PRØV ANNEN TRENING: Trener du mye kondisjon, men ikke merker bedring i oksygenopptaket, kan du være en såkalt non-responder. Foto: Thinkstock
PRØV ANNEN TRENING: Trener du mye kondisjon, men ikke merker bedring i oksygenopptaket, kan du være en såkalt non-responder. Foto: Thinkstock
Trening

Derfor får noen aldri bedre kondis

En av ti av oss får ikke trent seg til bedre kondis. Årsaken ligger i genene.

Kjenner du noen som trener mye og hardt uten at kondisjonen blir bedre?

Studier gjort av blant andre forskergruppen til professor Claude Bouchard i USA, tyder på at dette gjelder mellom 10–20 % av oss, melder forskning.no. (ekstern lenke)

LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen

Økt risiko

En forskergruppe ved K.G.Jebsen senter for hjertetrening på NTNU i Trondheim forsker nå på de såkalte kondisgenene.
De som ikke har noen framgang i oksygenopptak selv etter tre måneder med intensiv treningsperiode, betegnes som såkalte non-respondere.
Den genetiske årsaken til ulik kondisjon er svært interessant for forskerne, blant annet fordi det ser ut til å vere en sterk sammenheng mellom kondisjon og enkelte sykdommer.

– Det er mye som tyder på at kondisjon er veldig viktig for framtidig risiko for hjerte-karsykdom og andre sykdommer som kreft, muskel-og-skjelettsykdommar og også psykiske sykdommar, sier forsker Anja Bye til NRK.

Prøv annen trening

Bye og hennes kolleger har målt kondisjon og fått tilang til DNA for 4500 kvinner og menn.

De understreker at om du ikke kan forbedre kondisjonen din, kan du likevel ha utbytte av trening. For det er utrolig mange andre fordeler med å trene enn akkurat det å øke kondisjonen.

Det dummeste man kan gjøre er å slutte med hele treningen.
Det beste rådet fra ekspertene er å fokusere på andre ting enn oksygenopptak for å forbedre seg. For eksempel å trene mer styrke.

LES OGSÅ: Lei vanlig styrketrening?

LES OGSÅ: Bli med på KK-mila 2012
Til forsiden