EN BIT TIL: Ønsker du å få kontroll over sjokoladeinntaket, så har ekspertene flere råd du kan forsøke.  Foto: All Over Press
EN BIT TIL: Ønsker du å få kontroll over sjokoladeinntaket, så har ekspertene flere råd du kan forsøke. Foto: All Over Press
Pms

Derfor får du søtsug når du har mensen

Det er en helt bestemt grunn OG du kan faktisk gjøre noe med det.

Enten det er i to-tretiden på ettermiddagen eller i ni-tiden på kvelden, plutselig melder behovet for sjokolade seg.

På jakt etter noe søtt, kommer du på det, du skal ha mensen om to dager.

Mange kvinner opplever et sterkere behov for søtt i tiden rundt menstruasjon, ikke uten grunn.

LES OGSÅ: Dette gjør sukker med kroppen

Hormonelle svingninger

De fleste kan oppleve søtsug fra tid til annen, og det er forskjellige årsaker til at det oppstår. Noen ganger skyldes det stress, andre ganger kjærlighetssorg og av og til kanskje bare kjedsomhet?

At du opplever søtsug like før du skal ha mensen, er det imidlertid helt bestemte årsaker til.

- Grunnen er de hormonelle svingningene i kroppen, forteller lege og ernæringsekspert Fedon Lindberg til KK.no.

Han har spesialisert seg på sammenhengen mellom kosthold, livsstil og hormonelle ubalanser.

Like før menstruasjon er østrogennivået i kroppen lavt, det samme er nivåene av hormonene progesteron og beta-endorfiner.

- Dette er sykliske hormonelle svingninger som kan forklare hvorfor mange kvinner som opplever PMS, også opplever at høyt sukkerinntak kan lindre humørsvingninger, forklarer Lindberg.

LES OGSÅ: Maten kostholdsekspertene ikke rører

MENSSMERTER: Husk på, det er ingenting i veien med å unne seg litt sjokolade en gang i måneden. Foto: All Over Press
MENSSMERTER: Husk på, det er ingenting i veien med å unne seg litt sjokolade en gang i måneden. Foto: All Over Press Vis mer

Unngå blodsukkersvingninger

Hvis du synes litt sjokolade lindrer PMS-plagene, så gjør det selvsagt ikke noe om du unner deg dette et par dager i måneden.  

Det mange imidlertid opplever som en utfordring, er at de venner kroppen til mer sukker og dermed fortsetter å spise sjokolade også resten av måneden.

Lindberg anbefaler derfor at man forsøker å forebygge mot for store blodsukkersvingninger.

- Spis tre mellomstore og to små balanserte måltider med minst mulig stivelse og raske karbohydrater, sier Lindberg.

I tillegg mener han det er lurt å sørge for å få i seg nok proteiner, fiber og sunt fett.

- Spis for eksempel fet fisk, linfrø og valnøtter.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt PMS

Mørk sjokolade

Ifølge Fedon Lindberg kan også mørk sjokolade hjelpe mot søtsug, og det holder med 30-40 gram.  

LITT MØRK SJOKOLADE: Ifølge Lindberg kan litt mørk sjokolade lindre det verste søtsuget under menstruasjonsperioden.
LITT MØRK SJOKOLADE: Ifølge Lindberg kan litt mørk sjokolade lindre det verste søtsuget under menstruasjonsperioden. Vis mer

- Det samme kan sterke smaksopplevelser og matvarer som inneholder syre gjøre. Men ikke spis eller drikk for mye surt, det liker tennene dårlig, advarer Lindberg.

De første dagene uten sukker kan være tøffe, men husk på at søtt ikke trenger å være sukkerbomber i form av sjokolade og smågodt.  

- Te, fruktyoghurt, vann eller rett og slett vanlig mat kan få søtsuget til å forsvinne, har Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS tidligere sagt til KK.no.

Trening kan også være med på å stabilisere blodsukkeret, og ikke minst avlede tankene.

- Du får frisk luft, bevegelse og tankene over på noe annet, sier ernæringsekspert Roede.

Til forsiden