GLEM KALORITELLINGEN: Teller du kalorier når du trener - og ikke forstår hvorfor du alltid er sulten, eller ikke går ned i vekt? Tallene du får, kan være helt feil. Foto: Thinkstock.com
GLEM KALORITELLINGEN: Teller du kalorier når du trener - og ikke forstår hvorfor du alltid er sulten, eller ikke går ned i vekt? Tallene du får, kan være helt feil. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sult

Derfor går du ikke ned i vekt

Problemet kan være at du forbrenner mindre kalorier når du trener enn du tror.

Det såkalte sult-paradokset handler om hvordan du finner balansen mellom det du spiser og det du faktisk forbrenner.

Har du trent kjempemasse og vekten likevel ikke beveger seg nedover? Da kan det klassiske problemet være at du forbrenner langt færre kalorier enn du faktisk får i deg.

LES OGSÅ: Så lang tid tar det å forbrenne brusen

Vi overvurderer forbrenningen

– Folk har en tendens til å tro at de forbrenner langt flere kalorier når de trener enn de faktisk gjør, særlig gjelder dette høypulstrening, sier professor Eric Doucet ved University of Ottawa til Women's Health.

– Å anslå kaloriforbrenning kan være en unøyaktig vitenskap, sier Geaorgie Fear som jobber for Precision Nutrition.

På mange treningsmaskiner som sykler og ellipsemaskiner skal du taste inn kun alder og vekt. Flere av disse kondisjonsapparatene er kalibrert for menn. Jo eldre maskinene er, jo mer unøyaktige er de også, ifølge Women's Health.

Det vi også ofte glemmer er at kaloriforbrenning involverer faktorer som alder, vekt, kroppstemperatur, hvordan kroppen din forbrenner kalorier - og hormoner. Så når treningsinstruktøren din sier at du på høypulstimen kommer til å forbrenne 1000 kalorier, bør du altså ta det med en klype salt.

– I stedet for å fokusere på tall, bør du tenke på intensiteten din når du trener og hvor hardt du tar i. Trener du vekter, bør de siste fem repetisjonene være skikkelig tøffe å gjennomføre, understreker Mark Gorelick, assisterende professor i kinesiologi ved San Fransisco State University overfor Women's Health.

LES OGSÅ: Å trene før frokost øker forbrenningen

Frokost er viktig

Frokosten setter i gang fordøyelsessystemet og forbrenningen, gir deg energi til å ta fatt på dagen, og er dessuten det letteste måltidet å gjøre sunt.

Nå viser en studie fra Imperial College London at hvis du ikke spiser frokost, vil kroppen få et sug etter mer kaloririk mat senere på dagen, ifølge Guardian.co.uk

Tone Damlis personlige trener, Helle Bornstein, er spesielt opptatt av at mange av hennes klienter spiser for lite.

– Ofte bommer folk på små ting, selv om de prøver veldig hardt å oppnå drømmekroppen eller drømmeformen. Det er synd, for det skal gjerne bare små endringer til for å se resultater raskt, sier Helle G. Bornstein til KK.

– Spis mer, er mitt beste råd. 90 prosent av klientene mine spiser for lite, understreker hun.

Treningsekspertens klare tommelfingerregel er at du skal spise like mye protein i gram som du veier i kilo. Like viktig er: mindre sukker og mer grønnsaker.

LES OGSÅ: Denne maten gir deg fine muskler

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: