Tjukk

Derfor går du ikke ned i vekt

Her er seks vanlige grunner til hvorfor vekta er på stedet hvil - eller øker.

HVOR SUNN ER DU EGENTLIG? Se hva som er de vanligste kostholdstabbene. Foto: PantherMedia / Christian Fickinger
HVOR SUNN ER DU EGENTLIG? Se hva som er de vanligste kostholdstabbene. Foto: PantherMedia / Christian Fickinger Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Føler du at du at du gjør alt for å være sunn, men likevel skjer det ingen ting med vekta?

Selv om du har begynt med et nytt og bedre liv og spiser sunnere enn før, kan det likevel hende at du ikke ser de endringene du hadde ønsket. Men det er faktisk de små tingene i hverdagen som utgjør hele forskjellen.

I den forbindelse har Fitsugar.com listet opp noen vanlige årsaker til hvorfor vekta står stille.

1. Du spiser ikke frokost

Mange tror at det å droppe frokosten er en smart måte å «spare» kalorier på. Men faktumet er at det å spise regelmessig er viktig for å holde vekten.

Du lurer nemlig ikke kroppen så lett. I stedet får du kroppen til å klamre seg til fettet fordi den tror at du sulter den. Forskning viser også at folk som spiser frokost går mer ned i vekt.

KK.no har ved en tidligere anledning intervjuet NTNU-forsker Koenraad Cuypers, som står bak det oppsiktsvekkende funnet: Normalvektige tenåringsjenter med feilaktig kroppsbilde, har faktisk større risiko for å "vokse seg fete". Artikkelen ble også publisert i Journal of Obesity.

– Blant annet kan det å droppe frokost øke risikoen for fedme. Det finnes dokumentasjon på at det kan være en av grunnene til at de går opp i vekt, uttalte Koenraad Cuypers til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor er havregryn en fantastisk frokost

2. Du spiser ikke nok mat

Ikke sult deg selv ved å spare kalorier til senere. Ikke bare vil det ødelegge forbrenningen din, men du vil sannsynligvis også spise mer mat til middag fordi du er skrubbsulten. Altfor små porsjoner kan også føre til at du begynner å småspise mellom måltidene.

TUR MED HUNDEN: Det er fin trim å lufte hunden, men du må få pulsen opp hvis du vil merke en effekt på kroppen. Foto: PantherMedia / Uli Schlotterbeck
TUR MED HUNDEN: Det er fin trim å lufte hunden, men du må få pulsen opp hvis du vil merke en effekt på kroppen. Foto: PantherMedia / Uli Schlotterbeck Vis mer

3. Du spiser mens du står

Kroppen trenger å slappe av mens du spiser. Du sparer verken tid eller energi på å spise på veien, og det fører ofte til at du spiser uten å tenke over hva du putter i deg. Det er viktig å skille mellom måltider og snacks.

Når du spiser tar det opp mot 20 minutter før du merker en metthetseffekt.

– Jeg tror at et regelmessig måltidsmønster forebygger at du spiser fort og dermed mye. Å spise sakte tillater at man drikker mer under måltidet, har klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig, tidligere uttalt til KK.no.

Hun er også er en av ekspertene på Lommelegen.no

LES OGSÅ: Energibarer er ikke så sunt som du tror

Artikkelen fortsetter under bildet






4. Du tror det er nok trening i å lufte hunden

Ja, et kvarters spasertur er bedre enn ingenting, men ikke forvent å få en dramatisk vekttap av det, advarer nettsiden Fitsugar.

Du må minst bevege deg 30 minutter daglig, helst med trening som pulsen opp. Ønsker du å forbrenne masse bør du løpe, spinne, trene intervaller, gå lange fotturer eller drive med sirkeltrening.

5. Du overspiser sunn mat

Nøtter er et godt alternativ til et lite mellommåltid i løpet av dagen, men det er viktig å være klar over at de inneholder mye kalorier.

Faktisk inneholder mandler opp mot 12 kilokalorier per nøtt, og derfor vil de fleste eksperter anbefale deg å begrense inntaket hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Det samme gjelder for avokado, grov pasta, olivenolje og mørk sjokolade. Det er sunt, men de er ikke frie for kalorier. Selv om det er sunt å spise frukt, betyr det ikke at du kan spise så mye du vil av det. Husk å begrense inntaket!

LES OGSÅ: For mye protein kan gjøre deg tjukk

6. Du overdriver inntaket av mat med lavt fettinnhold

Selv om du spiser mat som inneholder færre kalorier, kan du bli lurt. Ofte er de fylt med ekstra salt, sukker eller kjemiske tilsetningstoffer for å erstatte de ingrediensene produsenten har fjernet eller redusert.

Light-mat er mindre næringsrik, gjør deg mindre mett og vil sannsynligvis få deg til å spise enda mer. Ofte kan det være like greit å gå for "the real thing".

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer