Jojo-slanking

Derfor funker ikke jojo-slanking

Å gå opp og ned i vekt gjentatte ganger herjer med forbrenningen din.

- Slanking ved hjelp av ulike slankekurer funker svært sjelden i lengden. Du må prøve å gjøre små varige endringer som du beholder, sier Ina Garthe. Foto: colourbox.com
- Slanking ved hjelp av ulike slankekurer funker svært sjelden i lengden. Du må prøve å gjøre små varige endringer som du beholder, sier Ina Garthe. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Når KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har nettmøte, kommer det ofte spørsmål som kretser om temaene jojo-slanking og jojo-vekt.

En av kvinnene spør om det er sant at man ødelegger forbrenningen ved å slanke seg feil og ofte. Kan det til slutt kan være vanskelig å slanke seg riktig fordi forbrenningen er ødelagt?

- Det at forbrenningen blir «ødelagt» er å ta i, men det ser ut til at det skjer endel med kroppen etter mye «herjing». Samtidig mister vi mye muskelmasse med jojo-vekt, og det gjør at vi forbruker mindre energi i det daglige, svarer Ina.
Ina Garthe er utdannet idrettsfysiolog ved Idrettshøgskolen og har hovedfag i vektregulering.

Les også: Ikke tell kaloriene

Vanskelig å holde vekten

En annen leser har slanket seg de siste to ukene, og har hatt et lavt kaloriinntak.

- 
Jeg er bekymret for at dette har ødelagt forbrenningen min! Jeg frykter hva som vil skje når jeg slutter med slankekuren. 

Vil det ta lang tid før forbrenningen kommer tilbake til det normale igjen? Bortsett fra å spise sterk mat, mye fiber og regelmessige måltider - er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe til?
 spør ei som vil ha tilbake sitt normale kosthold - uten vektøkning.

- Når man er på slankekur, reduseres forbrenningen noe. Både på grunn av at man taper noe muskelmasse, men også på grunn av andre metabolske faktorer, sier Ina.
Dette kan vare en stund etter at slankekuren er over, og du spiser mer.

- Det gjør det veldig vanskelig å holde vekten etter en vektreduksjon, dessverre. Mitt råd til deg er å ikke legge opp til å øke inntaket mye på kort tid, men øke litt etterhvert og følge med på vekten, råder Ina.

Les også: Sjekkliste for et godt slankeopplegg

Små, varige endringer

Eksperten anbefaler trening som en stor hjelp i denne perioden.

- Når du skal øke inntaket noe igjen bør du legge til noen gåturer eller annen aktivitet for å holde forbrenningen oppe, i tillegg til regelmessige måltider, sier Ina.

En jente på 26 sier at hun de siste fem årene prøvd flere slankekurer, pulverkurer, Grete Roede og så videre. Hun har ofte gått ned noen kilo, men lagt på seg igjen etter hvert.

- Du sitter med løsningen selv når du sier at du har prøvd ulike slankekurer - det funker svært sjelden i lengden. Du må prøve å gjøre små varige endringer som du beholder, sier Ina.

Les også: Jojo-slankere er som narkomane

50 prosent går opp igjen

Ina anbefaler ofte å melde seg på et kurs med et fornuftig konsept. Hun nevner blant annet Grete Roede og LIBRA.
- Etter endt reduksjon melder du deg på et oppfølgingskurs som vil hjelpe deg til å holde vekten gjennom motivasjon og gode råd. Dette er slett ikke lett, og du er ikke alene om å slite med dette: over 50 prosent av de som reduserer vekten betraktelig gjennom strukturerte opplegg, går tilbake til utgangsvekten, sier Ina.


- Men det er ingen grunn til å gi opp!








Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer