OVERSPIST?: Det er fort gjort å overspise, og resultatet kan ofte være skikkelig magesmerter.  Foto: Nagels Blickwinkel - Fotolia
OVERSPIST?: Det er fort gjort å overspise, og resultatet kan ofte være skikkelig magesmerter. Foto: Nagels Blickwinkel - Fotolia Vis mer

Overspising

Derfor får du vondt i magen etter å ha spist for mye

Forklaringen er rett og slett at maten ikke får plass i magesekken. Sjekk hva som skjer i kroppen!

Førjulstiden (og julen) er en tid for kos og nytelser, og da spesielt av den smaksfulle sorten.

Vi mesker oss med all slags deilige retter med spennende tilbehør, mektige desserter og julekaker, gjerne akkompagnert av noe riktig godt i glasset.

Men selv om du bør være bevisst på hva du spiser, er det også litt lurt å være påpasselig med hvor mye du spiser.

Dessverre er det slik at magen blir mett før øynene, og når spisebordet er dekket av alskens godsaker er det ikke alltid så lett å stoppe i tide.

Magesekken er ganske fleksibel, men også den har sine begrensninger. Og har du tøyd strikken litt for langt, kan det fort bli en skikkelig smertefull affære.






LES OGSÅ: Styr unna ribbekrisa!

IKKE SLUK MATEN: Det beste for å unngå overspising er å ikke sluke maten. Bruk god tid på å spise, og husk at det tar fort 20 minutter før du merker at du er mett.  Foto: Image Source
IKKE SLUK MATEN: Det beste for å unngå overspising er å ikke sluke maten. Bruk god tid på å spise, og husk at det tar fort 20 minutter før du merker at du er mett. Foto: Image Source Vis mer

Plassmangel og tarmgass

Vi tenker kanskje ikke så ofte over hva som egentlig skjer i kroppen når vi overspiser. Stapper du magen proppfull vil den bule ut som en sprengt ballong og trykke mot omliggende organer.

Og når overgangen fra magesekken til spiserøret utvider seg vil kroppen skape sammentrekninger for å presse maten ned.

Dette kan føre til både kvalme, ubehag, og noen ganger smerter.

- Det kan være flere årsaker til at man kan få vondt i magen når man har spist for mye. Men ofte har det en sammenheng med at vi har gått litt for lenge uten mat, slik at vi nærmest inhalerer maten og glemmer å tygge skikkelig, forteller ernæringsfysiolog og coach, Ann-Christin Hansen, til KK.no.

Når du er veldig sulten spiser du gjerne så fort at du ikke engang rekker å kjenne at du er mett, før det er for seint.

- I slike situasjoner svelger vi gjerne litt ekstra luft samtidig. Dette kan føre til at vi får mer gass i tarmen som gir luftsmerter, samt en følelse av å være oppblåst. En annen årsak kan være kraftig gjæring eller spasmer som hemmer den normale gasstransporten, forklarer hun.





Etter et slikt overdrevent måltid er det lett å føle seg oppblåst, og faktisk tar det bare tre timer før fettet legger seg på magen.

DÅRLIG KOMBINASJON: Overdreven spising kombinert med alkohol kan gjøre det ennå vanskeligere å fordøye maten. Foto: Thinkstock
DÅRLIG KOMBINASJON: Overdreven spising kombinert med alkohol kan gjøre det ennå vanskeligere å fordøye maten. Foto: Thinkstock Vis mer

Julemat er tungt å fordøye

Uansett hvilke matvaner vi har i hverdagen tillater vi oss gjerne litt ekstra i julehøytiden. Uansett om det er på julebordet, søndagsmiddagen eller på selve julaften, så er man ofte samlet rundt bordet med mye god mat.

Men vi må ikke glemme at julemat generelt består av mye fett og kalorier.

- Julemat kan være mer mettende enn vanlig mat, da vi gjerne spiser andre ting enn det vi vanligvis gjør. Den tradisjonelle julematen består av mye kjøtt, fete sauser og skyer, og tilbehør som er ganske energirikt. Mengden energi i måltidene øker derfor betraktelig, sier Hansen.

All denne maten kombinerer vi gjerne med en øl og en akevitt. Alkoholen sies jo å hjelpe til med å fordøye maten. Eller?

- Overdreven spising og alkohol er ingen god kombinasjon, da det blir veldig mye ekstra energi inn. Dessuten starter kroppen å jobbe med det den først vil bli kvitt. Og i og med at alkohol er et giftstoff for kroppen, blir forbrenningen konsentrert på dette først, sier Hansen.






I tillegg kan alkoholinntaket føre til dårligere nattesøvn, med det resultat at vi hungrer etter noe dagen etter, som igjen kan resultere i ny overspising.

Slik unngår du å overspise

Det er sjelden at vi setter oss ned og planlegger å spise for mye. Som regel er dette en situasjon vi på mystisk vis bare ender opp i.

KK.no har tidligere skrevet om hvordan du kan få bukt med en overmett mage. Men det er også noen forholdsregler du kan ta for å unngå å overspise.

Ta deg for eksempel god tid ved bordet, og spis maten sakte. Det kan ta minst 20 minutter fra du har begynt å spise til du oppnår en metthetsfølelse. Sluker du maten er sannsynligheten større for at du vil spise mer enn du trenger.

- Tygg noen ekstra ganger før du svelger maten, og legg fra deg bestikket eller brødskiva mellom hver bit. Sørg i tillegg for å spise jevnt gjennom dagen slik at du unngår blodsukkerfall som ofte fører til at vi tar uhensiktsmessige valg, sier Hansen.

Et annet godt tips kan være å starte med å spise det du liker best på tallerkenen din, og spare det nest beste til slutt.

Når mettheten da sakte kommer snikende slipper du å motstå de største fristelsene, og det blir litt enklere å stoppe i tide.

TUNGT FOR FORDØYELSEN: Julemat er generelt sett rikt på fett og karbohydrater, og kan ofte være ganske tung fordøyelig for magen. Hvert fall i for store mengder.  Foto: KK.no
TUNGT FOR FORDØYELSEN: Julemat er generelt sett rikt på fett og karbohydrater, og kan ofte være ganske tung fordøyelig for magen. Hvert fall i for store mengder. Foto: KK.no Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: