SLITER MED MIGRENE: 18 prosent av norske kvinner sliter med migrene. Kun seks prosent av menn har samme problem.  Foto: Getty Images
SLITER MED MIGRENE: 18 prosent av norske kvinner sliter med migrene. Kun seks prosent av menn har samme problem. Foto: Getty Images Vis mer

Migrene

Derfor får kvinner oftere migrene enn menn

Tre ganger så mange kvinner som menn lider av migreneanfall.

Kun et mørkt, kaldt og dørgende stille rom er godt nok når migrenen slår til. Den sterke hodepinen kan slå ut både kvinner og menn. 18 prosent av norske kvinner og seks prosent av norske menn plages av migrene. Men kvinner er mer utsatt, ifølge Womens Health Magazine.

Østrogenets skyld

- Kvinner har tre ganger så stor risiko for å få migrene. Dette kan delvis forklares med at kvinners nivå av kjønnshomonet østrogen stadig er i forandring, sier David W. Dodick. Han er professor i nevrologi ved Mayo-klinikken, og president for The American Headache Society.

- Østrogen har en dyptgripende virkning på hjernen, spesielt i de områdene som prosesserer symptomene under et migreneanfall, sier han videre.

Selv om også menn og unge kvinner kan få migreneanfall, er utbredelsen blant kvinner i alderen 18 til 55 mye høyere på grunn av menstruasjon, graviditeter, amming og overgangsalder, som alle er sykluser der østrogennivåene varierer, forklarer Dodick.

Kan skade hjernen

Migrenesymptomene er ille nok i seg selv, men forskere mener at kraftig hodepine også kan etterlate varige spor i hjernen.

Ifølge en studie i The Journal of the American Association har kvinner med migrene dobbelt så stor risiko for å utvikle strukturelle forandringer i hjernen, enn de som ikke lider av plagene. Forandringene kommer av utilstrekkelig blodgjennomstrømning til visse områder i hjernen.

- Skadene fra et migreneanfall, som ser ut som små hvite prikker på et MR-bilde, oppstår som følge av måten hjernen mottar blod fra kroppen, sier han.

LES OGSÅ: Hva slags hodepine er det

Ingen langtidseffekt

- Hvis du tar et dypdykk inn i hjernen vil du se at blodårene stadig forgrener seg og blir tynnere og tynnere. Og hvis du har nedsatt blodsirkulasjon - som er tilfelle under et migreneanfall - kan det hende at de dypeste delene av hjernen ikke får alt blodet som er nødvendig. Da kan vevet bli ødelagt. Heldigvis, selv om det er merkelig, ser ikke disse skadene ut til å ha noen langtidseffekt på kognitiv fungering eller hukommelse, beroliger Dodick.

Hodepinen er et symptom

Har du migrene, er det første steget for å lindre plagene å erkjenne at problemet er mer enn bare hodepine.

- Migrene er en hjernelidelse, ikke en hodepinelidelse, sier Dodick.

- Hodepinen er bare ett symptom. Lysskyhet, konsentrasjonsproblemer, svimmelhet og kvalme også er migrenesymptomer.

Her er triksene du trenger for å forbygge og lindre noen av symptomene:

Fine dine triggere

Hvis du skriver dagbok, kan det kanskje være mulig for deg å identifisere hva som utløser et migreneanfall, og dermed lære hva du bør unngå.

Migreneanfall kan utløses av alt fra værforhold, sterkt lys og høyt lydnivå til passiv røyking og inntak av alkohol og matvarer som sjokolade, sitrusfrukter, ost og skalldyr. I tillegg bør pasientene være forsiktige med stress, søvnmangel og store avvik fra daglige rutiner.

Bruk smertestillende

- Ta en smertestillende så tidlig som mulig når du kjenner migrenen komme, og ikke vent til hodepinen forverres før du tar affære, råder Dodick.
Snakk med legen din. I noen tilfeller kan en paracet eller to være nok, men det finnes mange gode migrenemedisiner både som piller og sprøyter. For å få slike medisiner, bør du skrive hodepinedagbok slik at legen kan se hyppighet og alvorlighetsgrad på anfallene.

Ellers kan du jo også håpe at dette håndholdte apparatet som sender en kort, magnetisk puls inn i bakhodet snart kommer i handelen.

LES OGSÅ: Røkt mat kan gi hodepine

Ta kosttilskudd

- Mange typer kosttilskudd som magnesium, riboflavin og Q10 har vist seg å få ned hyppigheten på migreneanfall, sier Dodick.

Rådfør deg gjerne med fastlegen din før du fyller hyllene med vitaminer, ekstrakter og mineraler. Slike tilskudd er ikke regulert på samme måte som reseptbelagte midler, men du skal ikke overdrive likevel.

Beveg deg

For noen pasienter kan overdreven trening utløse migrene, sier Dodick, men for mange kan en god treningsøkt holde smertene unna.

- Jevnlig trening er effektivt når det gjelder å forebygge migrene, sier Dodick.

- Og hvis du kan holde deg unna andre risikofaktorer som stress og høy vekt, kan du redusere varigheten på anfallene, og oppleve at du får færre anfall.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: