FINN ÅRSAKEN TIL PROBLEMET: Det er mange årsaker til at hodet verker etter en treningsøkt. Dehydrering, feil pusting, spenninger og feil teknikker kan være synderne.  Foto: Thinkstock.com
FINN ÅRSAKEN TIL PROBLEMET: Det er mange årsaker til at hodet verker etter en treningsøkt. Dehydrering, feil pusting, spenninger og feil teknikker kan være synderne. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Hodepine

Derfor får du hodepine etter trening

Har du treningshodepine? Det finnes flere årsaker, og like mange løsninger på problemet.

Har du opplevd at du etter en økt i treningsstudioet eller på joggeturen, at hodet verker?

Hvor ble det av godfølelsen etter en god runde trim?

- De siste månedene har jeg opplevd hodepine hvis jeg har trend kardio i mer enn 40 minutter. Noen ganger blir jeg kvalm også. Det hjelper ikke å ta tabletter heller, sier en leser på Telegraph.co.uk.

Ifølge treningsrådgiver Tony Gallagher kan hodepine etter trening komme av flere årsaker.

- Dehydrering, lavt blodsukker, overbelastning eller feil pusteteknikk kan være grunnen til hodepine etter trening. Tar du vitaminer eller proteindrikker bør du eliminere en om gangen for å se om det er noe du tar som forårsaker plagene, sier Gallagher.

LES OGSÅ: Hva slags hodepine er det?

Justér treningen

Han råder også til å begrense koffein- og alkoholinntaket, spise balansert og tilstrekkelig, og å hvile nok.

- Start og avslutt treningsøkten rolig, eller justér treningsprogrammet for å redusere intensiteten, sier eksperten.

Drikk vann! Dehydreringshodepine er ekstremt vanlig, og kommer av at du ikke har fått i deg nok væske. Den kjennes som en jevn smerte bak pannen, akkompagnert av lite energi og kanskje også svimmelhet.

En annen årsak til hodepine kan være at man utfører øvelsene uten god teknikk, eller at du trener for mye. Dette kan føre til overbelastning, og senere hodepine.

LES OGSÅ: 15 tips mot hodepine

Riktig holdning og pust

- Hvordan du holder hodet er viktig, særlig når du jogger. Anstrenger du nakken, kan det føre til spenningshodepine (ekstern lenke), siden du anstrenger musklene som omgir hodeskallen, sier Gallagher.

Dette kan du gjøre noe med ved å puste riktig - inn med nesen og ut med munnen.

Har du migrene, er trening litt tricky. For mange hjelper god helse og en sprek kropp mot anfallene, både i smertegrad, varighet og hyppighet, mens for andre kan det trigge migreneanfallene.

Sjekk med legen din dersom hodepinen kun opptrer i forbindelse med trening, kanskje kan doktoren finne ut hvor problemet ligger.

LES OGSÅ: Dette er sunt for hjernen din

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: