Frokost

Derfor higer du etter usunn mat

Hjernen blir hektet på å få nok kalorier, viser ny studie.

LURT VALG: Å spise en skikkelig frokost hjelper deg å kontrollere matinntaket resten av dagen. Foto: Getty Images
LURT VALG: Å spise en skikkelig frokost hjelper deg å kontrollere matinntaket resten av dagen. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Dropper du å spise frokost? Da vet du sikkert at det ikke er så klokt.

Frokosten setter i gang fordøyelsessystemet og forbrenningen, gir deg energi til å ta fatt på dagen, og er dessuten det letteste måltidet å gjøre sunt.

Nå viser en studie fra Imperial College London at hvis du ikke spiser frokost, vil kroppen få et sug etter mer kaloririk mat senere på dagen, skriver Guardian.co.uk.

I studien deltok 21 normalvektige personer, og disse fikk MRI-skanning av hjernen for å se hvordan det å droppe frokost påvirket appetitten senere på dagen.

Det viste seg at den dagen deltakerne ikke spiste frokost, spiste de langt mer til lunsj - omtrent 20 prosent mer - enn den dagen de hadde startet dagen med et måltid på rundt 730 kalorier.

GRØNN SKIVE: Pynt med grønt for å gjøre blingsen ekstra næringsrik. Foto: Getty Images/iStockphoto
GRØNN SKIVE: Pynt med grønt for å gjøre blingsen ekstra næringsrik. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Sug etter kalorier

De ble også bedt om å rangere hvor fristende forskjellige typer mat virket før lunsj ble inntatt. På dagene de ikke hadde spist frokost, oppfattet de den kaloririke maten mye mer fristende enn på dagene de hadde spist frokost.

Forskerne tror dette er fordi når du ikke bryter fasten (det er jo derfor det heter breakfast, ikke sant!), vil hjernen innstille seg på å søke mer kaloririk mat for å sikre seg nok næring. Hjerneskanningen viste at den delen av hjernen som har med belønning og tilfredshet å gjøre, orbitofrontal cortex, ble mer aktiv når magen var tom.





Så stor bør frokosten være

Å spise frokost kan derfor forebygge sug etter kaloririk mat senere på dagen. Men det finnes også forskning som viser at om du spiser en stor og kaloririk frokost, vil dette føre til at du totalt sett spiser flere kalorier i løpet av dagen.

Som med alt annet gjelder måtehold. Å spise en frokost på 730 kalorier, slik testpersonene i denne britiske studien gjorde, kan bli voldsomt, i hvert fall om du er en kvinne på rundt 70 kg som er normalt aktiv. Da har du allerede dekket nesten 1/3 av kaloribehovet ditt på 2300 kalorier til frokost. Se forøvrig hvor mange kalorier DU trenger hver dag i denne artikkelen.

Du trenger altså ikke spise deg stappmett til frokost, men spis såpass at du uten problemer klarer å holde det gående til lunsj, så lenge du spiser et lite mellommåltidbestående av frukt, grønnsaker eller nøtter i løpet av formiddagen.

For å få til dette, bør frokosten inneholde både karbohydrater, fett og proteiner. Müsli med yoghurt og frukt, havregrøt eller brødskive med proteinrikt pålegg som skinke, makrell i tomat eller egg er topp.

LES OGSÅ: Det beste du kan ha på brødskiva

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer