VONDT I HODET? Sliter du med hodepine? Problemet kan sitte i kjeven.  Foto: Scanpix
VONDT I HODET? Sliter du med hodepine? Problemet kan sitte i kjeven. Foto: Scanpix
Vondt I Kjeven

Derfor får du spenningshodepine

Kan komme av stiv kjevemuskulatur.

KK.NO: Får du ofte veldig vondt i hodet? Da vet du hvor ubehagelig det kan være, og hvordan det bare blir verre og verre utover dagen.

Det er kanskje en laber trøst, men du er i hvert fall ikke alene. Og det er mulig det ikke bare er en helt tradisjonell hodepine du har fått - hvert fall ikke hvis den kommer igjen og igjen. 

Spenningshodepine, eller tensjonshodepine, er den vanligste av rundt 300 hodepinetyper, og ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI) rammer den særlig kvinner.

De aller fleste har hodepinen i korte episoder, mens noen vil plages over tid og utvikle kronisk spenningshodepine.  

KIROPRAKTOR: Aleksander Chaibi er fysioterapeut, kiropraktor og representant i Norsk Kiropraktorforenings Utvalg for forskning, fagutvikling og kvalitetssikringer. Han skriver for tiden doktoravhandling på nettopp kiropraktisk behandling av hodepine. Foto: Beate Simarud
KIROPRAKTOR: Aleksander Chaibi er fysioterapeut, kiropraktor og representant i Norsk Kiropraktorforenings Utvalg for forskning, fagutvikling og kvalitetssikringer. Han skriver for tiden doktoravhandling på nettopp kiropraktisk behandling av hodepine. Foto: Beate Simarud Vis mer

Har du kanskje merket at smerten gjerne også sitter i nakken og rundt ansiktet? Da er det ikke umulig at det er nettopp fra disse områdene hodepinen stammer.  

LES OGSÅ: Spis peanøtter - lev lenger

Spenninger i kjeven

Det er ifølge fysioterapeut og kiropraktor ved Atlasklinikken, Aleksander Chaibi vanligere at det hele starter i nakken og sprer seg til både hode og kjeve. 

Men spenninger i kjeven kan faktisk også være grunnen til at du får både hodepine og nakkevondt.

- Kjeve, nakke og hode henger tett sammen, og kjeveleddet er et svært avansert ledd som brukes mye hver dag, til ting som tygging og snakking, forklarer han. 

Han forklarer at vi har en menisk i kjeven, lik den vi har i kneet. Denne kan forskyves og komme i klem.

- Når dette skjer vil musklene rundt stramme seg, som en forsvarsmekanisme.

Ta trefinger-testen

Når musklene strammer seg vil du kunne få problemer med å gape. Det er faktisk i kjeven at vi finner den sterkeste muskelen vi har i kroppen, massetermuskelen.  

- Det er gylden regel at du skal kunne få tre fingre inn i munnen.

Får du to fingre inn i munnen kan du ha en dysfunksjon i kjeveleddet. En fysioterapeut eller en kiropraktorer vil da kunne avdekkevurdere om det foreligger en dysfunksjon. 

VONDT: Spenningshodepiner kan bli svært plagsomme, og blir bare verre og verre utover dagen. Foto: Samfoto Mira
VONDT: Spenningshodepiner kan bli svært plagsomme, og blir bare verre og verre utover dagen. Foto: Samfoto Mira Vis mer

Ved vedvarende plager vil musklene rundt også kunne gjøre det samme.

Vi har mange muskler i bakhodet og får du mye spennings- eller stresshodepiner er det trolig fordi disse strammer seg for å støtte opp under forsvarsmekanismen kroppen og hjernen har aktivert. Det samme gjelder for musklene rundt nakkevirvelen.

LES OGSÅ: Vanskelig å stumpe røyken? 

Få behandling

Det er mange underliggende og også ukjente årsaker til spenninger i muskulaturen.

Du kan ha spent nakken, det kan komme fra stress, at du biter tenner om natta, har for høy eller for lav pute, at du er dehydrert, har underskudd på søvn eller at du er dårlig trent, forteller Chaibi. 

Listen er altså lang og Chaibi legger vekt på at dette bare er noen mulige årsaker. 

Ifølge NHI kan også spenninger i kjeven føre til at du gnisser mer tenner, noe som kan gjøre vondt verre. 

Får du akutte plager anbefales det at du kommer raskt til behandler og fikser det fort. Men sliter du med spenningshodepine og nakkevondt , kan det altså også være en idé å jobbe med å myke opp kjeven og musklene rundt.   

HOLD DEG AKTIV: Aktivitet er viktig for å unngå spenninger og smerter i hele kroppen. Foto: Scanpix
HOLD DEG AKTIV: Aktivitet er viktig for å unngå spenninger og smerter i hele kroppen. Foto: Scanpix Vis mer

Ellers anbefaler Chaibi en tur til fysioterapeut, kiropraktor eller en massør som kan myke opp. 

Beveg deg!

Men aller viktigst er rett og slett det å bevege seg. Lite bevegelse kan føre til spenninger i muskler og stive ledd i hele kroppen. 

- Enda bedre enn det er det å holde seg i aktivitet. Det er det aller viktigste, og her er det ikke noen trening som er bedre enn andre. Det er snakk om generell aktivitet som du synes er gøy, sier han. 

- Bevegelse stimulerer muskulaturen til en sunn tilværelse hvor blodsirkulasjon transporterer næring til og fra området. Kondisjonstrening kan derfor være hensiktsmessig da blodpumpen jobber hardere og bedre.

LES OGSÅ: Derfor bør du unngå fiber før løpeturen

Til forsiden