vist at du blir fortere mett om du legger noen tomatskiver på brødskiva.

Forskerne ved Reading universitet i Storbritannia har nemlig avdekket at tomater inneholder stoffer som påvirker appetittregulerende hormoner som ghrelin, slik at du føler deg mindre sulten.

I tillegg til alt dette har karotenoidene i tomaten en gunstig effekt på synet, huden og immunforsvaret.

LES OGSÅ: 50 gram tomatpuré er nok

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: