KRAMPE: Å få krampe under foten er fryktelig vondt, men heldigvis ikke farlig.  Foto: koszivu - Fotolia
KRAMPE: Å få krampe under foten er fryktelig vondt, men heldigvis ikke farlig. Foto: koszivu - Fotolia
Livsstil

Derfor får du ofte kramper under føttene

Se hva som kan være årsaken til de smertefulle muskelsammentrekningene.

Dersom du en eller annen gang har fått krampe under føttene, vet du at det der og da føles som om det er det mest smertefulle en kan oppleve.

Og som om ikke den ekstreme smerten var nok, føles det også ut som om hvert eneste sekund varer en evighet.

Har du noen gang lurt på hvorfor de vonde krampene oppstår, og ikke minst hva du kan gjøre for å unngå dem? Her har du svaret.

LES OGSÅ: Stiv og støl etter trening?

Ufrivillige muskelsammentrekninger

Nicolai van der Lagen, som er ART terapeut med bakgrunn i fysioterapi, forteller til KK.no at en muskelkrampe er en ufrivillig sammentrekning av enten en del av hele muskelen, eller flere muskler.

- Når dette skjer klarer ikke musklene å slippe taket og rette seg ut igjen – det blir en slags spasme som kan vare i alt fra noen sekunder til noen minutter.

Videre forteller han at omtrent 95 prosent av oss opplever kramper i løpet av livet, og det spesielt i føttene og leggene.

- Årsaken til dette er at føttene våre er lengst unna kroppens sentrum, noe som vil si at det krever litt mer å transportere både det ene og det andre til dette området. I tillegg kreves det at vi er i fysisk aktivitet slik at funksjonen til foten opprettholdes og det blir en naturlig strekkfunksjon.

- Det snakkes veldig ofte om at strekk er nødvendig for å unngå kramper, noe som betyr at man må strekke foten nok i det daglige og være flink til å bevege seg. Men det handler også mye om hvordan du går og hvordan foten treffer bakken. Har du for eksempel en forhøyet bue, altså hulfot, så vil strukturen på undersiden av foten, spesielt midtsiden, være kortere enn den burde, og da vil du automatisk være mer utsatt for kramper enn andre, sier han.

TRENER MYE: Mange som trener mye er mer utsatt for kramper da de overanstrenger muskulaturen sin. Foto: lzf - Fotolia
TRENER MYE: Mange som trener mye er mer utsatt for kramper da de overanstrenger muskulaturen sin. Foto: lzf - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Eirin (21) løp 2,5 timer hver eneste dag

Rammer ofte unge aktive mennesker

Alle mennesker kan rammes av kramper under føttene fra tid til annen, men ifølge van der Lage er det spesielt unge aktive mennesker og de over 60 år som er utsatt.

- Det skyldes mest sannsynlig at de unge aktive menneskene ofte overanstrenger muskulaturen sin til det maksimale over lengre tid. Slike overanstrengelser påvirker strukturenes funksjonspotensialer. Det betyr blant annet at strukturene blir «surere» enn vanlig og tåler dermed mindre.

- Overanstrengelsen skyldes høy aktivitet av muskulaturen og bindevev, og dette har igjen ofte en logisk forklaring. Denne anstrengelsen kan for eksempel være et resultat av at en fotballspiller har gitt alt på slutten av en kamp, eller at en butikkmedarbeider har stått oppreist og beveget seg mye i lokalene hele dagen.

MASSASJE: Dersom du er plaget med kramper kan det å massere føttene jevnlig forebygge plagen. Foto: arizanko - Fotolia
MASSASJE: Dersom du er plaget med kramper kan det å massere føttene jevnlig forebygge plagen. Foto: arizanko - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik varer treningsskoene dine lenger

Strekking og massasje

Kramper er fryktelig vonde, med heldigvis ikke farlige. van der Lage forteller at du lett kan forebygge kramper ved å bli flinkere til å blant annet strekke ut og massere føttene dine.

- Det vil helt klart hjelpe hvis du er flink til å strekke ut og massere føttene din jevnlig, enten selv eller hos en profesjonell.  I praksis, viser det seg at det lønner seg å strekke muskulaturen dynamisk fremfor statisk.

- I tillegg vil det være gunstig å gå turer, da dette er en fin måte å strekke strukturen til foten – her er det viktig at du har godt og riktig fottøy.

I tillegg til overanstrengelse av muskler og dårlig strekk, mener van der Lage også at kramper kan skyldes følgende:

  • Nerveklem fra rygg, lår, legg eller under foten
  • Nedsatt sirkulasjon
  • Diabetes
  • Fedme
  • Hormonforstyrrelser
  • Dehydrering
  • Ernæringsubalanse
  • Graviditet
     

- Dersom du ofte rammes av vonde kramper til tross for at du har en sunn og aktiv livsstil hvor du beveger deg mye, anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlegen din så han eller hun kan se om det er noen underliggende årsaker til krampene, sier han.

Til forsiden