SØTSUG: Behovet for sjokolade på kvelden, skyldes ofte valgene du tok tidligere på dagen. Foto: PHOVOIR / Alamy/All Over Press
SØTSUG: Behovet for sjokolade på kvelden, skyldes ofte valgene du tok tidligere på dagen. Foto: PHOVOIR / Alamy/All Over Press Vis mer

Søtsug

Derfor får du søtsug på kvelden

Det er en grunn til at du ikke klarer å stå imot.

Har du tenkt på at det nesten alltid er litt utpå dagen at søtsuget kommer? Noen ganger rundt tretiden på ettermiddagen, andre ganger på kvelden.

Dette er ikke tilfeldig og forklaringen er ofte måten du spiser på tidlig på dagen.

– Mange spiser altfor sjelden og altfor lite første halvdel av dagen, sier klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) til KK.no.

LES OGSÅ: Spis bedre og gå ned i vekt

FRISTET?: En liiiiten browniebit på kvelden kan vel ikke skade...eller? Foto: Pixsooz - Fotolia
FRISTET?: En liiiiten browniebit på kvelden kan vel ikke skade...eller? Foto: Pixsooz - Fotolia Vis mer
KVELDS-FYSEN: Noen rester, litt søtt, hva som helst? Sannsynligvis har du ikke spist nok i løpet av dagen.  Foto: All Over Press
KVELDS-FYSEN: Noen rester, litt søtt, hva som helst? Sannsynligvis har du ikke spist nok i løpet av dagen. Foto: All Over Press Vis mer

Ikke dropp frokosten

Det som skjer når du lar det gå lang tid mellom måltidene, er at blodsukkeret faller og du blir veldig sulten.





Hvis du fyller på med raske karbohydrater i stedet for skikkelig mat, vil du få en kjapp blodsukkerstigning, men det vil raskt synke igjen.

– Mange hopper over frokost, spiser lunsj fort og gæli, og så ender de med å spise en stor middag fordi de er så sultne. I tillegg blir det gjerne godteri på kvelden, sier Sellæg.

Kjenner du deg igjen?

Den sunneste og beste måten å unngå overspising og søtsug siste halvdel av dagen, er ved å spise nok mat første halvdel av dagen. Sørg for at måltidene består av langsomme karbohydrater fra grove kornprodukter og/eller grønnsaker, samt litt protein.

– Det viktigste du gjør er å legge en plan for hvordan du skal spise tre hovedmåltider og tre mellommåltider hver dag, sier ernæringsfysiologen.

Med det samme kan du kanskje føle at du spiser mer enn du gjorde før, men det totale matinntaket blir som regel mindre når du spiser oftere.

– Og da blir det enklere å begrense porsjonsstørrelsene og redusere godteriinntaket, forklarer Sellæg.

LES OGSÅ: Du trenger ikke å gå sulten





Måltidsplan for hele uken

Kari Sellæg anbefaler alle som strever med overspising og godterispising siste halvdel av dagen, å lage en måltidsplan for en uke av gangen.

– Legg opp en plan som gjør at det ikke går mer enn tre timer mellom hver gang du spiser, sier hun.

Sellæg mener nemlig at hemmeligheten ligger i planleggingen. Og det kan nesten ikke bli for detaljert.

– Planlegg hva du skal spise og hvor store porsjonene skal være. Lag handleliste og kjøp inn alt du trenger for å gjennomføre kostholdsplanen, råder hun.

Kari Sellæg har lang erfaring med kostholdsveiledning, og hun mener at nøye planlegging gjør det mye lettere å få kontroll på matinntak og søtsug.

– Du har allerede bestemt deg for når du skal spise, hvor mye du skal spise og hva som skal stå på menyen, og du får kjøpt inn det du trenger. Da er det bare å senke skuldrene og følge planen.

LES OGSÅ: Derfor bør du droppene «kurene»

TV-KOS: Trening kan «forebygge» når tv-koskveldene blir for hyppige. Foto: All Over Press
TV-KOS: Trening kan «forebygge» når tv-koskveldene blir for hyppige. Foto: All Over Press Vis mer

Trening beskytter mot overspising

I tillegg til en strukturert kostholdsplan, så finnes det også noe annet som vil kunne hjelpe deg å kontrollere overspising og søtsug.





– Trening er en positiv og naturlig buffer mot å innta for mye av ting vi ikke har godt av å spise for mye av. Det blir en pådriver for en helhetlig og balansert livsstil, sier Christine Thune, fagsjef i trening i helse- og treningskjeden Stamina til KK.no.

Og du kjenner deg kanskje igjen i at en del av sjokoladebitene spises når du sitter godt plassert i sofaen med favorittserien på tv?

Ikke at du skal droppe dette, det er også sunt å kose seg. Innimellom. Så kanskje kan noen eller deler av tv-kosen byttes ut med en rask gåtur eller en liten joggetur. Da er det nemlig ofte mer fristende med frukt når du kommer hjem.

Følger du kostholdsplanen, vil du merke at du har mer overskudd og kan gi jernet litt ekstra. For å ha energi og overskudd til å trene må man få nok søvn og hvile, regelmessige måltider og mat som gir energi.

– Å kare seg utsultet gjennom en treningstime med for lite drivstoff gir lite utbytte, sier Thune.

– Det samme er det å fylle på med masse usunn mat og godteri etter en frisk tur eller god treningsøkt. Det vil fort føles unaturlig, noe som betyr at gode vaner avler flere gode vaner.

LES OGSÅ: Badevekten kan hjelpe deg

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: