DÅRLIGERE SØVNVANER: Ifølge norske forskere har nordmenn langt dårligere søvnvaner nå, enn vi hadde i 1980.  Foto: Colourbox.com
DÅRLIGERE SØVNVANER: Ifølge norske forskere har nordmenn langt dårligere søvnvaner nå, enn vi hadde i 1980. Foto: Colourbox.com Vis mer

Søvn

Derfor har vi dårligere søvnvaner nå

Vi bruker teknologiske verktøy på soverommet, legger oss senere og forskyver døgnrytmen.

Publisert
Det er få ting som kan være så slitsomt som det å ikke sove godt, eller få for lite søvn om nettene.

I tillegg til å du får mindre energi, arbeidslyst og overskudd, kan det også være direkte helseskadelig, blant annet når det gjelder vekt.

Forskning har nemlig vist at det å få for lite kvalitetstid under dyna er en svært vanlig årsak til at man går opp i vekt. En annen studie KK.no tidligere har omtalt har også funnet ut at for lite søvn kan sabotere slankekuren din og gjøre det vanskeligere å gå ned de kiloene man ønsker.

LES OGSÅ: 15 tips som bedrer nattesøvnen

Døgnrytmen har endret seg

Svært mange nordmenn sliter med søvnproblemer, og ifølge en fersk artikkel på Forskning.no (ekstern lenke) har faktisk søvnvanene våre forverret seg betraktelig siden 1980.

Det er ikke det at vi ikke sover nok, for helt siden 1970 har gjennomsnittsnordmannen fått cirka 7,5 timer søvn hver natt, men søvnkvaliteten har sunket som følge av endret døgnrytme.

– Nordmenns døgnrytme har nemlig blitt svært forskjellig i ukedager og i helger, sammenlignet med i 1980. Det å ha en irregulær døgnrytme fører til at man blir trøttere på dagtid, sier Børge Sivertsen, seniorforsker ved Folkehelseinstituttet og professor II ved Universitetet i Bergen, til Forsking.no.

LES OGSÅ: Noen trenger mer søvn enn andre

FORSTYRRER: Svært mange av oss bruker kveldene til å surfe på nettet, sende meldinger og holde oss oppdatert. Ifølge forskerne fører dette til at vi legger oss senere, noe som kan forstyrre søvn- og døgnrytme.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FORSTYRRER: Svært mange av oss bruker kveldene til å surfe på nettet, sende meldinger og holde oss oppdatert. Ifølge forskerne fører dette til at vi legger oss senere, noe som kan forstyrre søvn- og døgnrytme. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Legger oss senere

Sivertsen og forskerkolleger Simon Øverland og Ståle Pallesen (som tidligere var ekspert på Lommelegen.no – Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett), har basert seg på tidsbrukundersøkelsen som Statistisk Sentralbyrå utfører hvert tiår.

Dette er en undersøkelse hvor et representativt utvalg nordmenn forteller hva de gjør gjennom hele døgnet.






Ifølge forskerne er det at vi legger oss mye senere en av de tydeligste årsakene til at vi har dårligere søvnvaner nå enn før. For eksempel sov 70 prosent av oss klokken 23.30 i 1980, men i 2000 var tallet nede i 55 prosent.

LES OGSÅ: Søvnstilling kan påvirke helsen din

Duppedittene har «skylden»

Vi forskyver altså døgnet i større grad enn før, og ifølge forskerne er alle de teknologiske «dingsene» våre (som iPhone, tv, laptop etc.) blant hovedårsakene til dette.

– Det som sannsynligvis er en av årsakene, er alle dippeduttene vi omgir oss med. Man er mer tilgjengelig enn før, og det er mer å gjøre nå enn på 1980-tallet, sier Sivertsen.

Stadig flere av oss bruker nemlig den ledige tiden på kveldene til å holde oss oppdatert på den sosiale fronten, altså gjennom bruk av mail, chat, tekstmeldinger, internett og så videre.

LES OGSÅ: Så varmt bør det være på soverommet

Brukes på soverommet

En annen studie, gjennomført av forskere fra Universitetet i Bergen og Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer, viser også at mange av oss bruker de nye verktøyene våre på soverommet, noe som også forstyrrer søvnrytmen, skriver Forskning.no (ekstern lenke).

- Bruk av pc og mobil på soverommet henger tydelig sammen med det vi i fagmiljøet kaller forsinket døgnrytme. I praksis fører en slik tilstand til at du sover mindre på hverdagene, noe som igjen vil gjøre deg mer uopplagt på dagtid, og svekke evnen til læring, sier Ståle Pallesen.

LES OGSÅ: Gode nyheter for trøtte tryner

KUN TIL SEX OG SØVN: Ifølge Pallesen bør soverommet kun brukes til sex og søvn, ikke surfing på nettet, tv-titting og spising.  Foto: Thinkstock.com
KUN TIL SEX OG SØVN: Ifølge Pallesen bør soverommet kun brukes til sex og søvn, ikke surfing på nettet, tv-titting og spising. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kun søvn og sex

Resultatene av studien, som er publisert i Journal of Sleep Research (mer info finner du her - ekstern lenke), viser også at de av oss som bruker slike duppeditter på soverommet ofte legger seg senere, og står opp senere.






- Resultatet av dette blir som regel et stort sprik mellom leggetid på ukedager og i helgen, hvilket igjen vil gjøre det vanskeligere å sovne tidlig nok på ukedagene, sier Pallesen, som også mener at soverommet kun bør brukes til søvn og sex:

- Jeg mener at soverom kun bør brukes til søvn og seksuell aktivitet. Mange bruker det imidlertid til å jobbe, spise, og så videre. Hvis man gjør slike og andre våkne aktiviteter over tid, vil man etter hvert forbinde soverommet med aktiverende stimuli. Rommet vil ikke trigge søvn, men våkenhet.

LES OGSÅ: Dette forbedrer søvnkvalitet med 65 prosent

Gode søvntips

KK.no har tidligere kommet med en rekke gode søvntips.

Her er noen av disse:
• Begrens søvnen til én - maksimalt to - perioder i døgnet.
• Stå opp til omtrent samme tid hver dag. Selv om du kom deg sent i seng kvelden før, og selv om du har hatt vanskelig for å sove. Det virker nok nådeløst, men om kvelden vil du være trøtt, kanskje trøtt nok til å sove natten gjennom. Når du har klart å holde ut slik i mange nok dager får du regulert rytmen inni deg så du blir søvnig og våken til de riktige tidene.
• Mosjoner litt hver dag, men ikke like før du skal legge deg.
• Sørg for mørke og ro på soverommet.
• Spis litt, men ikke for mye kveldsmat.
• Unngå kaffe, te og cola de siste fire timene før sengetid.
• Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
• Vent med å gå i seng til du er trøtt. Slapp av før du skal sove.
• La soverommet være reservert for søvn og sex. Sex kan imidlertid både fremme og hemme søvntrangen. Menn sover som regel godt etter sex, mens kvinnene ofte kan kvikne til. Ikke bruk soverommet som hobbyrom, kontor eller tv-stue.
• Unngå regelmessig bruk av sovemidler.
• Prøv å lese i en virkelig kjedelig bok. Slukk lyset når du merker at øyelokkene blir tunge. Hvis du ikke har sovnet i løpet av en halv time skal du stå opp igjen. Sett deg i en stol, les litt, slapp av, og legg deg igjen etter en halv times tid.
• Dersom partneren snorker, er det bedre å sove hver for seg enn å lide av kronisk søvnmangel!

LES OGSÅ: Bør du sove med BH?

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer