UBEHAGELIG: Det å få melkesyre i musklene kan være ytterst ubehagelig, og den eneste løsningen er å trappe ned på intensiteten.  Foto: Thinkstock
UBEHAGELIG: Det å få melkesyre i musklene kan være ytterst ubehagelig, og den eneste løsningen er å trappe ned på intensiteten. Foto: Thinkstock Vis mer

Trening

Derfor får du melkesyre når du trener

Og det finnes bare én løsning på det…

De fleste som trener er godt kjent med stiv muskulatur og melkesyre. Dersom du er blant de mange som liker å trene lenge og hardt, vet du at det er få ting som kan være så ødeleggende for treningen som det å få melkesyre i musklene altfor tidlig i løpet av økten.

Selv om melkesyre er noe de fleste har kjennskap til og vet hva er, så er det ikke alle som vet hvorfor vi får det.

LES OGSÅ: Så ofte bør du trene hver muskelgruppe

For lite tilgang til oksygen

Melkesyre, eller laktat som det også heter, er noe som dannes når musklene jobber uten oksygen, og ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er det som regel når musklene jobber svært hardt (altså når du presser deg selv maksimalt) at dette oppstår.

- Melkesyre oppstår når musklene arbeider så hardt at de krever et større inntak av oksygen enn det du klarer å gi, forklarer hun:

- Da må musklene bruke en annen vei for å lage energi og den veien fører til opphopning av laktat (melkesyre). Miljøet i cellene blir surt og vi føler at vi «stivner».

Når musklene arbeider brytes protein, fett og karbohydrater (glykogen) gradvis ned og forbrennes, slik at stoffene blir til energi (ATP) som kan brukes til bevegelse – som under trening.

Melkesyre er på en måte et slags nedbrytningsprodukt som bygges opp i musklene når oksygentilførselen til musklene ikke strekker til (som når du trener veldig hardt).

Musklene «surner»

Jobber du for hardt med musklene i forhold til deres aerobiske kapasitet (evne til å jobbe uten å få oksygenmangel), vil du altså oppleve at musklene stivner eller «surner».

«Forsuring» er en opphopning av syre i de arbeidende musklene, og den oppstår fordi melkesyren avgir syren sin til musklenes vevsvæske, står det på Forskning.no (ekstern lenke).

Det er heller ikke bare musklene som jobber som rammes av dette – også resten av kroppen opplever det, men ikke så kraftig og ikke så raskt.

LES OGSÅ: Slik tar du vare på musklene dine

Kan trenes opp

Melkesyreterskelen er noe du kan trene opp, og jo bedre trent du er, jo lengre og hardere kan du jobbe før melkesyre utvikles.

Derfor er det også bra å trene regelmessig og gjerne presse seg selv litt ekstra. Hvis du øver deg på å tåle trening med økende melkesyreinnhold i musklene, vil du etter hvert kunne holde ut lenger.

Det kan være ganske vondt, men er absolutt ikke farlig.

Har du først fått skikkelig melkesyre, slik at du føler at du ikke kan bevege deg en millimeter, så er det ikke så mye du kan gjøre med det, bortsett fra å roe ned intensiteten på treningen.

- Det eneste som hjelper er faktisk å sette ned intensiteten på treningen, slik at energifrigjøringen skjer med tilstrekkelig oksygen tilstede, sier Garthe.

Dersom du roer ned treningen vil altså melkesyren brytes ned og tilgangen på oksygen vil bedres.

LES OGSÅ: Ikke tren disse musklene hver dag

Trapp ned før du gir deg

Dersom du trener mye og hardt (for eksempel intervaller) og opplever å stadig få melkesyre/stive muskler, anbefaler også ekspertene på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett) deg til å trappe ned i minst ti minutter før du avslutter treningsøkten.

- Et tips er å trappe ned i minst 10 minutter etter siste intervalldrag: Fortsett aktiviteten, men reduser intensiteten gradvis i løpet av ti minutter. På den måte «vakser» du bort melkesyra og pulsen senkes gradvis i takt med at du roer ned, står det på nettsiden:

- I tillegg bør du variere treningen. Da får du mer variasjon i muskelbruken.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: