GÅR OPP I VEKT: Mange kvinner opplever at kroppen endrer seg når de blir eldre - og de fleste merker det på midjen. Foto: Thinkstock.com
GÅR OPP I VEKT: Mange kvinner opplever at kroppen endrer seg når de blir eldre - og de fleste merker det på midjen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Vektøkning

Derfor legger du på deg når du blir eldre

Heldigvis finnes det noen enkle grep som hjelper deg å holde vekten.

Uønsket vektøkning er frustrerende uansett alder, men nærmer du deg overgangsalderen kan naturens gang gjøre det ekstra vanskelig å beholde idealvekten.

Dårligere søvnkvalitet, lavere hormonnivåer og stress er med på å øke vekten hos mange - og spesielt hos kvinner, skriver DailyMail.com.

LES OGSÅ: Derfor går du ikke ned i vekt

Legger seg rundt midjen

Vektøkning i overgangsalderen kommer av en rekke faktorer - blant annet at man trener mindre, spiser mer og brenner færre kalorier.

I denne perioden er det vanlig å legge på seg ekstra fett rundt midjen, som er forbundet med økt risiko for høyt blodtrykk, brystkreft og diabetes 2.

Mindre muskelmasse

Ifølge nettsiden trener kvinner i overgangsalderen mindre enn andre, som er en av de største årsakene til vektøkning. I tillegg reduseres kroppens muskelmasse naturlig med alderen.

Dersom du ikke tar grep og går inn for å erstatte de tapte musklene, vil kroppen din bestå av mindre muskler og mer fett. Dette gjør at forbrenningen jobber saktere. Dersom du fortsetter å spise slik du alltid har gjort, vil du mest sannsynlig legge på deg.

Men trening og kosthold er ikke de eneste faktorene som spiller inn på vekten.

De arvelige faktorene kan også ha noe å si. Hvis noen i familien har en tendens til å legge på seg lett, og bære vekten rundt magen, er sannsynligheten stor for at dette er arvelig.

LES OGSÅ: Treningen som gir maks effekt

Spis riktig og vær aktiv

For mange kvinner er en endring i levevaner avgjørende for å holde vekten når de går over i overgangsalderen.

Mange merker at det å inkludere sunn mat som frukt, grønnsaker, helkorn og magre kjøttpålegg i kostholdet, hjelper dem å opprettholde vekten.

Kostholdsekspert, Jeanette Roede, har tidligere uttalt til KK.no at det kan være lurt å velge mager mat når du kommer i overgangsalderen.

– Det er dessverre slik at man får lavere forbrenning med alderen, så man må enten trappe opp forbruket eller trappe ned inntaket.

– Det å velge mer mager mat gjør at du får mer mat for kaloriene, noe som kan være lurt. Kutt gjerne på det mettede fettet og på sukkeret, men ikke kutt på det sunne umettete fettet - det trenger du, og er viktig for deg framover!

Det er også viktig å holde på med aktiviteter som øker hjertefrekvensen og bygger muskelmasse. Dette hjelper deg med å opprettholde en sunn vekt før, under og etter overgangsalderen.

LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: