Trening

Derfor er trening helt livsviktig

Tre - og firedoblet dødsrisiko for utrente. Sjekk dette.

30 MINUTTERS-REGELEN: En halvtimes fysisk aktivitet om dagen fem ganger i uken er fremdeles et minimum hvis du har livet kjært.  Foto: Image SourceAll Over Press
30 MINUTTERS-REGELEN: En halvtimes fysisk aktivitet om dagen fem ganger i uken er fremdeles et minimum hvis du har livet kjært. Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vær ærlig nåHvor ofte trener du?Det å ikke passe vekta og ta ansvar for sin egen fysiske form er en sikker vei til økt risiko for livstruende tilstander, skriver Forbes.com og lister opp noen av risikofaktorene det er verdt å være klar over. 1. Økt dødelighetUtrente mennesker har tredobbelt så høy risiko for å dø på generelt grunnlag og en firedoblet risiko for å dø av hjerte – og karsykdommer sammenlignet med veltrente mennesker, viser en studie av 4300 mennesker som ble publisert i American College of Sports Medicine i sommer. Forskerne slo fast at det var det fysiske aktivitetsnivået som var utslagsgivende, ikke diabetes og høyt blodtrykk. Dette røper helsa diDr. Oz komplette helsesjekk2. Generell helserisiko Det er naturlig nok litt vanskelig å måle hvor mye fysisk inaktivitet eller overvekt som innvirker på dødsrisikoen, men det vi vet er at bare litt inaktivitet har store konsekvenser. En studie publisert tidligere denne måneden i British Medical Journal viser en sammenheng mellom vektøkning og det å bevare en god helse når man blir eldre. Av 17000 kvinner som deltok i studien som pågikk i tjue år var det kvinnene som var overvektige som 18-åringer og som la på seg mer enn ti kilo da de rundet 50 år som hadde de dårligste oddsene. For hver femte kilo de la på seg i løpet av perioden sank sjansen for en «sunn overlevelse» med 5 prosent.Halvere brystkreftrisikoenKvitt deg med verstingvanene3. Svekket hjerneaktivitet Det er også funnet en sammenheng mellom overvekt (høyere BMI) og hjernesvinn, det vil si tap av nerveceller (nevroner) og forbindelsene mellom dem (nervetrådene, aksoner). Dette viste en studie som ble publisert nokså nylig i tidsskriftet Human Brain Mapping. Hold hjernen i formStress spiser hjerneceller4. Inaktive barn: legger føringer for vekta En annen nyere studie fant at barn som lever mindre aktive liv er mer disponerte for å bli overvektige som voksne. De mest aktive 5 år gamle barna viste seg å ha en betydelig lavere fettprosent da de ble 8 og 11 år sammenlignet med de minst aktive barna på samme alder. Studien stod å lese i American Journal of Preventive Medicine. Gjør trening til rutineFå kroppen i gang: Jill Jahrmann5. Inaktive barn: økt risiko for slag fra ung alderOvervektige barn og unge med diabetes type 2 viser seg å ha tykkere halspulsåre (karotis-arterie), en kjent risikofaktor for hjerteslag. Dette har tidligere vært vanligere å se hos voksne personer og er blitt koblet til en økt risiko for slag og hjerteinfarkter senere i livet. Studien er publisert i tidsskriftet Circulation. Slanke bør også treneTren effektivt hjemme: Jill JahrmannMen hvor mye trening er nok? Forskere har ikke klart å komme opp med et konkret svar her da dette avhenger av såpass mange faktorer, men en standardregel basert på tidligere observatoriestudier viser at en halvtime om dagen fremdeles gjelder. Da snakker man moderat intensitet og fem ganger i uken som et absolutt minimum for alle og enhver. Og hva med kostholdet? Når det gjelder kostholdet så er det viktigst at du spiser variert og får i deg næringsstoffer fra alle matvaregrupper: spis frukt, grønnsaker, fullkorn, magre proteiner (for eksempel hvitt kjøtt) som inneholder lite mettet fett. La deg gjerne inspirere av middelhavsdietten som har vist seg å senke risikoen for hjerte – og karsykdommer, skriver Forbes.com. I en 2008-studie utført ved Centers for Disease Control and Prevention viste det seg at selv om 75 prosent av de spurte amerikanerne hadde trent den siste måneden så hadde de ikke trent nok i forhold til kaloriinntaket sitt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer