Ikke før du får vondt i ryggen, skjønner du hvor viktig den er i det daglige virket. Mange bekker små blir ei stor å - pass på de små feilene som kan bli til et stort problem!
Ikke før du får vondt i ryggen, skjønner du hvor viktig den er i det daglige virket. Mange bekker små blir ei stor å - pass på de små feilene som kan bli til et stort problem! Vis mer

Rygg

Derfor har du vondt i ryggen

Legg sammen de mange småfeilene du gjør, så får du svaret på hvorfor problemet er blitt stort.

Publisert
Sist oppdatert
Ryggproblemer sender flere til legen enn andre lidelser - bortsett fra forkjølelse og influensa. Det er den femte vanligste grunnen for sykehusinnleggelse, og den tredje vanligste grunn for behov for kirurgi. Det er mange grunner til ryggsmerter.

Todd Sinett, kiropraktor og forfatter av The Truth about Back Pain sier til Prevention.com at ryggsmerter sjelden er forårsaket av én enkelt hendelse, men at smerten kommer av mange uheldige situasjoner kombinert.

Her er de 12 vanligste feilene du gjør - og tips til hvordan du skal gjøre det godt igjen for ryggen din.

1. Du er lenket til kontorpulten

Visste du at sitting belaster ryggen 40 prosent mer enn når du står? Når du blir sittende lenge av gangen med noe du bare MÅ gjøre, er ikke holdning det du tenker på først. Du glemmer å strekke ut - og ryggmusklene dine vil bli svake hvis du ikke bruker dem. Ledd som ikke brukes mister smøringen og blir gamle fortere.

Fiks det: Å sitte i en 135 graders vinkel kan redusere trykket på ryggskivene, så len deg tilbake med jevne mellomrom. Gjør det når du snakker i telefonen, eller når en kollega kommer innom for å snakke med deg. Korsryggen din burde støttes av kontorstolen, og hodet skal holdes rett, ikke lutende, når du ser på skjermen. Gå et par runder i lokalet hver halvtime - hent deg litt vann, gå på do, hent papirer i printeren.

2. Du pendler

Når du henger over rattet mil etter mil, kan holdningen lide. Skuldrene luter, og du får vondt i rygg og nakke. Tenk over hvordan du sitter i bilen.

Fiks det: Sitt i 90-grader vinkel, nær rattet så du ikke trenger å strekke deg. Når du strekker ut bena, går det utover ryggen din, men mange tenker ikke over det.

3. Du har droppet trening

Bevegelse gjør smerten mindre, og kurerer ryggsmerter fortere enn hvis du sitter stille. Ny forskning viser at 40 prosent blir mindre aktive etter lrygglidelser, en strategi som faktisk utsetter bedringen eller gjør tilstanden verre.

Fiks det: Faktisk vil mer trim gjøre godt, særlig hyppige gåturer. Det hjelper mot stivhet. Tøy og bøy hofter og baksiden av låret. Det tar vekk noe av belastningen fra ryggen.

4. Du er avhengig av situps

Situps kan faktisk skade mer enn de gavner. Sterk kjernemuskulatur beskytter ryggen, men situps stabiliserer ikke ryggen. De kan faktisk gi ryggsmerter fordi ryggraden kan overbelastes og ende opp i en c-form, ifølge Sinett.

Fiks det: Du trenger ikke droppe situps helt og holdent, men gjør dem sakte og gjør det riktig. Inkluder situpsen i en variert styrketrening som fokuserer på kjernemusuklaturen. Det støtter ryggen.

Les også: Yoga mot vond rygg

5. Du spiser ikke sunt

Forskning viser at matvaner som er bra for hjertet, vekten og blodsukkeret også er bra for ryggen. Finsk forskning fant ut at mennesker som led av ryggsmerter også hadde større sannsynlighet for tette blodårer til ryggraden, enn de som var friske. God blodsirkulasjon tar med seg næringsstoffer til ryggraden, og fjerner avfall, sier Sinett. Hvis det ikke skjer, kan betennelse oppstå, og dette kan trigge nervene til å sende smertesignaler til hjernen.

Fiks det: Spis mer fullkorn, soya, nøtter og frø, kylling, fisk, magert kjøtt, grønnsaker og frukt.

6. Du bærer livet ditt i veska

Når du bærer rundt på en tung veske, blir skuldrene dine ubalanserte. Kroppen din hever skulderen som bærer veska, og det er ikke bra for ryggraden. Over tid fører det til vonde ryggmuskler.

Fiks det: Finn en veske som er lett i utgangspunktet. (Hvem trenger vel nagler og pynt?). Vesken bør ikke veie mer enn 10 prosent av kroppsvekten din. Bytt på å bære vesken på høyre og venstre skulder. Vurder å bruke to vesker, en til hver hånd. Det vil gjøre byrden jevn og ryggen rett.

7. Madrassen din er fra et annet tiår

En god madrass varer i opptil ti år, ifølge amerikanske National Sleep Foundation. Men etter fem år kan du begynne å vurdere om madrassen er årsaken til at du ikke sover godt, eller at du har vondt i ryggen. En undersøkelse viser at de som bytter madrass hvert femte år sover bedre og har mindre vondt i ryggen. Kanskje føler de seg renere også...

Fiks det: Når du bytter madrass skal den verken være for hard eller for myk. Spanske forskere sier at for faste madrasser kan øke presset på ryggraden og forverre smerte. Legg en pute under knærne hvis du sover på ryggen, mellom knærne hvis du sover på siden, og under mage og hofter hvis du sover på magen.

8. Sykkelen din er ikke justert riktig

Mange syklister opplever ryggsmerter etter en helt vanlig sykkeltur. Kanskje er det bare utstyret ditt som ikke er justert riktig i forhold til kroppen din.

Fiks det: Styrets høyde, setets høyde og setets posisjon er viktig å få riktig. Det beste er å få kyndige fagfolk til å stille sykkelen for deg. Hvis du foreksempel vipper fronten på setet ditt ned 10-15 grader vil dette ta vekk en del av trykket på nedre del av ryggen og bekkenet. Forskere stilte setet til 40 syklister med ryggsmerter, og hos 72 prosent av dem forsvant smertene, 20 prosent fortalte at de fikk merkbart mindre vondt i ryggen.

9. Du har en forkjærlighet høye hæler

Høye hæler kan tvinge ryggen din til å svaie, noe som fører til at ryggmusklene må jobbe hardere. Sandaler får føttene dine til å bevege seg fra side til side, og det kan også føre til smerte.

Fiks det: Du trenger ikke kaste kilehælene, men du trenger ikke gå så langt i dem. På vei til jobb og fest kan du ha på gode joggesko, eller legge i en god såle i skoene som ikke er så gode å gå i. Ta på deg penskoene når du komemr frem. Forskere som delte ut lette, fleksible sko til folk med ryggsmerter, fikk rapporter fra 80 prosent av dem at de hadde mindre vondt i ryggen etter ett år.

Les også: Ikke gjør dette i senga

10. Du er bitter

Når forskere ved Duke University Medical Center studerte 58 kvinner og menn med kronisk vondt i korsryggen, fant de ut at de som var flinke til å tilgi andre opplevde mindre sinne, depresjon - og smerte.
- Følelser, spenninger i musklaturen og tanker kan ha innvirkning på styrken på smertesignalene våre, sier forsker James w. Carson.

Fiks det: Å tilgi noen er ikke gjort i en håndvending; det involverer valg, igjen og igjen, for å bytte ut sinne med forståelse for noen som har gjort noe galt mot deg. Prøv dette:
Se for deg en du er glad i. Tenk: Jeg ønsker at denne personen skal være fornøyd og lykkelig, være frisk og trygg. Gjør det samme med deg selv, og deretter med noen du ikke kjenner personlig. Prøv til sist å tenke på den du er sint på.

11. Du slapper ikke av nok

Kronisk og akutt stress kan trigge ryggsmerter. Når du er stressa, spenner hele kroppen seg, inkludert musklene i rygg og nakke. Men muskler trenger å slappe av. Hvis du ikke lar kroppen hvile, kan du få veldig vondt.

Fiks det: Noen ganger kan det hjelpe bare å innse at stress kan være grunnen til smerten. Da kan du legge inn hvileperioder i løpet av dagen. En løpetur, en latterkule med en god venninne, lese en bok eller lignende. Forskning har vist at det å høre på musikk er særlig god terapi. Musikk reduserer nemlig stresshormoner og muskelspenninger, ifølge forskere ved General Hospital i Salzburg.

12. Du ser for mye TV

Mange timer i sofaen foran TVen gjør ikke ryggen glad. En av grunnene er at for mye TV gjør at du antageligvis ikke rekker å trene - og trening er som nevnt viktig for ryggen. En norsk studie blant tenåringer viser at de som satt foran TV eller PC i mer enn 15 timer i uken hadde tre ganger så stor sjanse for å få vondt i nedre del av ryggen, enn de mer aktive ungdommene.

Fiks det: Begrens TV-tittingen til det du virkelig har lyst til å se, istedet for å zappe gjennom til du finner noe du kanskje har lyst til å se. I reklamepausene kan du strekke og tøye og bøye, det er bra for muskler som har vært i ro. Har du et barn som klager over vondt i ryggen, bør du ta det med ut på tur en liten halvtime. Det kan hjelpe på smertene, og gi ryggraden sjans til å strekke seg ut. Husk at barnet fremdeles vokser, og trenger en sunn og rett rygg.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer