STØL: Presser du kroppen hardt (eller benytter muskelgrupper du ellers ikke bruker), vil musklene dine ofte yte mer kraft enn de faktisk er bygget til, noe som kan føre til små skader inne i muskelen – i det som kalles z-linjene. Dette er grunnen til at du blir støl.  Foto: Thinkstock
STØL: Presser du kroppen hardt (eller benytter muskelgrupper du ellers ikke bruker), vil musklene dine ofte yte mer kraft enn de faktisk er bygget til, noe som kan føre til små skader inne i muskelen – i det som kalles z-linjene. Dette er grunnen til at du blir støl. Foto: Thinkstock
Stølhet

Derfor har du mer vondt i musklene i dag

Onsdagsstøl, selv om du trente på mandag? Det er en god grunn til det.

Årsaken til at du blir stiv og støl etter trening har ofte sammenheng med treningsintensitet og hvilke muskler du bruker.

Du merker sikkert at når du trener veldig hardt, så kreves det mer av kroppen, og den kan gjerne være sliten og litt sår i flere dager etterpå.

Det samme skjer hvis du trener muskler du sjelden bruker ellers – da kan de ofte virke stive og tunge.

Ifølge professor Lars Arendt-Nielsen, som er en av verdens ledende forskere på smerte ved universitetet i Aalborgs Center for Sensory-Motor Interaction, er stølhet rett og slett kroppens måte å reagere på når du har kjørt musklene hardt, står det på DinSide.no (DinSide.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett).

- Kroppen reagerer på at du har brukt musklene veldig mye, eller har utført eksentrisk arbeid, det vil si at du strekker de spente - kontraherte – musklene til ytterposisjoner, som du sjelden vil gjøre i lenestolen, har Arendt-Nielsen tidligere uttalt.

Små skader i muskelen

Presser du kroppen hardt (eller benytter muskelgrupper du ellers ikke bruker), vil musklene dine ofte yte mer kraft enn de faktisk er bygget til, noe som kan føre til små skader inne i muskelen – i det som kalles z-linjene.

- I musklene har vi noe som kalles z-linjer. De ligger til vanlig parallelt i et fint mønster i muskelen. Men når du er støl ligger de hulter til bulter. Når du er støl har du rett og slett revet i stykker noen av disse z-linjene, som er små proteiner i muskulaturen,
har Håvard Østerås, spesialist i idrettsfysioterapi ved Rosenborgklinikken og førstelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, tidligere uttalt til NRK.no (ekstern lenke):

- Ødeleggelsen skyldes enten at du har trent en uvant treningsform, eller med for hard belastning. Det kan også bli en liten hevelse på mikronivå, men det er ikke noe du kjenner.

LES OGSÅ: Så mye protein trenger kroppen din

Tar tid å lege

Z-linjene vil gro sammen igjen, men det kan ta litt tid. Og ubehaget vil vare frem til proteinene er grodd, noe som er grunnen til at du kjenner stølheten mer to dager etter trening.

- Prosessen som skal helbrede disse skadene gjør at du får mer vondt i muskelen, akkurat som ved en betennelse, og smertenervene blir mer følsomme. Signalstoffene blir først frigitt i store mengder en til to dager etter aktiviteten, Arendt-Nielsen.

Fenomenet kalles for «muskulær hyperalgesi», som betyr unormalt økt smertefølelse. På engelsk kalles det for «delayed onset muscle soreness» (DOMS).

LES OGSÅ: Slik tar du vare på musklene dine

Tøying hjelper ikke

Det beste du kan gjøre for å unngå stive, såre og ømme muskler, er å trene regelmessig. Jo bedre trent kroppen og musklene dine er, jo mer styrke og kapasitet har de, og dermed minskes også risikoen for skader.

Dersom du pleier å tøye ut for å motvirke stølheten, kan det også være greit å vite at dette faktisk ikke fungerer.

- Tøying hjelper dessverre ikke mot stølhet, har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt:

- Tvert i mot kan tøying på en muskel som nettopp har blitt stresset gjennom for eksempel styrketrening bli enda mer «stresset» - noe som kan føre til økt følelse av stølhet i etterkant.

Garthe forteller videre at man derfor anbefaler at man ikke tøyer aktivt på de musklene som er brukt under trening, men at man strekker ut i bevegelsesutslagene og roer ned som en fin avslutning på treningen.


Til forsiden