SAVNER DU SKJØNNHETSSØVNEN? Stress ned i hverdagen og opplev at marerittene forsvinner. Foto: Thinkstock
SAVNER DU SKJØNNHETSSØVNEN? Stress ned i hverdagen og opplev at marerittene forsvinner. Foto: Thinkstock Vis mer

Søvn

Derfor får du mareritt

Stress er en av de vanligste årsakene.

Publisert
Det har lenge vært kjent at stress er skadelig for kroppen. Mye stress kan blant annet føre til overvekt, gi for høyt blodtrykk og svekke hjertefunksjonen.

Men visste du at stress kan være årsaken til hyppige mareritt også?

Du tenker kanskje ikke over det, men de fleste av oss får mareritt når vi har opplevd noe som har trigget stresshormonet vårt.

Det viser seg at over 85 prosent av verdens befolkning får mareritt. Noen oftere enn andre, ifølge ledende doktor for EOS Sleep Center i California - Matthew Mingrone, til Huffingtonpost.com.

Marerittene kommer hvis du for eksempel har gjort det dårlig på en prøve, mistet jobben eller kranglet med noen du er glad i. Hendelsene trenger ikke engang å være så dramatiske for at stresset skal påvirke skjønnhetssøvnen.

LES OGSÅ: Tolk drømmene dine selv

Derfor får vi mareritt

Mareritt kommer i flere former, men det er forskjellige grunner til at vi får dem. Tore Nielsen er daglig leder av Dream and Nightmare Laboratory og psykiatrisk professor på University of Montreal. Han har mange forklaringer på hvorfor man får mareritt.

- Noen mareritt er fremkalt av dagligdags stress, og noen av post-traumatisk stress. Det finnes også mareritt som er idiopatiske - vi vet altså ikke hvorfor vi får dem, sier professoren.

Forstyrret søvn og mareritt står også på listen over bivirkninger på enkelte medikamenter. Dette gjelder spesielt for medisiner som skal hjelpe mot psykiske problemer.

LES OGSÅ: Spis deg i søvn

PÅVIRKER HVERDAGEN: Alle kjenner til at dårlige netter fører til dårlige dager. Lider du av hyppige mareritt? Da bør du kanskje oppsøke en psykolog eller søvnklinikk. Foto: Thinkstock
PÅVIRKER HVERDAGEN: Alle kjenner til at dårlige netter fører til dårlige dager. Lider du av hyppige mareritt? Da bør du kanskje oppsøke en psykolog eller søvnklinikk. Foto: Thinkstock Vis mer

Forskjell på mareritt og søvnterror

Nielsen vil påpeke at det er forskjell på det man kaller «søvnterror» og et skikkelig mareritt.

- Mens søvnterror skjer i begynnelsen av søvnen, opplever du ikke marerittet før du omtrent våkner. Legger du deg klokken 22, kan du våkne av søvnterror klokken 23.30, mens marerittet ikke kommer før nærmere 06.00 om morgenen, forteller Nielsen:

- Man husker også marerittene mye bedre enn søvnterroren. Våkner du fra søvnterror kan du miste hukommelsen og lettere glemme hvor du er. Det er også kjent at man blir mer voldelig og fysisk aktiv under søvnterror enn ved et mareritt. Det er ikke sikkert at et mareritt vil vekke deg i det hele tatt, men du vil garantert huske deler av hendelsen fra drømmen.

LES OGSÅ: Derfor blir du morgengretten

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Dersom marerittene blir et problem

Fem prosent av verdens befolkning opplever svekket livskvalitet på grunn av dårlige drømmer.

Gjelder dette deg, bør du oppsøke en søvnklinikk som kan overvåke søvnen din.

- Får du ingen diagnose av legene på søvnklinikken, kan det hende at problemet ligger i underbevisstheten - altså psykisk. Da kan det hjelpe å se en terapaut som kan finne ut hva som trigger stresshormonet ditt - som igjen gjør at du ikke får sove, forklarer Nielsen.

OBS. Har du lyst til å tolke de vanlige drømmene dine? Sjekk denne saken!

LES OGSÅ: Depresjon er en større byrde enn kreft

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer